۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
 نقدینگی امسال  برابر با همه دولتهای قبل از ۹۲ افزایش یافت
بی توجهی دولت به شاخص های مهم اقتصادی

نقدینگی امسال برابر با همه دولتهای قبل از ۹۲ افزایش یافت

بانک مرکزی آمار حجم نقدینگی (آذرماه) را ۲۲ هزار و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد. محاسبات بازار نشان می دهد با رشد ۲۸ درصدی کنونی ، تنها در سال جاری دولت روحانی بیش از تمام دولت های قبلش نقدینگی ایجاد کرده است

به گزارش بازار، رشد فزاینده حجم نقدینگی در چند سال اخیر که ناشی از بی برنامگی و ناکارآمدی مدیریتی در کنار برخی مسایل اقتصادی بهم ریخته کشور است، نشان می دهد که متاسفانه دولت در این چند سال بر خلاف شعارها و انتقاداتش نسبت به دولت های قبل، اقدام  قابل توجهی برای ساماندهی بازار پولی و  اقتصاد کشور نکرده است.

به طور مثال رشد نقدینگی در پایان سال گذشته به عدد ۱۸۸۱ هزار ۷۸۵ میلیارد تومان رسید که این رقم در سال جاری با رشدی بالا یعنی فقط تا پایان آذرماه به حدود ۲ هزار و ۲۰۰ و ۶۲ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. به طوری که طی ۹ ماه سالجاری حدود ۳۸۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بر حجم نقدینگی کشور افزوده شده است. اگر این رقم را بر ۹ ماهه اول سال تقسیم کنیم رقمی حدود ۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بدست می آید که به طور میانگین هر ماه رقمی حدود ۴۲ میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شده است.

تولید روزانه ۱۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی

به این ترتیب امسال در هر روز ۱۴۰۰ میلیارد تومان و هر ساعت حدود ۵۸ میلیاردو ۳۰۰ میلیون تومان نقدینگی افزوده شده که با یک محاسبه ساده می توان دریافت تا پایان سال ۵۰۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی افزوده شده که این رقم از کل نقدینگی ایجاد شده در کل تاریخ قبل از دولت یازدهم بیشتر است.

همچنین بررسی های "بازار" نشان می دهد  متاسفانه این روند با توجه به انتشار ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی  اوراق بدهی حجم تولید نقدینگی دستکم ۵۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

حجیم شدن نقدینگی با بدهکاری دولت

در چنین شرایطی اما بانک مرکزی در حالی رشد نقدینگی آذر ماه را ۲۲ هزار و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال (۲۲ هزار و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال) اعلام می کند، که سه روز پیش رئیس جمهور کشورمان درسخنرانی مراسم یوم الله ۲۲ بهمن، رشد تمام شاخص های اقتصادی کشور را مثبت به مردم گزارش کرد. گزارشی که البته آنچنان مورد اقبال مردم واقع  نشد، چرا که آحاد مردم گرانی سرسام آور، تورم بسیار بالا و کاهش روزانه ارزش پول ملی را به خوبی لمس می کنند.

این که چرا هر ساله و کمی خرد تر هر ماهه باید شاهد رشد افسار گسیخته حجم نقدینگی در کشور باشیم، نشانگر نبود مدیریت درست در اقتصاد کشور و بی توجهی مسئولان اجرایی به شاخص های کلان اقتصادی است. بدهکار شدن هر ساله دولت با فروش اوراق مشارکت به همراه رشد بدهی های آن به بانک مرکزی نقش مهمی را در تحریک نقدینگی بازی می کند تا همچنان هر ساله شاهد رشد نقدینگی ویرانگر وافزایش پایه پولی در کشور شویم.

حال بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی در آذر ماه سال جاری، حجم نقدینگی را ۲۲ هزار و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد ه است که این رقم نسبت به اسفندماه سال گذشته ۲۰.۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل (آذر ۹۸ نسبت به آذر ۹۷)، ۲۸.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حجم پول در این دوره ۳۶۳۴.۸ هزار میلیارد ریال با ۴۸.۶ درصد افزایش نسبت به آذر ماه سال قبل بوده و حجم شبه پول نیز با ۲۴.۹ درصد رشد، ۱۸۹۸۸.۳ هزار میلیارد ریال است.

رشد بدهی بخش دولتی

همچنین بر پایه گزارش بانک مرکزی ، میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در آذر ماه امسال ۱۰۳۴۱.۵ هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۴ درصد افزایش یافته است. در عین حال، بدهی بخش دولتی در دوره مورد بررسی ۳۸۷۸.۶ هزار میلیارد ریال است که نسبت به آذر ماه سال ۹۷ به میزان ۲۸.۱ درصد رشد یافته است.

طبق اعلام بانک مرکزی، بدهی بخش غیردولتی ۱۴۴۰۰.۵ هزار میلیارد ریال است که نشان دهنده ۱۹.۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و نسبت به اسفندماه سال گذشته نیز ۹.۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

نقدینگی کنترل نشود اقتصاد نابود می شود

عضو انجمن اقتصاددان ایران در گفتگو با " بازار" با بیان این که سالهاست که از کاشت بذر نهان نقدینگی در کشور رنج می بریم، گفت: رشد نقدینگی نتیجهنبود سیاست های درست کارشناسانه مدیران اجرایی است که پاشنه آشیل هر دولتی به شمار می رود و وقتی این رشد از حد بگذرد همچون سیلی ویرانگر کل اقتصاد کشور را نابود می کند.

دکتر محمد باقر صدری با بیان این که رشد روز افزون نقدینگی در صورت عدم مهار آن تمام ساختارهای اقتصادی کشور را در هم می کوبد، افزود: نقدینگی حجیم باعث به هم خوردن توازن گروه های درآمدی در کشور می شود که در این مسیر کم درآمدها زیر فربگی نقدینگی له می شوند.

وی رشد نقدینگی درهر کشور را مثل مرضی عفونی و مسری عنوان کرد و افزود: سابقه نشان می دهد هر کشوری که از لحاظ اقتصادی نابود شده، رشد نقدینگی و حجیمی بوده که از  فعالیتهای مولد و گردش ناسالم پول به وجود آمده، بنابراین کنترل هر چه زودتر چنین پدیده شومی از طریق مکانیزم های خاص علمی و...ضروری است.

وی تیم اقتصادی دولت روحانی را تیمی بسیار ضعیف و ناکارآمد عنوان کرد و افزود: دولت به جای اجرای سیاست های تحرک تولید و توجه به رشد اقتصادی، به بیراهه رفته و در حال فشار به بخش های اقتصادی کشوراز طریق اخذ مالیات است در حالی که اقتصاد کشور همچون بیماری اورژانسی حال وخیمی دارد.

ضرورت مهارغول نقدینگی

درچنین شرایطی آنگونه که مشخص است غول نقدینگی چنانچه مهار نشود,کل اقتصاد کشور را متاثر خواهد کرد و چنانچه فکری اصولی برای حل آن نشود بی تردید مشکلات شدیدتری را به اقتصاد کشور تحمیل می کند.

کد خبر: ۵٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha