۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
بورس کالا با آمدن بایدن رونق می‌گیرد/ بانکهای مرکزی حامی بازارهای کالایی
یک سال رونق در انتظار بازارهای کالایی دنیا؛

بورس کالا با آمدن بایدن رونق می‌گیرد/ بانکهای مرکزی حامی بازارهای کالایی

بانکهای مرکزی برای تقویت نرخ رشد اقتصادی و ممانعت از تشدید رکود، از تزریق به اقتصاد و وضع نرخ بهره در حداقل میزان ممکن استفاده می کنند و انتظار می رود این سیاستها تا دو سال بعد هم ادامه داشته باشد. این سیاست حامی بازارهای کالایی در دنیا است.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا یکی از بزرگترین چالشهای اقتصادی این روزهای دنیا است و بانکهای مرکزی در تمامی کشورهای صنعتی از سیاستهای مالی و پولی مختلفی برای ممانعت از تشدید بحران های اقتصادی استفاده می کنند.

از سیاست کاهش نرخ بهره بانکی تا سطح صفر درصد و حتی نرخ بهره منفی بانکی گرفته تا خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانکهای مرکزی و تزریق به اقتصاد برای ممانعت از تشدید بحران اقتصادی یا به تعبیر سی ان ان ممانعت از سقوط اقتصادی کشورها. اما این سیاستها روی بازارهای کالایی در دنیا تاثیر زیادی برجای گذاشته است و انتظار می رود این تاثیر تا انتهای سال  در بازار مشاهده شود.

به گزارش نشریه moneycontrol کاهش نرخ بهره بانکی وحفظ این وضعیت برای دوره طولانی تر باعث می شود تا حجم نقدینگی در بازار افزایش یابد و این مساله باعث حمایت از بازارهای کالایی خواهد شد. این گزارش به نوسان مداوم ارزش بازارهای کالایی طی هفته های اخیر پرداخت و نوشت: «بازارهای کالایی در روزهای اخیر نوسانات زیادی را تجربه کردند که دلیل آن بی ثباتی ناشی از انتخابات امریکا بود. بازارها تلاش می کردند تا تاثیر  انتخابات امریکا روی بازار را ارزیابی کنند و حال به شرایط عادی بازگشتیم. دیگر این عامل بی ثبات کننده از بین رفته است و دولتی روی کار آمده است که سیاستهای خوبی برای حمایت از اقتصاد و بازارها دارد. بنابراین انتظار می رود شرایط در بازارهای کالایی به ثبات برسد.»

سوال این است که سیاستهای دولت جدید از چه زمانی فعال خواهد شد و از چه زمانی تاثیر این سیاستها روی بازار مشخص می شود؟ طبق گزارش منتشر شده توسط فایننشال تایمز دولت تا ۷۲ روز دیگر روی کار خواهد آمد و به سرعت برنامه های جدیدی  را در کشور اجرا می کند. دولت در نظر دارد توسعه زیر ساختی را در برنامه قرار دهد و توسعه زیر ساختی به معنای افزایش تقاضا برای انواع فلزات است. در نتیجه رشد در بازارهای کالاهای فلزی یک پیش بینی قابل اعتماد است.

دموکراتها نتوانستند اکثریت کنگره را به دست بیاورند
مساله دیگری که در بازارهای کالایی اثرگذار است، عدم کسب حداکثر کرسی ها توسط دموکراتها در کنگره امریکا است.در شرایطی  که دولت برنامه های مختلفی برای حمایت از اقتصاد و حمایت از تولید ارایه داده است ولی عدم حضور اکثریت دموکراتها در کنگره(مجموع مجلس نمایندگان و سنای امریکا) باعث می شود تا تایید سیاستهای دولتی سخت تر باشد و تایید بسته های حمایتی مالی با تاخیر روبرو شود. تاخیر در تزریق این بسته های مالی به اقتصاد در کوتاه مدت رو بازارها در ماه های پیش رو تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اما فارغ از مساله انتخابات امریکا و سیاستهای داخلی این کشور، اوج گیری ابتلای ویروس کرونا در اغلب کشورهای صنعتی عاملی است که روی بازارهای کالایی تاثیر منفی گذاشته است. برخی از کشورهای اروپایی محدودیتهای زیادی برای مقابله با بحران کرونا وضع کرده اند. محدودیتهایی که می تواند روی عملکرد عادی اقتصادی کشورهاتاثیر منفی بگذارد و روند احیای اقتصاد را آهسته تر بکند. داده های اقتصادی مختلف و بعضا غیر همسو در کشورهای صنعتی هم عامل دیگری است که باعث کندتر شدن روند احیای اقتصادی کشورها می شود و باعث می شود تا بازارهای کالاهای اساسی تحت تاثیر قرار بگیرند.

بانکهای مرکزی برای حمایت از اقتصاد چه کردند
در کشورهای صنعتی، بانکهای مرکزی با قدرت زیادی وارد عمل شده اند. در استرالیا، بانک مرکزی نرخ بهره را به ۰.۱ درصد رسانید و ۱۰ میلیارد دلار به اقتصاد تزریق می کند. این سیاست از طریق خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی طی شش ماه آینده انجام می شود. از طرف دیگر بانک مرکزی اعلام کرده است این نرخ بهره تا سه سال آینده باقی خواهد ماند و این وضعیت باعث افزایش ثبات می شود.

بانک مرکزی بریتانیا هم نرخ بهره را در سطح ۰.۱ درصد حفظ کرده است قرار بر این است بالغ بر ۱۵۰ میلیارد پوند به اقتصاد تزریق شود. بانک مرکزی بریتانیا پیش بینی کرده است در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ ۱۱ درصد کاهش یابد در حالیکه پیشتر نرخ انقباض اقتصادی سال جاری برابر با ۹.۵ درصد پیش بینی شده بود. برخی از رسانه های بریتانیایی از احتمال اجرای سیاست نرخ بهره منفی در بریتانیا خبر می دهند که دلیل اجرای این سیاست بحران بزرگی است که در کشور وجود دارد. اما هنوز گزارشهای رسمی مبنی بر تایید این مساله ارایه نشده است.

 در امریکا هم نرخ بهره بانکی در سطح پایینی قرار دارد و فدرال رزرو اعلام کرده است از تمامی ابزارهای موجود برای حمایت از اقتصاد استفاده خواهد کرد. فدرال رزرو بارها در مورد ضرورت تزریق بسته های مالی تازه به اقتصاد صحبت کرده است و تاکید کرد تا زمانیکه این بسته های تازه وارد اقتصاد نشود، نمی توان امیدی به احیای اقتصادی در امریکا داشت. با این شرایط می توان پیش بینی کرد در ماه های آتی حجم نقدینگی در اقتصادهای صنعتی دنیا افزایش پیدا کند و رشد نقدینگی از تمامی بازارهای دارایی  حمایت می کند. حمایت از بازارهای کالایی و رشد ارزش آنها در  ماه های پیش رو هم محتمل ترین سناریو است و تلاشی در جهت ایجاد انگیزه برای شروع به کار و آغاز کسب و کارهای تازه در دنیا است.

کد خبر: ۵۲٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha