۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
دوخطه کردن مسیر ریلی زنجان-تهران از ایستگاه اعتبارات عبور کرد
بازار بررسی می کند؛

دوخطه کردن مسیر ریلی زنجان-تهران از ایستگاه اعتبارات عبور کرد

زنجان- هفتم مردادماه امسال همزمان با سفر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین اختصاص یافت تا این پروژه بعد از رکودی چند ساله، بار دیگر در مسیر اجرا قرار گیرد.

زهرا مقدمی؛ بازار: برخورداری خط ریلی منطقه شمال‌غرب کشور از حجم بالای حمل کالا و مسافر باعث شده است این مسیر ریلی نیازمند توسعه و افزایش ناوگان ریلی باشد. در این راستا با وجود افزوده شدن قطارهای جدید به این منطقه، مسیر ریلی نیز نیازمند ارتقاء بوده که دو خطه کردن این مسیر به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه جدی قرار گرفته است.

مهرماه سال ۹۳ با سفر رئیس‌جمهور دولت یازدهم به استان زنجان، پروژه‌های دو خطه شدن راه‌آهن تهران به زنجان و دو خطه شدن راه‌آهن زنجان به تهران به عنوان مصوبه دولت، مطرح و به تصویب رسید که قرار شد برای اجرای آن ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود.

دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران با توجه به مشکلات تردد در جاده‌ها، بحث صرفه‌جویی در سوخت و مقرون به صرفه بودن حمل و نقل ریلی، همواره در سال‌های اخیر بحثی است که بر روی کاغذ مطرح می‌شود

دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران با توجه به مشکلات تردد در جاده‌ها، بحث صرفه‌جویی در سوخت و مقرون به صرفه بودن حمل و نقل ریلی، همواره در سال‌های اخیر بحثی است که بر روی کاغذ مطرح می‌شود.

عملیاتی شدن دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران با توجه به مشکلات تردد در جاده‌ها باعث صرفه‌جویی در سوخت و مقرون به صرفه بودن حمل و نقل ریلی و ارتقای امنیت جانی مردم می‌شود.

زنجان شاه‌راه ارتباطی شمال‌غرب کشور بوده و بیشترین تردد در جاده‌ها را به خود اختصاص داده و محورهای مواصلاتی استان  نیز با قرار گرفتن در کریدور شمال‌غرب، همواره مورد توجه مسئولان بوده است.

طرح دو خطه کردن مسیر ریلی زنجان به تهران در چهار قطعه اجرا می‌شود
طرح دو خطه کردن مسیر ریلی زنجان به تهران در چهار قطعه اجرا می‌شود که قطعه‌های دو، سه و چهار در استان زنجان قرار دارد، طول خط ریلی دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران نیز ۱۷۱ کیلومتر بوده و اجرای این طرح باعث ارائه خدمات با کیفیت به مسافران می‌شود.

مدیرعامل ناوگان ریلی شمال‌غرب کشور، به پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران اشاره کرده و می‌گوید: این پروژه بیش از ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علی خدایی با بیان اینکه دو خطه کردن این مسیر از قزوین تا زنجان توسط چهار پیمانکار در چهار قطعه در حال انجام است، بیان می‌کند: اعتبار پیش‌بینی شده برای پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران در مسیر زنجان به قزوین ۶۵۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب کشور نیز به بازدید معاون رئیس‌جمهور از این پروژه اشاره کرده و می‌افزاید: با توجه به اهتمامی که  رئیس سازمان  مدیریت و برنامه ریزی داشت، برای تکمیل دو خطه محور زنجان به قزوین، بودجه خوبی تخصیص داده شده است.

خدایی تاکید می‌کند: قطعاتی بین زنجان و قزوین تعریف و پیمانکاران نیز فعال شدند و در این میان عمده زیرسازی محور تمام شده و پیمانکاران در حال خرید ادوات  خطی، ریل تراورس و تامین بالاس هستند.

استاندار زنجان نیز با بیان اینکه طرح دو خطه کردن مسیر ریلی زنجان به قزوین یکی از طرح‌های مهم و اولویت‌دار استان است، می‌گوید: با افتتاح این طرح در استان، جابه‌جایی بار بیش از هفت میلیون تن بار از مسیر کریدور شرق به غرب می‌رسد و زمان حمل بار را یک و نیم ساعت کاهش خواهد داد، بنابراین برای این استان این طرح بسیار حیاتی است.

فتح‌الله حقیقی ادامه می‌دهد: کاهش زمان حمل بار و مسافر از مهم‌ترین نتایج دو خطه کردن مسیر ریلی زنجان به قزوین است.

پروژه دو خطه کردن مسیر ریلی زنجان به قزوین تا اسفندماه امسال افتتاح می‌شود
وی با بیان اینکه پروژه دو خطه کردن مسیر ریلی زنجان به قزوین تا اسفندماه امسال افتتاح می‌شود، یادآور می‌شود: با توافقی که صورت گرفت، ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح اختصاص یافته و روند سریع این طرح به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تکمیل پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین، اظهار می‌کند: این پروژه از پروژه‌های اولویت‌دار در زنجان است.

مصطفی طاهری تصریح می‌کند: با بهره‌برداری از پروژه دو خطه کردن مسیر ریلی زنجان – تهران، تحول بسیار خوبی در توسعه ناوگان ریلی استان رخ داده و در کاهش جابه‌جایی مسافر و بار و نیز کاهش ترافیک بسیار موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم این پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد، ابراز می‌کند: نماینده عالی دولت در استان زنجان این طرح را به خوبی و با جدیت دنبال می‌کند.

محور ریلی تهران - تبریز مهم‌ترین شریان در کشور است، جاده‌های موازی با این خط در حال اشباع بوده و راه‌آهن بهترین گزینه برای رهایی از مشکلات محورهای مواصلاتی استان است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه محور ریلی تهران - تبریز مهم‌ترین شریان در کشور است، می‌گوید: جاده‌های موازی با این خط در حال اشباع بوده و راه‌آهن بهترین گزینه برای رهایی از مشکلات محورهای مواصلاتی استان است.

مسعود بیات‌منش با بیان اینکه از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی، دو خطه کردن راه‌آهن زنجان – تهران - تبریز است،‌ می‌افزاید: تکمیل خط دوم محور زنجان - قزوین نیز در حیطه استان زنجان قرار دارد.

وی وجود خط راه‌آهن را دارای منافع و آورده‌های فراوان دانسته و عنوان می‌کند: مدیریت سوخت، کاهش طول سفر به‌ویژه برای هزاران مسافر و دانشجویی که روزانه و هفتگی بین استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، قزوین و تهران در تردد هستند، آرزو دارند تا این مسیر دو خطه شده و مشکلات رفت و آمد آن‌ها برطرف شود.

این مسئول یادآور می‌شود: علاوه بر آن، وجود شرکت‌های بزرگ صنعتی در این مسیر و ارزان بودن حمل و نقل ریلی، لزوم توجه بیش از پیش دولت برای اتمام این مسیر را مورد تاکید قرار می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه پروژه در حوزه استان زنجان به پیمانکاران واگذار شده است، خاطرنشان می‌کند: هزینه این پروژه از منابع حاصل از محل صرفه‌جویی سوخت در این پروژه تامین می‌شود.

با دوخطه شدن مسیر ریلی زنجان-قزوین-تهران تحولی بزرگ در زمینه حمل کالا و مسافر در منطقه شمالغرب کشور به عنوان یکی از مهمترین مناطق اقتصادی در کشور فراهم خواهد شد و این امر سهم مهمی در توسعه اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت.

کد خبر: ۵۲٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha