۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
تولید تولیدکنندگان را درگیر بازار مشکل دار نکنید/ تاثیر ممنوعیت جابجایی دام بین استان‌ها بر افزایش قیمت گوشت قرمز
رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور مطرح کرد

تولید تولیدکنندگان را درگیر بازار مشکل دار نکنید/ تاثیر ممنوعیت جابجایی دام بین استان‌ها بر افزایش قیمت گوشت قرمز

پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور اظهار داشت: جلوگیری از جابجایی دام بین استان‌ها موجب تحمیل هزینه پلاک گذاری دام ها بر دامداران می شود و همین امر بر افزایش قیمت گوشت قرمز تاثیر گذار خواهد بود.

بازار؛ گروه کشاورزی: چندی پیش سازمان دامپزشکی نامه‌ای مبنی بر ممنوعیت جابجایی دام‌ها در استان‌ها ابلاغ کرد که هر گونه نقل و انتقال دام بین استان ها را محدود  کرده است. این در حالی است که اهالی صنعت دامپروری کشور معتقدند افزایش قیمت گوشت نه صرفا به دلیل قاچاق دام زنده است که عمدتا عواملی مانند افزایش قیمت نهاده های دامی در این امر موثر است.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: در چند هفته اخیر اخبار زیادی مبنی بر خروج غیرقانونی دام و یا همان قاچاق در رسانه ها منتشر شد که به نظر می رسد به دلایلی بیش از اندازه بزرگ نمایی شد.

پوریان افزود: ای کاش به جای این بزرگ کردن نحوه خروج دام، در مورد وضعیت دام و انباشت دام در دامداری‌ها و ضررهای مالی دامداران تمرکز می شد.

وی گفت: جلوگیری از جابجایی دام بین استان ها به هر حال فوایدی دارد اما الان زمان این ممنوعیت نبود چون مشکلاتی بر دیگر مشکلات دامداران اضافه کرده است.

هزینه ای که دامدار برای پلاک گذاری دام خود می پردازد قطعا می تواند بر قیمت گوشت تاثیر بگذارد

پوریان افزود: با جلوگیری جابجایی دام بین استان‌ها، دامداران باید برای پلاک گذاری دام های خود اقدام کنند که قطعا برای آنها هزینه بر است.

وی خاطر نشان کرد: مسلما هزینه ای که دامدار برای پلاک گذاری دام خود می پردازد قطعا می تواند بر قیمت گوشت تاثیر بگذارد.

خرید تضمینی دام از دامداران می تواند در کنترل قیمت‌ها موثر باشد
این مقام مسئول اظهار داشت: الان بدون استثنا به هر دامداری که مراجعه کنید تعدادی زیادی دام سبک و سنگین آن هم از نوع پرواری مشاهده می کنید که این دام ها دیر یا زود باید به بازار عرضه شود. در غیر اینصورت باز هم در کمتر از یک ماه صدای اعتراض دامداران بلند می شود.

پوریان افزود: از ابتدا باید یک تصمیم صحیح گرفته شود تا نه تولیدکننده متضرر شود نه بازار نه اینکه دست روی دست بگذارند تا انباشت دام به بالاترین حد برسد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی خرید تضمینی دام از دامداران ما طرح خوبی است تا قبل از اینکه دام دامدارن به اوج انباشتگی چربی و استخوان برسد آن را خریداری و ذخیره سازی کنند. این اقدام قطعا می تواند در جهت کنترل قیمت موثر باشد.

۷ میلیون راس دام سبک و ۱۲۰ هزار راس دام سنگین آماده ورود به بازار است!
رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور اظهار داشت: الان جمعیت دام سبک کشور ۷۰ میلیون راس است البته میزان دامی که دامپزشکی پلاک بندی کرده ۵۸ میلیون است و حدود یک سوم از جمعیت کل هنوز پلاک گذاری نشده است.

پوریان افزود: با توجه به زایش های خوب پاییزی در اکثر استان های ما باز هم بر این جمعیت اضافه می شود. از سوی دیگر عدم کشش بازار به دلیل وضعیت اقتصادی مردم و به تبع آن استقبال نکردن مصرف کنندگان از گوشت قرمز باعث شده که دام روی دست دامدارد بماند.

در شرایط فعلی خرید تضمینی دام از دامداران ما طرح خوبی است و قطعا می تواند در جهت کنترل قیمت موثر باشد

وی در مورد دام سنگین نیز اظهار داشت: در جمعیت دام سنگین نیز ۳۳۵ هزار راس دام فقط در بخش پروار که اساسا برای تولید گوشت است داریم که جمعیت زیادی محسوب می شود. به این ترتیب میزان دامی که الان آماده رفتن به بازار است و نیاز به بازار دارد در بخش دام سنگین حدود ۱۲۰ هزار راس و در دام سبک ۷ میلیون راس دام پروار شده است.

پوریان گفت: این حجم از دام که در دامداری های کشور با اوزان بالا موجود است در حقیقت یک گوشت آماده است که باید کشتار و وارد سیستم شود و پس از منجمد ذخیره سازی گردد.

مشکلات بازار نباید تولید را نیز درگیر کند
این مقام مسئول اظهار داشت: متاسفانه در خصوص دام و دامپروری از قبل هم شاهد بوده ایم که تصمیم درستی گرفته نشده و تصمیمات بخش خصوصی را بخش دولتی قبول ندارد و بالعکس. به طوری که تصمیمات در حوزه دامپروری به صورت هفتگی گرفته می شود و  یک برنامه ریزی بلند مدت و جاع وجود ندارد.

وی اظهار داشت: مشکلات بازاری چالش هایی را به بخش تولید کشانده است و به نوعی تولید را نیز درگیر خود کرده است، در حالی که مشکلات بازار نباید به هیچ وجه بر تولید اثر بگذارد.

پوریان افزود: به نظر بنده اگر تصمیمات جامع و بلندمدت باشد بحث قاچاق نیز به وجود نمی آید اما متاسفانه تصمیمات همیشه انقباضی بوده و این صنعت را دچار سردرگمی کرده است. لذا باید یک برنامه ۱۰ ساله برای صنعت دامپروری داشته باشیم که میزان تولید سالانه، میزان فرآوری گوشت، میزان نیاز کشور، میزان واردات و دیگر موارد در آن تعیین شده باشد.

وی در خصوص ممنوعیت صادرات دام زنده نیز گفت: صادرات دام زنده از سال ۹۷ تا الان ممنوع است و ستاد تنظیم بازار اجازه صادرات را نمیدهد. این در حالی است که واردات داریم! با این وجود هیچکدام از این اقدمات کمکی به کاهش قیمت ها نکرده است لذا واضح است که این سیاست اشتباه است اما تصمیم گیرندگان نهایی حاضر نیستند از سیاست‌های اشتباه دست بردارند.

کد خبر: ۵۳٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha