۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
عرض اندام دوباره ارز/ بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ها وارد بازار شود
بازار از رشد پوشالی قیمت ها در بازار سکه و ارز گزارش می دهد؛

عرض اندام دوباره ارز/ بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ها وارد بازار شود

کارشناسان می گویند؛ بانک مرکزی در شرایطی که نرخ ارز طی روزهای گذشته روندی نزولی به خود گرفته بود باید وارد بازار می شد و با اجرای برنامه های درست واتخاذ سیاست های کارشناسانه مانع از رشد دوباره قیمت ها در این بازار می شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجودی که قیمت سکه و ارز اوایل هفته جاری با شیبی تند، روندی نزولی به خود گرفته بودند اما نرخ این کالاها دوباره در بازار مسیر افزایشی را در پیش گرفته اند، تا جایی که قیمت دلار در حال رسیدن به کانال ۲۸ هزارتومان است.

اعلام برنامه های ساماندهی اقتصاد از سوی مسئولان و هیجان انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری امریکا بر بازار ارز و سکه تاثیر گذاشت و قیمت ها در این بازار از ابتدای هفته جاری کاهشی شدند. کاهش قیمتی که دلار را تا ۲۲ هزار تومان پایین کشید و سکه را ۱۲ میلیونی کرد. اما این کاهش قیمت خیلی دوام نداشت و پس ار ۲ تا سه روز قیمت ها دوباره بر مدار رشد قرار گرفتند.

کارشناسان علل تغییرات قیمتی را هیجان زدگی و ایجاد جو روانی در بازار بدنبال تحولات سیاسی و انتخاباتی عنوان می کنند و معتقدند؛ نوسان قیمت ها در بازار مقطعی است و نرخ سکه و ارز همچنان بی دلیل در بازار صعودی می شوند چرا که قیمت واقعی آنها کمتر از نرخی بوده که هم اکنون در بازار تعیین شده است. برخی دیگر بر این باورند که قیمت سکه و ارز در پی انتظاراتی که بازار از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا دارد همچنان در روزهای آینده پرنوسان باشد.

تغییر قیمت سکه و ارز مقطعی و حاصل هیجان بازار است
میثم رادپور، کارشناس بازار ارز در گفتگو با «بازار» گفت: این روزها قیمت ارز و سکه از واقعیات اقتصادی پیروی نمی کنند بلکه تابع جریانات انتخاباتی آمریکا شده که البته چنین رویکردی اشتباهی محض است.  وی تغییر قیمت ارز و سکه در بازار را مقطعی عنوان کرد و اظهارداشت: واکنش بازار به انتخاب جو بایدن نرخ این کالاها را کاهشی و به واقعیت نزدیک کرد اما با وجودی که همه انتظار داشتند قیمت ها در این بازار مهم اقتصادی تثبیت شوند اتفاق خاصی نیفتاد و بازار دوباره مسیر رشد قیمت ها را در پیش گرفت.

این کارشاس بازار ارز با بیان اینکه بانک مرکزی در چنین شرایطی باید در راستای تثبیت قیمت ها دربازار اقدامات لازم را به کار می گرفت، گفت: رئیس کل بانک مرکزی به جای سیاست گذاری و تلاش برای جلوگیری مجدد قیمت ها در بازار ارز باز هم به نوشتارهای اینیستاگرامی روی آورد و اعلام کرد؛ نرخ های ارز و سکه در بازار، نرخ های مطابق با بنیادهای اقتصاد نیست.

افزایش بی منطق قیمت ها در بازار سکه و ارز/ صرافی ها بازهم دنباله رو قیمت ها در بازار آزاد شدند
اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز در حالی مطرح است که قیمت دلار امروز نیردر بازار افزایشی بود تا جایی هم اکنون قیمت دلار ۲۷ هزار و ۶۰۰  تومان، یورو ۳۳ هزار تومان اعلام شده است.

همچنین با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت. طوری که قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف ۱۰۰۰ تومانی نسبت به قیمت فروش، ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است.

علاوه بر این قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به روز گذشته معادل ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است.  این در حالی است که دلار صبح امروز در صرافی ها در کانال ۲۲ هزار تومان قیمت خورده بود ولی در ادامه با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بار دیگر به کانال های بالاتر رجوع کرد.

با افزایش قیمت ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز صعودی شدند آنگونه که قیمت طلای ۱۸عیار در بازار آزاد هم اکنون هرگرم یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون تومان شده است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم نیز یک‌میلیون و ۶۷۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

بنا به این گزارش، افزایش قیمت ها در بازار سکه و ارز پس از کاهش نرخ این کالاها در روزهای گذشته در حالی اتفاق افتاده است که کارشناسان معتقدند؛ قیمت واقعی ارز و سکه که بازهمبر مدار رشد قرار گرفته اند ولقعی نیست و سرمایه گذاران باید ریسک آن را در نظر گیرند.

معاملات ۱۴ میلیون دلاری در بازار متشکل ارزی طی ۳ روز
 ارزش معاملات بازار متشکل ارز ایران (شامل سه ارز دلار، یورو و درهم) از شنبه ۱۷ آبان تا ظهر ۱۹ آبان روند صعودی داشته و به بیش از ۱۴ میلیون دلار رسیده است. یکی از سیاست‌های بانک مرکزی برای مدیریت نوسانات ارزی افزایش عرضه ارز و برداشتن سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی بوده است.   طبق اعلام قبلی بانک مرکزی، از روز دوشنبه ۲۱ مهرماه روزانه ۵۰ میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داد.

به گفته مدیریت ارتباطات بازار متشکل ارز ایران، بزودی نرخ‌های این بازار اعلام عمومی خواهد شد و طی روزهای آتی نرخ ارزهای معاملاتی در بازار متشکل ارز ایران به عنوان تنها مرجع رسمی تعیین نرخ عمده اسکناس (نقدی) ارز، از طریق سایت بازار به آدرس: www.ice.ir و شبکه های اجتماعی رسمی این بازار منتشر خواهد شد. لذا مخاطبان می‌توانند با جست و جوی نام کاربری iceiran در تلگرام و icemarket.ir در اینستاگرام به جمع مخاطبان بازار متشکل ارز ایران پیوسته و از نرخ‌ها و اخبار این بازار آگاهی یابند.

کد خبر: ۵۳٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha