۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی برگزار شد
با بررسی مشکلات و موانع زنجیره تامین کشمش

نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی برگزار شد

تبریز- نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش بازار، پنجاه و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با دستور جلسه، بررسی مشکلات و موانع زنجیره تامین کشمش و ارائه راهکارهای مدیریت زنجیره، بررسی مراتب اعتراض به تاخیر تایید ثبت گواهی آماری توسط بانک مرکزی در سامانه جامع تجارت، بررسی عدم پیش بینی تائید ثبت گواهی آماری برای سرمایه های غیر نقدی سرمایه گذاران خارجی، بررسی مراتب اعتراض به عدم واردات مواد اولیه اصلی(پوست خام گاوی) توسط تولید کنندگان (حقیقی) صنعت چرم موضوع"تبصره(۳) ماده(۸) آیین نامه، نامه اجرای بند(ز) ماده(۳) و مواد (۷)، (۸) و (۹) قانون سازان دامپزشکی کشور- مصوب ۱۳۵۰"، بررسی پیشنهاد درخواست تفویض اختیار صدور مجوز ورود پوست خام و وت بلو به سازمان دامپزشکی استان و بررسی پیشنهاد محول نمودن مراحل ترخیص پوست خام از کارشناس مجازی به کارشناس محلی استان برگزار شد.

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم اجرایی شدن مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تاکید نمود و افزود: کلیه دستگاه های اجرایی استان موظف به اجرای مصوبات شورای گفتگو هستند و در صورت تخلف یا امتناع از اجرای آن برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

قبل از ورود به دستور جلسه دکترمحمدرضا پور محمدی استاندار آذربایجان با اشاره به مباحثی همچون زلزله شهرستانهای میانه و سراب و تقدیر از مسئولان استانی و کشوری که با مدیریت مناسب خود توانستند در کوتاه ترین زمان ممکن اسکان اضطرای و موقت آسیب دیدگان از زلزله در این دو شهر ستان و روستای های اطراف را مدیریت نمایند افزود: هیچ خانوار آسیب دیده ای در این حادثه دیگر در چادر اسکان ندارد و با وام ۱۰ میلیونی بلاعوض دولت در خانه های مناسبی اسکان داده شده اند و معدود خانواره هایی که علاقمند این بودند که در اتاقک های که توسط بنیاد مسکن تهیه شده اسکان یابند تا خانه های آنها برای زندگی آماده شود در آن اتاقک ها اسکان یافته اند.

وی با اشاره به سفر روحانی رئیس جمهور به استان گفت: افتتاح پروژه نفلین سینت سراب، افتتاح راه آهن بوستان آباد و میانه و بازید از کارخانه مانی که توسط بخش خصوصی افتتاح شده از جمله برنامه های بود که رئیس جمهور و هیات همراه در این سفر از آنها بازدید و افتتاح نموداند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اعتراضات اخیر بعد از افزایش قیمت بنزین، اعتراض را حق مردم خواند و یادآور شد: خوشبختانه مردم خط خود را با بد خواهان نظام جدا کردند.

یونس ژائله رئیس اتاق تبریز و دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی گفت: با همت همه مسئولان استانی و کشوری و همکاران در اتاق تبریز همایش با شکوهی برگزار گردید و تمام مفاد قطعنامه این همایش توسط معاون اول رئیس جمهور دکتر جهانگیری تصویب شد. وی در همین خصوص افزود: روند صادرات غیر نفتی از اولویت های اقتصادی استان است و بایستی تمامی واحد های تولیدی در این راستا تلاش نمایند.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به آتش سوزی اخیر یک کارخانه رنگ در شهرک صنعتی شهید سلیمی با قدردانی از تلاش های ماموران آتش نشانی خواستار مجهز نمودن شهرک های صنعتی به تجهیزات اطفای حریق شد.

در پنجاه و هفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی از طرف رئیس جلسه از ماموران آتش نشانی که در این حادثه ایفاء نقش نموده بودند تقدیر بعمل آمد.

داود بهبودی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در خصوص تجهیز شهرک های صنعتی به تجهیزات اطفای حریق گفت: شرکت های بیمه که پشتیبانی واحد های تولیدی در حوادث را به عهده دارند؛ می توانند به منظور جلوگیری و پیشگیری از حوادث غیر مترقبه اقدام به تجهیز شهرک های صنعتی به تجهیزات آتش نشانی نمایند تا در صورت بروز چنین حوادثی هزینه های بسیار کمتری را متقبل شوند.

ژائله در خصوص دستور اولین جلسه پنجاه و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: بررسی مشکلات و موانع زنجیره تامین کشمش از اولویت های اتاق تبریز است و با هم فکری و هم افزایی فعالان این حوزه تلاش می نماییم تا راهکارهای مدیریت زنجیره را در خصوص محصولات استراتژیک استان ارائه نمایم. وی در این راستا در خصوص سایر زنجیره های تامین در استان افزود: در صدد آن هستیم که به صورت موردی در خصوص مزیت های رقابتی استان و وضعیت زنجیره های تامین آنها بررسی های لازم را انجام دهیم. وی در همین راستا خاطر نشان کرد: قبل از کشمش زنجیره تامین فرش دستباف با حضور کارشناسان امر مورد بررسی قرار گرفته و راهکار های عملیاتی برای بهبود و تامین پشم مورد نیاز این صنعت با توافق مسئولان و فعالان این حوزه ارائه شده است.

 وی در همین راستای اظهار امیدواری نمود: با حذف بورکراسی های زاید اداری امکان عملیاتی نمودن طرح های ارائه شده در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم گردد.

رئیس اتاق تبریز در همین خصوص یاد آور شد: در جلسات آتی شورا چرم و زنجیره تامین آن مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

 در ادامه جلسه نسرین درخشانی سرپرست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گزارش خود مبنی بر بهبود زنجیره تامین کشمش را ارائه نمود و راهکار های عملیاتی برای بهبود وضعیت این زنجیره برای حضور موفق و موثر در بازارهای منطقه ای و جهانی را مطرح کرد. وی در این نشست خاطر نشان کرد برای دفاع از جایگاه کشمش ایران در جهان باید کاستی های موجود در سه حوزه تولید، فراوری  و صادرات انگور مورد باز نگری قرار گیرد تا چنین امری تحقق یابد.

اعضاء حاضر و فعالان حوزه کشمشش نکته نظرات خود را در این مورد مطرح نمودند.

جهانگیری معاون اقتصادی استانداری با تاکید بر این نکته که در بررسی زنجیره تامین می بایستی در هر مرحله راه حل مشکلات نیز ارائه گردد. از کارشناسان امر خواست در تکمیل مطالعات خود در هر مرحله راهکار های خود را نیز ارائه دهند.

ژائله در ادامه با تاکید بر کشت جایگزین در زمین های آبی استان یاد آور شد: با توجه به کمبود منابع به خصوص آب، باید محصولاتی کاشته  شود که ارزش افزوده بیشتر و تولید و ثروت بیشتری را در جهت رفاه اجتماعی شهروندان فراهم گردد.

معصومه آقاپور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این نکته که خاک شهرستان شبستر مورد مطالعه قرار گرفته است و به زودی نتایج آن ارائه خواهد شد. با تاکید برکشت جایگزین خاطر نشان کرد، باید محصولاتی که ارزش افزوده بیشتری برای کشاورز ایجاد می نماید کاشته شود.

فرماندار شهرستان شبستر ایجاد تاکستان در حوزه دریاچه ارومیه را هم راستا با طرح های مطالعاتی در راستای نجات دریاچه خواند و با اظهار امیدواری در خصوص همکاری دولت و بخش خصوصی گفت، در صورتیکه طرح های مطالعاتی در راستای توسعه استان مورد بهره برداری قرار گیرد نتایج بسیار قابل توجهی در توسعه اقتصاد استان خواهیم داشت.

طبیبی از فعالان حوزه کشمش که به عنوان صادر کننده ممتاز ملی شناخته می شود بر مکانیزه نمودن باغات انگور تاکید و یاد آور شد، برای دفاع از جایگاه ایران در بازار های جهانی باید اولویت اول خود را مکانیزه نمودن باغات موجود و در اولویت دوم توسعه باغات انگور در دستور کار قرار گیرد. وی خواستار حمایت همه جانبه همه نهادها و سازمان های مربوطه در این خصوص شد.

پور محمدی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر توجه ویژه به استراتژی توسعه بخش کشاورزی در استان در مورد زنجیره تامین برای محصولات مختلف گفت: زنجیره های تامین می بایستی به صورت موردی در تمامی مراحل مورد بازنگری قرار گرفته و در آن اصلاح ساختاری صورت گیرد.

دستور جلسه بعدی پنجاه هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بررسی مراتب اعتراض به تاخیر تایید ثبت گواهی آماری توسط بانک مرکزی در سامانه جامع تجارت بود که توسط مسعود بنابیان عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز ارائه گردید. وی در این خصوص یاد آور شد، متاسفانه قانونی که می بایست تسهیل و تسریع کننده تجارت باشد مانع تسهیل و تسریع شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز بیان نمود، تاخیر تایید گواهی ثبت آماری باعث صرف وقت و هزینه برای تاجرین می گردد.

وی با تاکید بر این نکته که واردات در مقابل صادرات نیازی به تامین و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی نمی باشد لذا تایید گواهی ثبت آماری نیز لزومیت ندارد و پیشنهاد حذف تایید گواهی ثبت آماری از سوی بانک مرکزی را ارائه داد.

پیشنهاد رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق از طرف شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تصویب و مقرر شد تصمیم شورا طی نامه ای به رییس بانک مرکزی ارسال گردد.

دستور سوم جلسه شورا باموضوع بررسی عدم پیش بینی تائید ثبت گواهی آماری برای سرمایه های غیر نقدی سرمایه گذاری خارجی توسط بنابیان رئیس کمیسیون صنعت و معدن ارائه و درخواست شد تا امکان تسهیل ترخیص تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به سرمایه گذار خارجی از گمرکات کشور فراهم گردد. پیشنهاد دبیرخانه از سوی اعضای شورا تائید گردید و مقرر گردید علاوه بر پیش بینی آورده های نقدی، امکان انتقال منابع ارزی سرمایه گذار خارجی نیز به بانک مرکزی پیشنهاد گردد.

دستور چهارم و پنجم جلسه با موضوعات بررسی مراتب اعتراض به عدم واردات مواد اولیه اصلی(پوست خام گاوی) توسط تولید کنندگان (حقیقی) صنعت چرم موضوع"تبصره(۳) ماده(۸) آیین نامه، نامه اجرای بند(ز) ماده(۳) و مواد (۷)، (۸) و (۹) قانون سازان دامپزشکی کشور- مصوب  ۱۳۵۰" بررسی پیشنهاد درخواست تفویض اختیار صدور مجوز ورود پوست خام و وت بلو به سازمان دامپزشکی استان و بررسی پیشنهاد محول نمودن مراحل نمودن مراحل ترخیص پوست خام از کارشناس مجازی به کارشناس محلی استان مطرح گردید.

مهدی امینی فعال این حوزه با توضیح اینکه بیش ۹۰ درصد فعالین صنعت چرم استان اشخاص حقیقی هستند گفت، از زمانیکه کشتار در ایران کاهش یافت پوست خام، مواد اولیه این صنعت نایاب گردید و به این دلیل واحدهای تولیدی به منظور تامین مواد اولیه به واردات پوست خام روی آوردند و با توجه به اینکه آئین نامه فوق الذکر اجازه واردات را به اشخاص حقیقی نمی دهد لذا فعالین این حوزه بامشکل تامین مواد اولیه مواج شده اند. وی در پایان صدور مجوز واردات پوست به واحدهای تولیدی (حقیقی) پیشنهاد داد.

وی در خصوص دستور پنجم شورا بیان نمود : از آنجایی ۹۵ درصد صنعت چرم کشور در تبریز متمرکز است از این رو تبریز قطب صنعت چرم ایران شناخته می شود، لیکن به دلیل اینکه مجوزهای دامپزشکی توسط سازمان دامپزشکی ایران(تهران) صادر می گردد لذا برای فعالین این صنعت مشکلاتی از قبیل صرف زمان و هزینه های مضاعف ایجاد کرده است  وی در ادامه گفت به دلیل اینکه صنعت چرم ایران در تبریز متمرکز می باشد لذا انتظار می رود تمرکزگرایی در ارتباط با این موضوع مرتفع گردد و صدور مجوز به دامپزشکی استان محول گردد.

وی در پایان با اشاره به بررسی های کارشناس مجازی و تاخیر در تاییدها به دلیل عدم آگاهی و تخصص در پوست بعضا منجر به فاسد شدم واردات می گردد پیشنهاد داد که ترخیص پوست از کارشناس مجازی به کارشناس محلی واگذار گردد.

بهداد رئیس سازمان دامپزشکی استان با ارائه آماری در ارتباط با مجوزهای ارائه شد بیان نمود تمامی بررسی های لازم از سوی استان نیز امکان پذیر است. در صورت تفویض اختیار سازمان دامپزشکی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

لیلا اورنگی ناظر گمرکات استان با تایید اظهارات ارائه شده در ارتباط با بررسی ترخیص پوست از کارشناس مجازی به کارشناس محلی بیان نمود. کارشناسان استان به دلیل تمرکز این صنعت در استان آموزشهای لازم در خصوص این صنعت را گذرانده اند و تخصص کامل در این ارتباط را دارا هستند لیکن به منظور تسهیل فرایند ترخیص محصولات این صنعت گمرک استان نیز با این پیشنهاد موافق است.

در این نشست کلیه پیشنهادات دبیرخانه از سوی اعضاء اصلی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تصویب و مقرر گردید، اقدامات مقتضی برای اجرایی نمودن این مصوبات توسط سازمان های ذیربط و بخش خصوصی در اسرع وقت انجام گیرد.

کد خبر: ۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha