۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
«پی فایزر» در آستانه تولید واکسن کرونا؛ ایجاد ۹۰ درصد ایمنی
طبق گزارشهای اولیه ارایه شده؛

«پی فایزر» در آستانه تولید واکسن کرونا؛ ایجاد ۹۰ درصد ایمنی

تلاش دنیا برای دست یابی به واکسن کرونا طی یک سال اخیر وجود داشته است ولی گزارشهای منتشر شده توسط شرکت پی فایزر نشان می دهد این مبارزه سخت دنیا با ویروس به آخرین مراحل خود نزدیک شده است و دنیا برای مقاوم شدن در برابر کرونا در یک قدمی کشف واکسن قرار دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: شرکت داروسازی پی فایزر اعلام کرد داده های اولیه نشان از اثر بخشی ۹۰ درصدی واکسن کرونای تولیدی این شرکت در ممانعت از ابتلا به ویروس  کرونا دارد و انتظار می رود از انتهای امسال استفاده اضطراری از این واکسن در امریکا شروع شود.

 طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه گلوبال نیوز کانادا در سومین فاز از آزمایشهای بالینی این شرکت بالغ بر ۴۴ هزار نفر شرکت کرده اند و این افراد از گروه های مختلف با زمینه های بیماری مشارکت داشتند. این مرحله از آزمایشهای بالینی به اتمام رسیده است و شرکت پی فایزر اعلام کرده است داده های مربوط به این مرحله از آزمایشها را تا هفته سوم ماه نوامبر ارایه می دهد. بررسی این واکسن که با همکاری شرکت بیونتک آلمان تولید شده است در اتحادیه اروپا شروع شده است و اف دی ای شروع بررسی این واکسن را منوط به دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد سومین مرحله آزمایشهای بالینی دانست.

 نشریه گلوبال نیوز در ادامه نوشت:« این اطلاعیه  که توسط پی فایزر ارایه شده است نشان دهنده ایمنی و کارایی این واکسن نیست ولی تایید می کند که شرکت در مسیر درستی حرکت می کند و احتمال دسترسی به واکسن در آینده نزدیک بسیار زیاد است.این اطلاعات اولیه توسط شرکت پی فایزر در شرایطی ارایه شده است که تنها ۹۴ نفر از مجموع ۴۴ هزار نفری که واکسن را دریافت کرده اند، به ویروس مبتلا شده اند. این مرحله از ازمایشهای بالینی در آمریکا و پنج کشور دیگر انجام شده است و با گذشت بالغ بر دو ماه از پایان تزریق واکسن  تعداد بسیار کمی به ویروس مبتلا شده اند.»

اطلاعات کامل کمتر از دو هفته آینده ارایه می شود
سی ان بی سی در گزارش خود در مورد کارایی واکسن تولید پی فایزر نوشت: «این شرکت اطلاعات دقیق تری در مورد اثرگذاری ارایه نداده است و تاکید کرد احتمال دارد بعد از تکمیل اطلاعات  و پایان یافتن بررسی ها، این اطلاعات تغییر کند.»

 این رسانه در ادامه نوشت: «انتشار این اطلاعات توسط شرکت پی فایزر دنیا را شگفت زده کرده است و همه منتظر تکمیل این اطلاعات هستند ولی باید در نظر داشت همین سطح از اطلاع رسانی قبل از تکمیل نهایی مطالعات کاری غیر عادی است و معمولا شرکتهای داروسازی چنین اطلاعاتی را در این مرحله ارایه نمی دهند. شاید ارایه این اطلاعات نشان دهنده اعتماد این شرکت به محصول تولیدی خود باشد و شاید تایید کننده این مساله باشد که کارایی واکسن بیش از انتظارات است.»

پیشتر مدیر عامل شرکت پی فایزر در مصاحبه ای با بلومبرگ بیان کرده بود که واکسن تولیدی این شرکت بیش از ۷۴ درصد کارایی دارد. او با اطمینان در این مورد صحبت کرده بود و در مورد شروع تزریق اضطراری واکسن از انتهای امسال ابراز امیدواری کرده بود.

زمانی برای امیدواری است
دکتر بیل گروبر، معاون رییس شرکت پی فایزر در زمینه آزمایشهای بالینی در این مورد به آسوشیتد پرس گفت:« ما خیلی خوشحال هستیم. الان زمانی است که می توانیم به دنیا امیدواری بدهیم که روزهای سخت در حال پایان یافتن است و دنیا باید برای توزیع و تزریق  واکسن آماده شود.»

 وی ادامه داد: «نیمی از افرادی که در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت کرده اند، واکسن را دریافت کرده اند و یک هفته بعد از تزریق دومین دوز از واکسن بررسی روی اینکه چه تعدادی از گروه شرکت کننده در این مرحله بیمار شده اند شروع شد. در واقع ما به دنبال یافتن پاسخ این سوال بودیم که دریابیم آیا افرادی که واکسن را دریافت کرده اند بیمار شده اند یا آنهایی که به جای واکسن مایع بی خطر دیگری را دریافت کرده اند. این آزمایشها هنوز ادامه دارد و من نمی توانم به طور قطع بگویم چند درصد از افرادی که واکسن واقعی را دریافت کرده اند بیمار شده اند ولی می توانم با اطمینان بگویم سهم اعظم مبتلایان از گروهی بودند که واکسن را دریافت نکرده بودند. بر مبنای اطلاعات کنونی کارایی واکسن بیش از ۹۰ درصد است و ما تصور نمی کنیم تغییر زیادی در این آمار مشاهده کنیم.»

آسوشیتدپرس به نقل از شرکت پی فایزر نوشت:« این شرکت در نظر ندارد تا زمانیکه حداقل ۱۶۴ نفر از افراد شرکت کننده در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی بیمار شوند، بررسی ها را متوقف کند. این تعدادی است که اف دی ای امریکا هم  به عنوان تعدادی که بر مبنای آن می توان ارزیابی را روی کارایی واکسن انجام داد، تایید کرده است. اف دی ای اعلام کرده است تنها واکسنی را تایید می کند که حداقل ۵۰ درصد کارایی داشته باشد و اگر واکسن پی فایزر با کارایی ۹۰ درصدی به این سازمان عرضه شود، بدون شک می تواند به سرعت اجازه تزریق اضطراری را دریافت کند.»

دکتر گروبرو در انتهای مصاحبه خود با آسوشیتد پرس گفت:« تا کنون هیچ یک از افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند عارضه جانبی سختی را تجربه نکرده اند یا به طور شدید بیمار نشده اند.»وی در مورد کارایی واکسن در سالمندان اطلاعاتی ارایه نداده است ولی تاکید کرد گروه سالمندان که پرخطرترین گروه از نظر ابتلا به ویروس کرونا و مرگ در اثر این بیماری هستند در این آزمایشها شرکت کرده اند و در اثر استفاده از این واکسن آنتی بادی های لازم برای فزایش مقاومت بدن آنها در برابر ویروس ایجاد شده است.

کد خبر: ۵۲٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha