۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
قیمت آهن آلات قصد ریزش ندارد/ سازندگان منتظر ثبات نرخ ارز هستند
گزارش میدانی از بازار آهن

قیمت آهن آلات قصد ریزش ندارد/ سازندگان منتظر ثبات نرخ ارز هستند

کاهش نرخ دلار در چند روز گذشته این انتظار را در بازار آهن آلات ایجاد کرد که قیمت ها باید کاهشی شود اما گزارش میدانی از بازار آهن نشان می دهد که قیمت ها قصد ریزش ندارند و این بازار به دلیل یک انتظار بیجا در سوت و کور بی سابقه ای فرو رفته است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رشد نرخ دلار آمریکا در ماههای گذشته اکثر بازارها حتی بازارهایی که تولیدات آنها در کارخانه های تولیدی کشور بیش از اندازه است و قابلیت صادرات هم دارند تحت تاثیر گذاشته بود. یکی از این بازارها، بازار آهن آلات است که به گفته اکثر فعالان این بازار، قیمت آهن و میلگرد در شش ماه گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

اما به واقع دلیل اینکه وقتی نرخ دلار آمریکا افزایش می یابد و کالاهایی که امکان تولید آن در کشور فراهم است رشد می کند چیست؟ و دلیل اینکه وقتی نرخ دلار آمریکا افت می کند اما قیمت ها قصد کاهش ندارند چه معنایی می تواند داشته باشد؟

بازار آهن منتظر کاهش قیمت نیست
حمید رضا رستگار رئیس اتحادیه آهن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که تا هفته های گذشته که نرخ دلار آمریکا مدام در حال ادامه دادن روند صعودی خود بود قیمت فولاد، آهن آلات و میلگرد مسیر صعودی خود را ادامه می دادند اما حالا که نرخ دلار کاهش یافته است قیمت ها قصد بازگشت ندارند گفت: بارها بر این موضوع در جلسات خود با مسدولان دولتی و حتی کارخانه های تولیدی تاکید کرده ایم که تا زمانی که بازار آهن منتظر نوسانات نرخ دلار باشد بازار سالمی را شاهد نخواهیم بود. مگر بارها نگفته ایم که شرکتهای واسطه ای با ایجاد یک جو کاذب کمبود کالا ، سعی بر رشد قیمت آهن دارند ؟

وی با اشاره به اینکه حالا که بازار به خاطر افت نرخ دلار، رکودی شدن بازار و افزایش عرضه کالا نسبت به تقاضا قیمت ها کاهش نمی یابد جاس سئوال است ؟ افزود: این شرکتهای واسطه ای تا زمانی که در بازار هستند و کسی هم با آنها برخورد نمی کند وضعیت قیمت آهن در بازار این گونه خواهد شد که نوک پیکان قیمت ها همواره به سمت بالا خواهد بود.

گزارش میدانی از بازار آهن نشان می دهد که اکثر فروشندگان با تجربه و با سابقه در طی این چند روز هیچ متقاضی خریدی را در بازار آهن ندیده اند.

آنان می گویند: در طی این چند روز که نرخ دلار افت داشته است باعث تغییر رویه متقاضیان نیز شده است. برخی از خریداران که قبلا استعلام قیمت را کار هر روزه خود می دانستند نیز از این اقدام دست کشیده اند. آنها منتظر کاهش قیمت هستند اما وقتی با گذشت چند روز از افت ارز هنوز آهن آلات کاهش نیافته است به نظر می رسد که این انتظار بیهوده است.

کمبود مواد اولیه شمش برای تولید آهن در کارخانه ها باعث شده تا کمبود کالا در بازار به خوبی حس شود

محمد حیدری یکی از فعالان بازار آهن شادآباد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار تاکید دارد که کمبود مواد اولیه شمش برای تولید آهن در کارخانه ها باعث شده تا کمبود کالا در بازار به خوبی حس شود گفت: اگر تصور می کنید که قیمت آهن آلات در بازار به واسطه افت نرخ دلار باید کاهش یابد، اشتباه است. نمی توان انتظار داشت که قیمت ها باید با افت نرخ دلار نزولی شود.

وی افزود: کارخانه های تولید آهن و واسطه های فروش اعلام می کنند که کمبود مواد اولیه و شمش باعث شده تا تولید در کارخانه ها کاهش یابد. اما اقدامی که این روزها در بازار رخ داده است این است که کارخانه ها به محض رکود و یا نوسان قیمتی که به ضررشان باشد محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می کنند.

کارخانه های تولید میلگرد و تیر آهن محصولات خود را به کشورهای عراق و سوریه صادر می کنند

این فعال بازار آهن می گوید: کارخانه های تولید میلگرد و تیر آهن محصولات خود را به کشورهای عراق و سوریه صادر می کنند. اما نکته ای که کارخانه های تولیدی عنوان می کنند این است که هزینه های تولید بالا رفته است پس انتظار کاهش قیمت چندان نمی تواند انتظار به جایی باشد.

حیدری ادامه داد: عمده هزینه های این روزهای فعالان بازار هزینه های برق و مالیات است و حتی در این روزها که ویروس کرونا به اوج خود رسیده است شرکتهای دولتی برق، آب و اداره مالیات در موعد مقرر و مشخص هزینه های خود را دریافت می کنند.

کارخانه های تولید داخل به محض اینکه می بینند قیمت ها در بازار داخل نمی صرفد محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می کنند

اما برخی فعالان بازار آهن شادآباد نیز در گفتگو با خبرنگار بازار معتقد هستند که محصول و کالا در بازار آهن کم نیست اما گران است می گویند: کارخانه های تولید داخل به محض اینکه می بینند قیمت ها در بازار داخل نمی صرفد محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می کنند. این روزها بازار عراق و حتی بازار سوریه نیز بازار خوبی برای کارخانه های تولید داخل شده است.

اسماعیل رحمانی یکی از فعالان بازار آهن است معتقد است قطعا رشد صادرات آهن آلات به کشورهای همسایه برای کارخانه ها ارزآوری خوبی دارد.

او می گوید: اینکه منتظر بمانیم با کاهش نرخ دلار، قیمت آهن آلات نیز افت کند باید اینطور موضوع را بررسی کرد که مگر قیمت سایر اقلام کاهش یافته است که حالا منتظر باشیم قیمت میلگرد و آهن کاهش یابد؟ سوال این است مگر قیمت پنیر در این چند روز افت کرده است که حالا منتظر باشیم تیرآهن افت کُند.

متاسفانه عادت کردیم به این که وقتی قیمت ها بالا می رود بازارها را شلوغ کنیم و در خرید آن کالا با یکدیگر رقابت کنیم. البته این سوت و کور بودن بازار را باید به این موضوع نسبت داد که اغلب متقاضیان که عمده آنها سازنده های مسکن هستند منتظر این هستند تا ببینند آینده دلار چه می شود و آیا قیمت آهن آلات کاهش می یابد یا خیر؟

چرا بازار آهن تا این سوت و کور است؟
وی در پاسخ به این پرسش که چرا بازار آهن امروز تا این حد سوت و کور است؟ گفت: متاسفانه عادت کردیم به این که وقتی قیمت ها بالا می رود بازارها را شلوغ کنیم و در خرید آن کالا با یکدیگر رقابت کنیم. البته این سوت و کور بودن بازار را باید به این موضوع نسبت داد که اغلب متقاضیان که عمده آنها سازنده های مسکن هستند منتظر این هستند تا ببینند آینده دلار چه می شود و آیا قیمت آهن آلات کاهش می یابد یا خیر؟

این فعال بازار آهن ادامه داد: اگر منتظر کاهش قیمت آهن و یا هر کالایی هستیم نیازمند یک تامین کننده قوی مثل دولت داریم تا بتواند در موعد مقرر به بازار ورود کُند و کالاهای مورد نیاز بازار را به بازار تزریق کُند.

اغلب فروشندگان بازار آهن با این گلایه که وضعیت تمام بازارها به خصوص بازار آهن در شرایط این روزهای کرونایی دچار مشکل است عنوان می کنند که ورشکستگی به یک موضوع عادی در بازار آهن تبدیل شده است.

بسیاری از فعالان بازار آهن به سمت ورشکستگی کشیده شده اند و حتی برخی از این افراد متاسفانه به دادگاه هم رفته اند و احتمال اینکه به زندان بیافتند وجود دارد

موسوی یکی دیگر از فعالان بازار آهن در خصوص وضعیت بازار آهن می گوید: بسیاری از فعالان بازار آهن به سمت ورشکستگی کشیده شده اند و حتی برخی از این افراد متاسفانه به دادگاه هم رفته اند و احتمال اینکه به زندان بیافتند وجود دارد.

وی ادامه داد: عُرف بازار آهن قبلا اینگونه بود که فعالان بازار با دسته چک اقدام به خرید و فروش می کردند اما این روزها به دلیل لحظه ای شدن قیمت ها دیگر هیچ فروشنده ای حاضر به فروش کالای خود با چک نیست.

در هر بازاری سرمایه دار وجود دارد و دیگر این طور نیست که بگوییم آهن فروشان سرمایه دار هستند

این فعال بازار آهن در پاسخ به این پرسش که از دیرباز همواره آهن فروشان جزء مرفهین و سرمایه داران بوده اند گفت: به هر حال در هر بازاری سرمایه دار وجود دارد و دیگر این طور نیست که بگوییم آهن فروشان سرمایه دار هستند. این روزها برخی فعالان بازار مواد غذایی هم جزء سرمایه داران باشند. پس این روزها چیزی که از آهن فروشان باقی مانده فقط اسم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، قیمت میلگرد در بازار آهن امروز کیلویی ۱۲۸۰۰ تومان تا ۱۳ هزار تومان است. قیمت تیرآهن (شاخه های ۱۴، ۱۶و ۱۸ ) که تیرآهن های سبک محسوب می شوند کیلویی ۱۵۶۰۰ تومان معامله می شد.

قیمت تیرآهن برای تیرآهن های سنگین (شاخه های ۲۰ تا ۳۰) کیلویی ۱۷ هزار تومان بود.

کد خبر: ۵۳٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مصطفی میر IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      0 2
      برای کاهش قیمتها در کشور ایران مخصوصا اهن الات اداراتی مانند برق گاز آب ومالیات باید یک سوبسیدی قائل شود تامردم عزیز هم طعم کالای ارزان رابچشند .خواستن توانستن است .بشرطی که دولت نظارت مدام داشته باشد.