۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳
 اعطای اختیارات به گمرک برای ترخیص فوری کالای دپو شده از گمرکات
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد

اعطای اختیارات به گمرک برای ترخیص فوری کالای دپو شده از گمرکات

جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار یکسری اختیارات برای ترخیص فوری کالاهای دپو شده به این سازمان داده شده است.

 به گزارش بازار، «مهرداد جمال ارونقی» افزود: در حال حاضر ۳,۵ میلیون تن کالای اساسی در قالب ۲۵ گروه کالایی نظیر ذرت، جو، گندم، کنجاله سویا، روغن خام، دانه های روغنی و سایر اقلامی که در زمره کالاهای اساسی قرار می گیرند در بنادر و گمرکات کشور دپو شده است.

وی اظهارداشت: جدا از این یک میلیون تن کالای اساسی نیز روی کشتی ها و شناورهای حامل این اقلام به بنادر موجود است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: هم اکنون این شناورها در حال تخلیه یا پهلو گیری در لنگرگاه های بنادر کشور برای تخلیه کالاها هستند.

وی افزود: مضاف بر این حدود چهار میلیون تن کالای غیر اساسی و غیر کانتینری دربنادر و گمرکات کشور وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد آن مربوط به نهاده های تولید و اقلام مربوط به پروژه های ملی و راهبردی می شود.

ارونقی بیان داشت: طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم اکنون ۹۶ هزار Teu کانتینر در بنادر و گمرکات کشور موجود است.

وی افزود: برآوردها و بررسی های میدانی نشان می دهد ۳۰ هزار دستگاه کانتینر پر وارداتی در بنادر و گمرکات وجود داردکه این کانتینرها حاوی یک میلیون تن کالاهای اساسی و غیر کالاهای اساسی مثل برنج و سایر اقلام مرتبط با تولید است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: درحال حاضر عوامل مختلفی مانند الزامات قبل از اظهار کالاها به گمرک، اقدامات صاحبان کالا در راستای اظهارکالا به گمرک و ترخیص آن، فرآیند تشریفات گمرکی و ترخیص کالا، سیستم حمل و نقل کشور و غیره در میزان ماندگاری کالاها در بنادر، گمرکات، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری تاثیرگذار می باشند.

وی افزود: تاکنون در راستای بررسی دلایل رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور جلسات متعددی از سوی سازمان های ذیمدخل در امر تجارت خارجی برگزار شده است.

ارونقی بیان داشت: در این جلسات بر لزوم تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای انباشته شده در بنادر و گمرکات تاکید و با اشاره به اهمیت جلوگیری از رسوب و انباشت کالا در بنادر و گمرکات کشور برسازماندهی لازم به منظور تسهیل در روند ترخیص کالا و تامین نیازهای اساسی و ضروری کشور در مقطع حساس کنونی تاکیدات لازم به عمل آمده است.

وی ادامه داد: متعاقب این امر دولت نیز در این خصوص برنامه ریزی های لازم را انجام داده و تصمیمات مناسبی نیز اتخاذ کرده تا جریان واردات کالا تسهیل شود و کالاهای اساسی و ضروری به سرعت در اختیار مردم کشور قرار گیرد.

کد خبر: ۵۲٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha