۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
دلیل افت و خیز ارزش بیت کوین در روزهای اخیر چیست؟
بازار بررسی کرد؛

دلیل افت و خیز ارزش بیت کوین در روزهای اخیر چیست؟

روز سه شنبه دهم نوامبر سال ۲۰۲۰ ارزش بیت کوین در بازار جهانی رشد کرد. این بالاترین ارزش بیت کوین از سال ۲۰۱۸ تا کنون است. سوال اینجاست که دلیل این افزایش چیست؟

بازار؛ گروه بین الملل: در روز سه شنبه دهم نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی  قیمت بیت کوین در بازار جهانی باردیگر افزایش یافت . این در حالیست که بعد از خبر پیروزی جو بایدن  ارزش آن تنزل یافته بود.

«واشنگتن نیوزدی» در گزارش خود نوشت: «ارزش بیت کوین روز سه شنبه از ۱۴۷۲.۲۸ دلار به ۱۵۷۵۵.۵۲ دلار رسید که نشان از افزایش بیش از ۱۰ درصدی ارزش آن طی یک روز است.

بررسی روند تغییرات قیمت بیت کوین در دنیا نشان می دهد که طی هفته های اخیر  ارزش این ارز مجازی در دنیا روندی افزایشی داشته است. در ماه اکتبر  ارزش بیت کوین در دنیا ۳۰ درصد رشد کرد و از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا کنون ما شاهد دو برابر شدن ارزش آن بودیم.»

اما سوال این است که دلیل افزایش قیمت بیت کوین در شرایط کنونی چیست؟ چرا با از بین رفتن بی ثباتی ناشی از انتخابات و ناشی از سیاستهای اقتصادی و خارجی دونالد ترامپ بازهم ارزش بیت کوین در بازار جهانی رشد کرده است؟

وب سایت کریپتو در مورد دلیل افزایش ارزش بیت کوین این طور نوشت: «شماری از سرمایه گذاران و دلالان بازارهای ارزهای مجازی بر این باور هستند که ارزهای مجازی می تواند به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی در مقابل تورم موجود در دنیا استفاده شود. دولت تمامی کشورها برای حمایت از اقتصاد در شرایط کرونایی، اقدام به تزریق منابع مالی  کردند و این سیاست باعث می شود تا حجم نقدینگی در کشور افزایش یابد و نرخ تورم هم بیشتر شود. در این شرایط تورمی، بیت کوین ها می توانند به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها معرفی شوند و افزایش ارزش آنها در شرایط کنونی هم تایید کننده همین مساله است.»

هدف اصلی شکل گیری بیت کوین ها چه بود؟
سیمون پیترز، تحلیل گر حوزه ارزهای مجازی در سی ان بی سی در مورد هدف اصلی شکل گیری بیت کوین ها نوشت: «یک دلیل مهم برای ایجاد بیت کوین ها این بود که دنیا نگران تحولات اقتصادی و سیاسی مختلفی بود که باعث افت ارزش پول های رایج در بازار می شد. این نگرانی بعد از اینکه در سال ۲۰۰۸، بانکهای مرکزی برای حمایت از اقتصاد اقدام به تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد دنیا کردند بیشتر شد. بنابراین هر زمانی که خبری در مورد افزایش بسته های مالی برای حمایت از اقتصاد در کشورهای صنعتی مطرح می شود و انتظار می رود ارزش پول های رایج در بازار جهانی به دلیل افزایش نقدینگی کاهش پیدا کند، ارزش بیت کوین در بازار رشد می کند. وضعیت امروز بازار بیت کوین هم دقیقا به همین دلیل ایجاد شده است.»

 از طرف دیگر سهولت استفاده از بیت کوین هم مساله دیگری است که باعث افزایش ارزش آن در ماه های اخیر شده است. در اکتبر سال ۲۰۲۰، شرکت پی پال اعلام کرد این شرکت به عنوان بخشی از پرداختهای آنلاین خود، بیت کوین را می پذیرد.از تابستان سال ۲۰۱۹ هم خرید و فروش آنلاین بیت کوین ها امکان پذیر شد. افزایش سهولت مبادله بیت کوین ها در دنیا باعث شد تا استقبال از این ارز  افزایش یابد و ارزش آن بیشتر شود.

 از سال ۲۰۰۸ نوسان های زیادی در بازار مشاهده شده است
وب سایت «کریپتو» در مورد نوسانات ارزش بیت کوین از زمان شکل گیری آن تا کنون هم گزارش مفصلی تهیه کرده است. طبق گزارش این وب سایت از سال ۲۰۰۸ که اولین ارز مجازی در دنیا ایجاد شد تا کنون  ما شاهد افت و خیز های زیادی در ارزش آن بودیم. در سال ۲۰۰۸ ارزش هر بیت کوین در بازار برابر با ۱۰ دلار بود و به دلیل نو بودن این بازار، متقاضی زیادی برای آن وجود نداشت.

 در دسامبر سال ۲۰۱۷، ارزش هر بیت کوین در بازار جهانی به مرز ۲۰ هزار دلار رسید ولی در طول سال ۲۰۱۸ نه تنها این روند افزایشی ادامه پیدا نکرد بلکه قیمت آن به کمتر از ۴ هزار سقوط کرد. ارزش بیت کوین در روز ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ یعنی امروز بالاترین ارزش بیت کوین از سال ۲۰۱۸ تا کنون است. البته خبرهایی در این روزها منتشر می شود که می تواند به ارزش این بازار آسیب بزند و ضرورت وضع قوانین سخت گیرانه تری را در این بازار ایجاد می کند.

اخیرا وزارت دادگستری امریکا اعلام کرده است که در ماه های اخیرا شاهد معامله بزرگی در بازار بیت کوین ها  توسط گروهی که با القاعده همکاری می کردند، بوده است. طبق این خبر ارزش این معامله که باعث تزریق حجم زیادی پول به گروه تروریستی القاعده شده است بالغ بر ۳ میلیون دلار بود.

از طرف دیگر همین امروز مقامات دولتی امریکا از بازپس گیری یک میلیارد دلار بیت کوین از یک هکر خبر دادند که در سال ۲۰۱۲ این حجم زیاد از بیت کوین را از امریکا دزدیده بود. درپایان باید در نظر داشت سرمایه گذاری در بازار بیت کوین باید با دقت زیادی انجام شود و نوسان های سال های اخیر و دلایل ان به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد.

کد خبر: ۵۳٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha