۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
نهاده در انبار و تولیدکننده در بازار؛ چرخه معیوب ترخیص کالاها
بازار گزارش می‌دهد؛

نهاده در انبار و تولیدکننده در بازار؛ چرخه معیوب ترخیص کالاها

ساری- درحالی تولیدکنندگان برای تامین نهاده ها با مشکل مواجه هستند که مقادیر زیادی ذرت و سویا در بنادر مازندران خاک می خورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: دپوی نهاده ها در انبار گمرک و تاخیر در ترخیص آن سبب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان بخش های از جمله صنعت طیور شده است و فعالان بخش کشاورزی و دامی مجبورند این نهاده ها را به قیمت گزاف در بازار تهیه کنند.

صنعت طیور مازندران ماهانه به شش هزار تن نهاده نیاز دارد و در حال حاضر سهمیه تخصیص یافته به این بخش پاسخگوی نیازها نیست و به گفته فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان دپوی نهاده ها در انبارگمرکات در حالی است تولیدکنندگان آن را باید در بازار آزاد و با نرخ بالا تهیه کنند.

علیرضا عطایی نژاد معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کمبود نهاده های دامی وجود دارد و طی این چندماه نتوانستیم به طور کامل نیازها را تامین کنیم، افزود: این مشکلات فقط به دلیل کمبود نیست زیرا مسائلی در حاشیه به وجود می آید که براصل موضوع اثرگذار است.

وی عدم حمل به موقع نهاده ها را از جمله مسائل مطرح کرد وگفت: این مسائل سبب می شود تا نهاده های ترخیص شده به موقع به دست تولیدکننده نرسد و به عنوان نمونه مرغدار طی دوره ۴۲ روزه به نهاده نیاز دارد و اگر نهاده دیرتر برسد مجبوراست با قمیت بالاتری آن را تامین کند.

وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکل نهاده ها، سامانه بازرگاه را طراحی کرده است و تمامی واردکنندگان موظفند تمامی نهاده ها را در این سامانه بارگزاری کنند

عطایی نژاد افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکل نهاده ها، سامانه بازرگاه را طراحی کرده است و تمامی واردکنندگان موظفند لیست نهاده ها را در این سامانه بارگزاری کنند و برای تولیدکنندگان و مشتریان نیز رمز ورود تهیه شده تا نهاده ها را در این سامانه تهیه کنند.

معاون جهاد کشاورزی مازندارن یادآور شد: اکنون مسئله ثبت در سامانه به صورت سیستمی مطرح شده و این طرح در شرف انجام است و برخی حلقه های این زنجیره در این سامانه مانند مرغ مادر و غیره در آن پیش بینی شده است.

سویا از طریق بنادر جنوبی وارد می شود
عطایی نژاد در پاسخ به اینکه چرا به رغم ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده وارد بنادر و گمرکات استان، تولیدکنندگان نهاده را از جنوب تامین می کنند، گفت: سویا را از طریق بنادر جنوبی تامین می کنیم ولی ذرت از بنادر شمال و جنوب تامین می شود و برخی تولیدکنندگان ترجیح می دهند نهاده ها را از بنادر جنوبی بیاورند زیرا اگر بار بی کیفیت عرضه شود میزان ضررها بیشتر خواهد بود.

معاون جهاد کشاورزی مازندارن درباره تامین نهاده برای طیور محلی و سنتی گفت: طیور بومی با توجه به نداشتن پروانه امکان تهیه نهاده از طریق سامانه بازرگاه را ندارند اما برای واحدهای صنعتی بومی در سامانه بازارگاه بخشی طراحی شده است.

آغاز ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات
درحالی که بسیاری از تولیدکنندگان و بخش خصوصی توپ را به زمین گمرکات می اندازند و موانع فراروی را دلیل عدم ترخیص نهاده ها بیان می کنند، ناظرگمرکات مازندران در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: برای تامین نیازهای اساسی کشور به گمرکات اجازه داده شد تا نسبت به ترخیص کالایی که تاریخ ۱۰ آبان وارد گمرکات شدند و دارای قبض انبار هستند، اقدام شود.

وی افزود: این کالاها طبق اولویت های سازمان صمت، براساس ارز صادراتی، نیمایی و تامین شده توسط بانک مرکزی بدون الزام به کد رهگیری ترخیص شوند.

وی گفت:کالاهای اساسی و مورد نیاز، مواد اولیه واحدهای تولیدی جزو کالاهای اولویت دار برای ترخیص است و ارز مورد نیاز آن به شیوه های مختلف از جمله واردات در مقابل صادرات تامین می شود.

یوسفی منش با اشاره به وجود مقادیر قابل توجهی کالا و نهاده ها در گمرکات استان اظهار داشت: با اجرای طرح ترخیص می توان گام اساسی برای تامین نیازهای جامعه برداشت.

متولیان بخش کشاورزی و تنظیم بازار مازندران برای تامین نهاده های مربوط به صنعت دام و طیور دست به کار شدند و با پیگیری آن ها ترخیص ۱۳۰ هزار تن نهاده از گمرکات مازندران شروع شده است، محمد جعفری مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندارن در گفتگو با خبرنگار بازارا با بیان اینکه در حال ترخیص ۱۳۰ هزار تن انواع نهاده شامل ذرت و جو است، افزود: این میزان نهاده با تامین و تخصیص ارز در حال ترخیص از بنادر استان هستند.

وی با اشاره به همکاری مطلوب گمرکات استان برای ترخیص نهاده های دامی یادآور شد: تاکنون ۲۰ هزار تن نهاده از بنادر مازندران ترخیص شده و مابقی نیز در حال خروج از انبار است.

محموله های جو در حال تخلیه است
جعفری با تاکید براینکه ظرف یک ماه آینده عملیات ترخیص نهاده ها از بنادر استان صورت می گیرد، از خریداری ۳۲۰ هزار تن جو خبر داد و گفت: این محموله با دو فروند کشتی وارد بندر فریدونکنار شده و در حال تخلیه است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران بااشاره به تشکیل ستاد توزیع جو بین دامداران و عشایر استان افزود: این نهاده ها بین دامداران و عشایر توزیع می شود و ۹۰ هزار تن سویا نیز بین مرغداران توزیع خواهد شد.

وی با اظهار اینکه با توزیع نهاده ها مرغ باید به قیمت مصوب نزدیک شود، گفت: امیدواریم با تامین و استمرار توزیع نهاده ها کاهش قیمت مرغ باشیم.

وی با اشاره به وجود دو هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری در استان میزان تولید مرغ و گوشت سفید در استان را ۱۱ درصد تولید کشور یاد کرد و گفت: اگر مرغداران در تامین نهاده اطمینان داشته باشند علاوه بر تامین مرغ کشور برای صادرات نیز برنامه ریزی خواهند کرد. 

دپوی مقادیر قابل توجهی کالا و نهاده های دامی در انبار گمرکات مازندران درحالی است که تولیدکنندگان برخی نهاده های مورد نیاز را به قیمت چندبرابری در بازار آزاد تهیه می کنند و تداوم این روند زنگ خطر را در عرصه تولید طنین انداز می کند.

کد خبر: ۵۲٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha