۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
میلیون‌ها تن طلا خاک می خورد؛ مازندران نیازمند مگامعدن
بازار گزارش می‌دهد؛

میلیون‌ها تن طلا خاک می خورد؛ مازندران نیازمند مگامعدن

سوادکوه- مازندران با داشتن بیش از۹۸۵ میلیون تن ذخیره معدنی گنج‌خانه از طلای ناب محسوب می‌شود که هر ذره از خاکش کیمیا است و از این میزان فقط ۲۰ میلیون تن به صورت خام برداشت می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: از ذخیره‌های روی، و مس و باریت و سنگ‌های تزیینی گرفته تا فلورین و سیلیس و زغال‌سنگ و دیگر مواد معدنی در مازندران یافت می‌شود و به‌راحتی با اندک دانش فنی می‌توان آن را از دل خاک بیرون کشید.

در حال حاضر از انبوه ذخایر معدنی موجود در مازندران فقط تکیه‌بر روی زغال‌سنگ وشن و ماسه و یا فلورین است و دیگر مواد معدنی یا بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده و یا به دلایلی نظیر زیست‌محیطی و منابع طبیعی از دل خاک بیرون نیامده است.

این وضعیت در حالی است که از ۲۵۷ معدن دارای مجوز مازندران فقط ۱۰۴ معدن فعال بوده و بقیه به دلایل گوناگون ازجمله ناایمن بودن، تعارضات اجتماعی و مشکلات زیست‌محیطی و معدنی تعطیل و راکد هستند. از مجموع معدن مازندران ۲۲ معدن زغال‌سنگ، ۴۸ معدن شن و ماسه، ۳۷ معدن واریزه کوهی، ۱۲ معدن فلورین، یک معدن سرب و روی، و یک معدن پوکه معدنی فعال است و شمار معادن گرانیت، مرمریت، تراورتن و سیلیس نیز هریک از یک معدن فراتر نمی‌رود.

آمارهای صنعت و معدن هم نشان می‌دهد که حدود سه هزار و ۹۰۰ نفر در بخش معادن مازندران اشتغال دارند که بیشتر این افراد به تعداد حدود دو هزار و ۲۰۰ نفر در معادن زغال‌سنگ کار می‌کنند و مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش از هزار میلیارد ریال فراتر رفته است.

هم‌اکنون مازندران بیش ۹۸۵ میلیون تن ذخیره معدنی دارد که حدود ۲۲ میلیون تن آن برداشت می‌شود و از این میزان هشت میلیون تن واریزه کوهی، ۱۱ میلیون تن سنگ لاشه است و مابقی همچنان در دل خاک مدفون‌شده‌اند.

عباس عبدی معاون صنایع معدنی سازمان صمت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود ذخایر معدنی مهم در استان گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از معادن استان مربوط به شن و ماسه است و درحالی‌که ذخایرِ زغال، فلورین، طلا، سرب و روی نیز در استان وجود دارد.

وی با اشاره به محدودیت‌های موجود برای استخراج معدنی گفت: برخی معادن که جزو بهترین معادن محسوب می‌شود به دلیل واقع‌شدن در حوزه البرز مرکزی و مسائل زیست‌محیطی غیرفعال هستند و اکنون بیشتر معادن حوزه هراز و سوادکوه شن و ماسه است.

برخی معادن که جزو بهترین معادن محسوب می‌شود به دلیل واقع‌شدن در حوزه البرز مرکزی و مسائل زیست‌محیطی غیرفعال هستند و اکنون بیشتر معادن حوزه هراز و سوادکوه شن و ماسه است

معاون امور صنایع معدنی سازمان صمت مازندران یادآور شد: وقتی به حوزه غرب استان می‌رویم ذخایر معدنی موجود از نوع فلزی، مس و طلا، سرب، روی، نقره می‌شود که متأسفانه به دلایل زیست‌محیطی اجازه برداشت داده نمی‌شود.

وی با اظهار اینکه معدن سنگ تزیینی کلاردشت جزو بزرگ‌ترین معادن با ذخایر انبوه محسوب می‌شود، گفت: این معدن به دلیل مسائل محیط‌زیست و پوشش جنگلی راکد است و حتی برخی معادنی که دارای پروانه فعالیت هستند اجازه کار داده نمی‌شود.

اکثر معادن غیرفعال هستند/ هلدینگ ها می آیند
عبدی در پاسخ به اینکه چرا از دیگرگونه‌های معدنی بهره‌گیری چندانی نشده است، افزود: بیش از ۱۲ نوع ماده معدنی ثبت‌شده و پنج ماده معدنی ثبت‌نشده داریم و اکثر معادن غیرفعال هستند که ۴۰ درصد معادن شن و ماسه،۶۰ درصد معادن زغال و فلورین و ۷۰ درصد سنگ‌های تزیینی و سیلیس غیرفعال هستند.

معاون صنایع معدنی صمت مازندران با عنوان اینکه معادن سیلیس به‌صورت پراکنده در شرق استان وجود دارد، بازار مصرف را دلیل غیرفعال بودن این معادن ذکر کرد و گفت: حدود ۱۰ معدن سیلیس در شرق استان وجود دارد که نمی‌دانند ماده معدنی را کجا باید بفروشند و ازاین‌رو یا غیرفعال شدند و یا مجوز آنان به پایان رسیده و سلب شده است.

وی یادآور شد: در پی آن هستیم که ایمیدرو و یا شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی به حوزه معدن ورود کنند تا معادنی مانند سیلیس و دیگرگونه‌ها را در قالب مزایده واگذار کنیم و هلدینگ ها را به این بخش وارد کنیم و این مستلزم آن است که بخش‌هایی مانند منابع طبیعی، محیط‌زیست و غیره همکاری داشته باشند.

معاون سازمان صمت مازندران بابیان اینکه سرمایه‌گذاران تجربه خوبی از ورود به مازندران ندارند از برپایی جلسات متعدد برای احیای معادن راکد و غیرفعال در استان خبر داد و گفت: سنگ تزیینی گرانیت کلاردشت جزو باکیفیت‌ترین سنگ‌های معدنی است که برای متروی تهران از آن استفاده‌شده است ولی شورای شهر کلاردشت مانع کار این معدن شده است.

عبدی با عنوان اینکه مازندران ماده‌های معدنی فراوانی نظیر طلا، آهن، سنگ‌های تزیینی، نقره و غیره وجود دارد که استخراج آن نیازمند همکاری بخش‌های مختلف است، گفت: یک معدن بزرگ و مگامعدن در استان نیاز داریم.

وی به صادرات ماده‌های معدنی در استان اشاره کرد و گفت: در حوزه فلورین صادرات وجود دارد و در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها صادرات ماده‌های معدنی کاهش‌یافته است.

معاون صنایع معدنی مازندران خام فروشی را دلیل عدم افزایش تولید ناخالص ملی استان دانست و گفت: طبق توافق جدید معادن واگذارشده جدید باید فراوری شوند.

سهم ناجیز مازندران از صادرات معدنی
خام فروشی مواد معدنی در کنار عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع معدنی سبب شده تا تخریب طبیعت سهم مازندران از معدنکاری باشد و به گفته حسین اسماعیل‌زاده عضو انجمن صنعت مازندران متأسفانه سهم استان از بازارهای صادراتی مواد معدنی ناچیز است و ذخایر معدنی استان خام خارج می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بر لزوم به‌روز شدن اکتشافات معدنی تأکید کرد و گفت: مازندران قابلیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف معدنی دارد که درصد کمی از ذخایر استان اکتشاف و بهره‌برداری می‌شود و مابقی همچنان در دل خاک نهفته است.

وی نبود حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران بخش معدنی و سیاست‌های بسته در این بخش را از مهم‌ترین موانع دانست که نتوانستیم از طلای خفته در دل خاک‌های استان برای ارزآوری و درآمد اقتصادی بهره‌گیریم.

وجود ذخایرِ معدنی متنوع در مازندران ضرورت بهره‌گیری و توجه به اکتشاف، فرآوری و صادرات این گنج‌های پنهان را الزامی می‌سازد تا با برنامه‌ریزی برای ارتقای وضعیت اقتصادی در استان گام برداشته شود و اجرای این هدف مستلزم همکاری و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های مرتبط است.

کد خبر: ۵۳٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha