۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
صادرکنندگان نباید به اجبار ارز به بانک مرکزی بدهند
وزیر اسبق صمت:

صادرکنندگان نباید به اجبار ارز به بانک مرکزی بدهند

غضنفری، وزیر اسبق صمت به تفاوت‌های تصمیماتی که در دولت دهم و دولت فعلی اتخاذ می‌شود اشاره و بیان کرد: در آن زمان با تشدید تحریم، صادرکننده را مجبور نکردیم ارز خود را به دولت بدهد.

به گزارش بازار، مهدی غضنفری وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه شرایط تحریم، الزامات متفاوتی برای حمایت از فرآیند تولید می خواهد، گفت: متاسفانه دولت به این الزامات توجه نکرده است. از جمله این الزامات، خالی شدن انبارها، دپو شدن کالاهای اساسی در گمرک و یا انحراف منابع ارزی به مقاصد دیگر بود.

وی با اشاره به تجربه کاهش ارز در کشور در سال های ۹۰ تا ۹۲ اظهار کرد: با توجه به اینکه کالاهای اساسی مورد نیاز از ارزی که در کشور موجود است، بیشتر است، نیازمند قطع برخی از هزینه ها هستیم و این همان کاری است که در آن سال انجام دادیم. در آن زمان کالاها در ده گروه تقسیم بندی شدند و واردات گروه ده را متوقف کردیم.

وزیر اسبق بازرگانی از اختصاص ارز ترجیحی به گروه های کالایی یک و دو گفت و بیان کرد: همچنین در آن زمان تصمیم گرفتیم اگر ارز بیشتری داشتیم، به گروه سه و چهار اختصاص دهیم و ارز صادرکنندگان را به گروه های شش، هفت و یا هشت اختصاص دهیم. در حقیقت با تشکیل یک نظام اولویت بندی کالا و تخصیص ارز، به نوعی کاهش درآمدهای ارزی را که ناشی از کاهش فروش نفت بود جبران می کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال های ۹۰ تا ۹۲ اعلام کردیم هر صادرکننده ای ارز حاصل از صادرات را به مرکز مبادله ارزی انتقال دهد و در اختیار یک وارد کننده قرار دهد، دولت دخالتی در قیمت گذاری آن ارز نخواهد کرد چون اساسا قیمت کالاهای گروه ۵ تا ۹ در بازار مهم نیست و آنچه اهمیت داشت اجرای سیاست وفور کالا بود.

غضنفری به تفاوت های تصمیماتی که در دولت دهم و دولت فعلی اتخاذ می شود اشاره و بیان کرد: در آن زمان با تشدید تحریم، صادرکننده را مجبور نکردیم ارز خود را به دولت بدهد و او مختار بود ارز را به قیمتی که می توانست به واردکننده بفروشد. همچنین درباره کالاهای گروه ۵ تا ۹ تنها به وفور کالا فکر می کردیم و حمایت سازمان حمایت از مصرف کننده مورد توجه نبود در حالی که امروز سازمان حمایت از مصرف کننده به سراغ همه کالاها رفته است.

کد خبر: ۵۲٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha