۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
نبض فرش کرمان نمی زند؛ اقتصادِ صنایع دستی قفل کرد
گزارش بازار؛

نبض فرش کرمان نمی زند؛ اقتصادِ صنایع دستی قفل کرد

کرمان– صادرات فرش کرمانی که روزگاری یکی از کالاهای عمده کرمان برای ارزآوری بود این روزها در رکود کامل گرفتار شده و فرش بافان بی پناه مانده اند.

بازار؛ گروه استان ها: خیابان گنجعلیخان راسته بازار فرش سنتی استان کرمان است، همان فرشی که می گویند هر چه از عمرش بگذرد مستحکم تر می شود.

اما این روزها روزگار فرش بافان و بازار فرش دستباف کرمان از همیشه تیره تر شده است، مغازه های بازار فرش فروشان کرکره ها را پایین کشیده اند و هر روز یک مغازه دیگر درش برای همیشه بسته می شود.

از زمانی فرش از خانه اصلی خود یعنی معاونت صنایع دستی به سازمان صمت رفت دیگر صنعت فرش کرمان کمر راست نکرد.

۴۰ هزار فرش باف دستشان در پوست گردو ماند

۴۰ هزار بافنده فرش در استان کرمان حضور دارند که عدم صادرات فرش از استان کرمان به آمریکا و اروپا که مهمترین مقصد فرش کرمان هستند دست آن ها را در پوست گردو گذاشته است.

این در حالی است که قبل از این سالانه ۷۵ میلیون دلار از صادرات فرش کرمان عاید کشور می شده است. اما این روزها کافیست پای درد دل فرشبافان یا فروشندگان فرش دستباف کرمان بنشینید و مرثیه ای که بر آنان می رود را بشنوید.

صادرات فرش به صفر رسیده است و فرش دستباف به دلیل گرانی در بازار داخلی مشتری ندارد و تحریمها هم قفل محکمی بر بازار بین المللی زده است.

حتی اگر بتوان فرش را صادر کرد ارز حاصل از فروش به سادگی به دست صادر کننده نمی رسد این وضعیت موجب شده حتی تولید فرش هم دچار رکود بی سابقه شود

از فرش بافی به عنوان راهکاری برای توسعه اشتغال خانگی در بزرگترین استان کشور یاد می شود اما وقتی به چند دهه اخیر نگاه بکنید جدا از تاثیر تحریمها مدیریت تولید، صادرات و مارکتینگ این کالای صادرات محور، همیشه دست خوش اشتباهات مکرری بوده است که این گنجینه کرمان را به رکورد کشانده است.

محمد بقایی زاده یکی از صادر کنندگان فرش کرمان در گفتگو با بازار می گوید: از ابتدای سال جاری امکان صادرات حتی یک قطعه فرش نداشتیم، حتی اگر بتوان فرش را صادر کرد ارز حاصل از فروش به سادگی به دست صادر کننده نمی رسد این وضعیت موجب شده حتی تولید فرش هم دچار رکود بی سابقه شود.

صادرات فرش به شدت کاهش یافته است
وی ادامه داد: این مساله بسیاری از فرش بافان را با مشکل مواجه کرده و دارهای قالی بر زمین مانده اند بدون شک این یکی از بدترین چالشهای اقتصاد فرش در استان کرمان است.

بقایی زاده افزود: فرش کرمان از زمان قاجار کالایی صادراتی بوده است و بسیاری از فرش های موجود در موزه های اروپا و آمریکا و کاخ های این کشورها مربوط به برند فرش کرمان است.

وی افزایش قیمت، نهاده های تولید و کارگر را نیز دلیل افزایش قیمت تمام شده فرش دست باف دانست و ادامه داد: متاسفانه در زمان قبل از تحریمها نیز مدیریت مناسبی در خصوص صنعت فرش کرمان به خصوص بازاریابی وجود نداشت.

وی ادامه داد: در دوره استاندار سابق کرمان سعی شد با عقد قراردادهایی برای تامین فرش عتبات عالیات مشکل بازار فرش را رفع کند اما هم اکنون عملا بازار به حال خود رها شده است و بسیاری از فعالان فرش برای تامین معاش نیز با مشکل مواجه هستند.

رکود اقتصادی که هم اکنون دامن اقتصاد را گرفته موجب شده بسیاری از قالیبافان بیکار شوند

محمد اسفندیاری یکی از افرادی که سرمایه خود را برای راه اندازی یک کارگاه فرش بافی هزینه کرده است می گوید: رکود اقتصادی که هم اکنون دامن اقتصاد را گرفته موجب شده بسیاری از قالیبافان بیکار شوند.

وی افزود: مهمترین عامل افزایش قیمتها سیر صعودی  نرخ نهاده ها از جمله پشم و رنگ است از سوی دیگر مشکلات ناشی از نوسانهای دلار و سیاستهای بانک مرکزی روند صادرات را وخیم تر کرده است.

این تولید کننده گفت: کرونا بسیاری از کارگاههای را نیز تعطیل کرده و کارگران خانه نشین شده اند اما خبری از هم از تسهیلات کرونایی برای فرشبافان نیز نیست.

وی گفت: برخی از کارگاه ها نیز اقدام به استفاده از بیمه بیکاری کردند اما هنوز مبلغی به کارگران پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کارفرماها نیز که باید اجاره کارگاهها، حقوق کارمندان و خسارتهای قراردادهای گذشته را پرداخت کنند نیز با مشکلات اقتصادی جدی مواجه هستند.

محمد وزیری یکی دیگر از تولید کنندگان فرش کرمان در گفتگو با بازار افزود: استفاده از نقشه های فرش دست بافت برای تولید فرش ماشینی و همچنین تولید عمده این دست از فرشها موجب شده بازار داخلی هیچ آورده ای برای بازار فرش دست باف نداشته باشد.

متاسفانه کارخانه های فرش دستباف بدون هیچ مجوزی از نقشه های فرش سنتی استفاده می کنند که موجب ضربه به فرش دست باف شده است

وی گفت: متاسفانه کارخانه های فرش دستباف بدون هیچ مجوزی از نقشه های فرش سنتی استفاده می کنند که موجب ضربه به فرش دست باف شده است.

وزیری با اشاره به کرونا بیان کرد: کرونا بر مشکلات فرش دستباف افزوده است و اکثر حجره های فرش فروشی کرمان یک قطعه فرش هم نفروخته اند و صادرات فرش نیز مختل شده است در این شرایط مسئولان باید هر چه زودتر برای حمایت از فعالان فرش دستباف چاره اندیشی کنند.

وی یکی از مهمترین راه های درآمد زایی صنعت فرش را ورود گردشگران و خرید فرشهای با قطع کوچک دانست و گفت: از ابتدای شیوع کرونا و عدم حضور گردشگران در استان کرمان زمینه خرید و فروش صنایع دستی در استان نیز از بین رفته است.

فرش یکی از مهمترین فرصتهای ارزآوری کرمان است
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: فرش یکی از مهمترین فرصتهای ارزآوری در استان کرمان است و به دلیل نام و برند مطلوب فرش کرمان بسیاری از فعالان بازارهای بین المللی تمایل به خرید فروش کرمان دارند و حتی در شرایط کنونی نیز راه هایی برای صادرات فرش وجود دارد.

سیدمهدی طبیب‌زاده بیان کرد: استفاده از رویکردهای علمی و پیشرفته به خصوص در زمینه مارکتینگ و بازاریابی مطابق با سلیقه مشتریان خارجی بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: باید برند فرش کرمان را بیش از پیش با استفاده از استانداردها بالای تولید در بازار حفظ کرد و در صورت برداشته شدن تحریم ها گام های بلندی برای تصاحب بازارهای خارجی برداشت.

وی گفت: متاسفانه تحریمها و کرونا فرصتها پیش روی فرش کرمان را تحت تاثیر قرار داده است و باید برای رسیدن به جایگاه واقعی فرش کرمان چاره اندیشی کرد و با رعایت نکات بهداشتی زمینه تولید فرش را فراهم کرد.

تسهیلات به فرش بافان اختصاص می یابد
رئیس سابق مرکز ملی فرش دستباف ایران نیز در گفتگو با بازار در خصوص صنعت فرش اظهار داشت: آنچه که روی داده است ناشی از تحریمها و شیوع کرونا می باشد و باید با برنامه ریزی ویژه و استفاده از توان بومی بر مشکلات غلبه کنیم.

فرشته دستپاک فرش دست باف را به عنوان یکی از مهمترین پتانسیل های صادراتی و ارزآور بر مبنای اقتصاد مقاومتی بسیار ارزشمند دانست و افزود: تجار با توجه به صفر شدن صادرات فرش به آمریکا باید به فکر بازارهای دیگر باشند و توان بازار خارجی را در کشورهای بالقوه دیگر به خصوص اروپا فعال کنند.

وی آلمان را دومین مقصد صادرات فرش دانست و بیان کرد: سعی می کنیم با راهکارهای روند صادرات فرش را احیا کنیم.

دستپاک در خصوص تسهیلات کرونایی نیز گفت: فرش بافان نیز مانند سایر صنوف می توانند با ثبت نام در سامانه های مشخص شده از این تسهیلات بهره ببرند.

فرش کرمان این روزها روزگار خوبی ندارد و هر چند مسئولان از دور زدن تحریم ها و صادرات فرش خبر می دهند اما در عمل فرش بافان کرمان با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

کد خبر: ۵۳٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha