۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
ترخیص یک میلیون تن کالای اساسی تا پایان هفته
سخنگوی دولت خبر داد

ترخیص یک میلیون تن کالای اساسی تا پایان هفته

ربیعی، سخنگوی دولت از ترخیص بیش از یک میلیون تن کالای اساسی تا پایان هفته از گمرکات کشور خبر داد.

به گزارش بازار، علی ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی خود با اشاره به جلسه اخیر هیئت دولت و اتخاذ سیاست‌های بین المللی و اقتصادی متناسب با پایداری اقتصادی اجتماعی و تحرکات سیاسی و توجه به فرصت‌های پیش رو، افزود: در این جلسه افزایش غیر منطقی قیمت‌ها مورد بحث قرار گرفت و هر وزارتخانه موظف شد، قیمت کالاهای حوزه خود را بررسی و به دولت و رئیس جمهور گزارش کند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برای کاهش قیمت‌ها وظایفی به وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی و دادگستری واگذار شد، گفت: علاوه بر کاهش قیمت ها، حفظ ارزش پول ملی هم در جلسه دولت به بحث گذاشته شد که در ستادهای مختلف تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

ربیعی از سرعت ترخیص کالاهای اساسی در گمرکات کشور خبر داد و گفت: تا پایان هفته بیش از یک میلیون تن کالاهای اساسی از این گمرکات ترخیص می‌شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ترخیص کالاهای اساسی با تایید و نظارت وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت صورت می‌گیرد و این ترخیص کالاها شامل کالاهای لوکس نخواهد شد.

لزوم ایجاد جنبش مسئولیت‌پذیری برای مقابله با کرونا
سخنگوی دولت، تاکید کرد: راهکار مقابله اصلی با بیماری کرونا ایجاد یک جنبش عظیم اجتماعی مسئولیت‌پذیری برای حفظ جان خود و دیگران است.

ربیعی در نشست خبری هفتگی خود تصریح کرد: باز هم کرونا با افزایش ابعاد فاجعه‌آمیزش و تهدید جان انسان‌ها از مهم‌ترین مسایل دولت و مردم است. متاسفانه ویروس کرونا شباهت کمتری به اجداد خود داشته و از رفتار آن‌ها تبعیت نمی‌کند.

وی افزود: خصوصیات ویروس نسبت به آغاز شیوع، دچار تغییرات جهشی شده و امروز تهاجمی‌تر و با خشونت بیشتر عمل می‌کند.

ربیعی در ادامه گفت: تاکنون ۸۸ درصد افرادی که دچار مرگ و میر می‌شدند از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بودند، اما هم‌اکنون این ویروس، سنین پایین‌تر را هم مورد درگیری شدید قرار می‌دهد.

سخنگوی دولت افزود: با این وصف، گذر زمان نه تنها نباید سبب خستگی از مبارزه بی‌امان با کرونا و عادی انگاری ما شود. بلکه برعکس، باید سبب ایجاد رویکرد جدی‌تر به سبک زندگی همراه با سلامت شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابعاد گسترده‌تری در زندگی روزمره ما بیابد.

ربیعی تصریح کرد: با این‌حال، به رغم تمامی محدودیت‌ها و توصیه‌های بهداشتی، همچنان با زندگی بهداشتی متناسب فاصله زیادی داریم.

وی خاطر نشان کرد: تمامی کارشناسان سلامت و اپیدمیولوژیست‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از ۹۰ درصد را، راه حل بی بدیل و اجتناب‌ناپذیر این مقابله می‌دانند.

سخنگوی دولت، تاکید کرد: دولت و ستاد ملی کرونا، دائما تدابیر و تصمیمات جدیدی را برای مقابله با کرونا می‌اندیشند، اما راهکار مقابله اصلی، ایجاد یک جنبش عظیم اجتماعی مسئولیت‌پذیری برای حفظ جان خود و دیگران است. چاره‌ای جز یک نهادینه سازی گسترده از شهر و روستا تا محیط‌های اداری، تولیدی، آموزشی و خدماتی و مهم‌تر از همه در میان خانه‌ها نیست.

ربیعی با بیان اینکه چند نکته مهم و حائز اهمیت که اطلاع از آن‌ها ضروری است، اشاره کرد و گفت: یافته‌های مطالعات در اسپانیا نشان می‌دهد که ۳۱ درصد مبتلاها به خاطر دورهمی‌های خانوادگی بوده است. تحلیلگران سلامت نیز معتقدند در ایران بیش از ۵۰ درصد موارد ابتلا به خاطر دورهمی‌های خانوادگی است. با طولانی شدن شب‌ها در زمستان، درخواست ما از هموطنان این است که از تجمعات دوستانه فامیلی و خانوادگی به صورت گسترده کاسته شود.

سخنگوی دولت، افزود: بحث مهم دیگر ضرورت انجام تهویه مناسب در فضاهای بسته است. مطالعات نشان می‌دهد تهویه مناسب باعث کاهش بسیار جدی در شیوع خواهد بود.

ربیعی تصریح کرد: گزارشاتی از انتقال ویروس از انسان به حیوان خانگی مشاهده شده است. این موضوع می‌تواند به فزایندگی ویروس کمک کند.

عصر قلدری و یکجانبه گرانی پایان یافته است
سخنگوی دولت، با تاکیدبر اینکه عصر قلدری و یکجانبه گرانی پایان یافته است، گفت: برای احقاق حقوق مردم کشورمان، با آمریکا خواهیم جنگید و ایران از هر فرصتی استفاده می‌کند.

علی ربیعی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه متاسفانه این روزها، به نقل از افراد مختلف، اخبار گوناگون نادرست یا ناقص بیان و منتشر می‌شود، افزود: مردم صرفا به اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توجه و استناد کنند و هر گونه اظهار نظری مغایر با سخنان وی فاقد صلاحیت است.

وی در ادامه در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: موضع ما در خصوص رهبران آمریکا روشن است. همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم ما به سیاست‌ها کار داریم نه سیاستمداران. آنچه واضح بود خود مردم آمریکا در این انتخابات به نژادپرستی، شناعت، جنسیت زدگی، قانون‌شکنی و ایجاد دردسرهای جهانی "نه" گفتند.

ربیعی تصریح کرد: ترامپ با این صفات چهره آمریکا را در نزد افکار عمومی ملت خودش و ملت‌های جهان مخدوش کرد. امیدواریم دولت بعدی آمریکا، نماینده‌ای شایسته از آرا و دیدگاه‌های مردم آمریکا باشد و اظهارات خود در خصوص نقض معاهدات بین‌الملل توسط دولت قبل را مدنظر قرار دهد. بنابراین، تحولات را با دقت بررسی کرده و قضاوت را به آینده موکول می‌کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: فارغ از تصمیماتی که امیدواریم دولت جدید آمریکا به نفع جامعه جهانی و دو ملت اتخاذ کنند، ما برنامه توانمندسازی داخلی خود را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: در دوران جنگ اقتصادی آموختیم پایه‌های اقتصاد داخلی را محکم و معیشت مردم که از این جنگ بزرگ آسیب دید ترمیم کنیم، در پاسخ به سناریوهای متخذه، تصمیمات مقتضی براساس شرایط در زمان خود اتخاذ خواهد شد.

ربیعی گفت: آقای بایدن با این شعار به عرصه انتخابات آمد که خواهان اعاده حیثیت آمریکا در نزد مردم جهان است. او هم معتقد است که اعتبار آمریکا به شدت مخدوش شده است.
سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: حق مردم کشورمان از اقتصاد جهانی بیش از اینهاست و برای احقاق این حق با آمریکا خواهیم جنگید و ایران از هر فرصتی استفاده می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد: رهبران جدید امریکا از تجربه ۴ سال اخیر درس‌هایی آموخته باشند، عصر قلدری و یکجانبه گرانی پایان یافته و مسائل جهانی نیازمند تعمیق همکاری بین المللی و احترام به حقوق بین الملل و ملت‌ها است. در رابطه با ایران امیدوارم آموخته باشند زبان زور و فشار کارایی ندارد و مشاهده کردند نه تنها ایران تسلیم نشده بلکه در دفاع از کرامت، استقلال و حقوق ایران مقاوم‌تر شد.

ربیعی در ادامه نشست خبری در خصوص توقع ایران از رئیس جمهور جدید ایالات متحده، تصریح کرد: امیدواریم که دولت بعدی آمریکا تداوم اشتباهات گذشته را متوقف کرده و برای جبران آن‌ها تلاش کند. بازگشت به برجام و تعهد بی قید و شرط به همه الزامات آن، اولین گام در تصحیح این سیاست هاست.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: امیدواریم دولت آینده آمریکا به خوبی درک کند که سیاست فشار بر ایران شکست خورده و شدیدترین تحریم‌هایی که در تاریخ علیه کشوری اعمال شده نه تنها ما را به تسلیم وادار نکرد، بلکه ملت ما را برای ایستادگی بر اصول استقلال، کرامت و شرافت ملی راسخ‌تر کرده است. باید هزینه‌های وارد شده به ملت ایران جبران شود و این حق ملت ماست که بهترین زندگی را در بهترین فضا تجربه کنند و ما در این زمینه متعهد هستیم و تلاشمان در راستای تحقق این موضوع است.

وی تاکید کرد: در برابر ایران و همه ملل مستقل دنیا، تنها زبان صلح، احترام و عزتمداری جواب می‌دهد، ما از نزدیک اقدامات و حرف‌های دولت آینده آمریکا را دنبال می‌کنیم. می‌دانیم که آقای بایدن قول داده توافق‌های چندجانبه، قانونمندی و چندجانبه گرایی بازگردد. جهان منتظر است ببیند که چگونه دولت آمریکا به یک قانون شکنی بزرگ که بهای آن را ملت ایران با مال و جانشان در عصر همه گیری ویروس کرونا پرداختند، خاتمه خواهد داد.

سخنگوی دولت افزود: امیدواریم دولت آمریکا اینبار از این فرصت تاریخی برای تغییر مسیر به سوی آینده‌ای بهتر و انعکاس دیدگاه واقعی مردم صلح دوست آمریکا استفاده کند.

ربیعی تصریح کرد: امروز گزارش‌های ارائه شده نشان می‌داد که به رغم توافق دولت‌های کره جنوبی و ژاپن و نیز دولت سوئیس در استفاده از کانال سوئیس برای خرید دارو و کالاهای اساسی، در نهایت دولت آمریکا دخالت کرده و گفته که نیازمند تایید اپک بوده و جلوی این اقدام را گرفته است. این هم نشان دهنده دروغ پردازی‌های دولت ترامپ مبنی بر جلوگیری نکردن از انتقال دارو به ایران است.

انتقاد سخنگوی دولت از برخی اظهارات درباره فروش ارز
سخنگوی دولت از برخی اظهارات درباره اقدام دولت در فروش ارز انتقاد کرد.

علی ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی خود گفت: برخی حتی از تریبون‌های رسمی اعلام کردند که دولت ارز هایش را نگه داشته است تا بعد از پیروزی بایدن ارز پاشی کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه از این اظهارات به خودم می‌لرزم، افزود: اگر چنین اتفاقی افتاده باشد این خیانتی بزرگ به ملت ایران است.

ربیعی این اظهارات را بازی کردن با روح و روان و معیشت و اقتصاد مردم دانست و ابراز امیدواری کرد و گفت: این اظهارات از روی کم آگاهی باشد.

سخنگوی دولت گفت: ما شبیه این اظهارات را در رسانه‌های معاند هم می‌بینیم.

ربیعی افزود:‌ای کاش مرجع و نهادی این ادعاها را که هدفش بر هم زدن روح و روان مردم است بررسی کند و پاسخگو باشد.

کد خبر: ۵۳٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha