۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
راه عبور از بحران اقتصادی اراده سیاسی است نه جیب مردم/ ظرفیت های تولید را به جای سفته بازی فعال کنید

راه عبور از بحران اقتصادی اراده سیاسی است نه جیب مردم/ ظرفیت های تولید را به جای سفته بازی فعال کنید

راغفر اقتصاددان: افزایش مستمر قیمت ها، رشد هزینه های تولید و نبود رونق کسب و کار در بخش های مختلف اقتصادی، نشان از ناکارآمدی و ضعیف شدن بنیه اقتصادی کشور است.

بازار؛ گروه صنعت: ناکارآمدی سیاست های اقتصادی دولت، ناپایداری قیمت ها در بازار، کاهش سرمایه گذاری ها، وجود تورم دو رقمی و کاهش بازدهی سرمایه گذاریها، اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور را بسیار ضروری کرده است. 

راغفر با بیان این مطلب گفت:  وجود بیش از ۶۵ درصد نقدینگی کشور در دست بانک ها و شرکت‌های خصولتی باعث تخریب بازارها از جمله بازار سکه، ارز، زمین، مسکن شده و از ۶ ماه گذشته بازار بورس نیز به این مولفه اضافه شده است.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: خلق نقدینگی در کشور سیاست های پولی و مالی را دچار آشفتگی می کند و با افزایش قیمت ها توسط دولت، بنگاه های تجاری بزرگ و خود دولت شدیدا به پول نیاز پیدا می کنند و با چاپ اسکناس و پول، پایه پولی کشور افزایش می یابد.

راغفر با بیان اینکه سهم مردم از این نقدینگی حجیم بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است، گفت: مابقی منابع نقدینگی کشور به اقتصاد دولتی و خصولتی اختصاص دارد.

این عضو عیات علمی دانشگاه الزهرا اظهارداشت: اگر قرار است دولت از جیب مردم هزینه ناکارآمدی ها را تامین کند، راهکارهایی برای خروج از این بحران بزرگ و وضعیت موجود نخواهیم داشت و برای خروج از این بحران و ناکارآمدی ها باید یک عزم ملی شکل بگیرد.

۳۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی کجا رفته است
این کارشناس امور اقتصادی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهند که در طی سال‌های  ۹۷ و ۹۸  کشور بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار از محل صادرات،  درآمدهای ارزی داشته و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیز ذخیره ارزی داشتیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در حالی که در این دو سال حدود ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم، معلوم نیست این منابع عظیم ارزی و مالی به کجا رفته است.

راغفر یادآورشد: باعث تاسف است که دولت از طریق صرافی ها و سر چهارراه‌ها ارز و دلار می‌فروشد و مردم را متهم می‌کند که تقاضا برای خرید ارز و دلار در بین مردم افزایش یافته است.

این کارشناس برجسته اقتصادی تصریح کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های بزرگ برای تولید و نیروی کار و اشتغالزایی اقتصاد کشور به جای حرکت به طرف تولید، بیشتر به طرف سفته بازی و سوداگری هدایت شده است.

بسیاری از ظرفیت های اقتصادی خالی مانده است
وی در عین حال تاکید کرد: در حالی که سرمایه‌های داخلی و نیروی انسانی به بازار کار نیاز دارند، بسیاری از ظرفیت‌های موجود خالی مانده و کافیست با یک اراده سیاسی بتوانیم این ظرفیت های بزرگ را به طرف تولید و سرمایه گذاریها هدایت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا یادآورشد: متاسفانه در نظام تصمیم گیری کشور از جمله دولت، قوه قضاییه و مجلس چنین اراده‌ای وجود ندارد و همچنان این در بر روی این پاشنه می چرخد.

این کارشناس اقتصادی تاکید اظهارداشت: ناکارآمدی ها مشکلات اقتصادی را بسیار پیچیده و نارضایتی را در بین مردم افزایش داده است و به نظر می‌رسد اصلاح نظام بانکی در این شرایط از وظایف مهم دولت است.

راغفر اظهارداشت: این در حالی است که همه مسئولان کشور و مسئولان بانک مرکزی به خوبی می‌دانند با اصلاح نظام بانکی باید بخش قابل توجهی از بانک‌های فعلی کشور باید تعطیل شوند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: با توجه به نفوذ برخی از بانک ها در بانک مرکزی به بهانه های مختلف، عملا این بانک ها مانع توقف فعالیت ها و ادغام هستند تا تعداد بانک های مختل کننده نظام اقتصادی کشور به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

تظاهر به کاهش قیمت دلار به علت انتخابات امریکا 
این استاد دانشگاه اظهارداشت: افزایش قیمت ارز و دلار در بازار یک بازی غیر اخلاقی است که متاسفانه با مردم انجام می شود و هم اکنون که قیمت دلار در بازار نزولی شده دست اندرکاران این طوری تظاهر می کنند که انتخابات امریکا بر کاهش قیمت دلار تاثیرگذاشته است.

راغفر بیان کرد: این در حالی است که وقتی بایدن برای خشنودی عده ای از یهودیان ضد ایرانی اقدامی انجام دهد در این صورت در داخل تصمیم خواهند گرفت که قیمت ارز را به چه میزانی افزایش دهند.

این کارشناس امور اقتصادی خاطرنشان کرد: در آینده ای هرچه به انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک بشویم مجددا برای کسب رضایت مردم قیمت های ارز کاهش خواهد یافت.

نیروی انسانی مهم ترین ظرفیت اقتصادی ایران / صادرات نخبگان 
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از ظرفیت های زیادی برخوردار است گفت: یکی از مهمترین ظرفیت اقتصادی ایران وجود نیروی انسانی متخصص آن است و سالها طول می کشد که یک فردی به عنوان متخصص تربیت شود .

این کارشناس اقتصادی اظهارکرد: این در حالی است که از ۱۵ تا ۲۰ سال پیش شاهد خروج این سرمایه های انسانی از کشور هستیم و باید با ایجاد اشتغالزایی در جهت حفظ این سرمایه ها، باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

راغفر با بیان اینکه حفظ نخبگان کشور وظیفه مهم ما است، گفت: در طول سال های گذشته بخش قابل توجهی از نخبگان و سرمایه های انسانی که در دانشگاهها تحصیل کرده اند به کشور های اروپایی و امریکا صادر شده است و این باعث تاسف بسیار زیادی است.

وی بیان کرد: خروج سرمایه های انسانی از کشور به علت حاکمیت یک اقتصاد دلالی و سفته بازی و سوداگری است زیرا در این اقتصاد ما دیگر به یک مهندس و یا تولید کننده نیاز نداریم.

۶۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ارزی 
این کارشناس اقتصادی معتقد است که برای توسعه اقتصادی باید به ظرفیت های داخلی کشور بیش از پیش توجه شود در حالی که در یک سال گذشته بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ارزی به شرکت های پتروشیمی، فولاد و معدنکاران تعلق گرفته است و انرژی مورد استفاده این شرکت باید از هزینه های عمومی تامین شود.

راغفر بیان کرد: این در حالی است که اگر کشور بک نظام مالیاتی مناسبداشته باشد باید از این درآمدهای عظیم ارزی که حاصل شده مالیات دریافت کند تا بخشی  از هزینه های دولت نیز تامین شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۷۵۰ میلیارد تومان ظرفیت مالیاتی در کشور وجود دارد که دریافت نمی شود زیرا که سیاست های بخش عمومی حامی منافع شرکت های بزرگ و خصولتی ها است و در این راستا منافع تولید کنندگان واقعی و مردم در تصمیم گیری ها هیچ نقش و جایگاهی ندارد.

راغفر گفت: بنابراین دولت در  زمینه مسئولیت ناپذیری شانه خالی کرده در حالی که با وجود ظرفیتهای بزرگ مالیاتی در کشور  اقتصاد ملی می تواند از این ظرفیت ها برای رشد و توسعه اقتصادی به خوبی استفاده کند.

از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد بازار سرمایه مالیات اخذ نشد 
این کارشناس اقتصادی گفت: در دو ماه اسفند۹۸ و فروردین ماه ۹۹ بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در بازار سهام درآمد شکل گرفت که مالیات آن نیز پرداخته نشد در حالی که اگر فقط ۱۰ درصد آن به عنوان مالیات اخذ می شد بخش قابل توجهی از بودجه عمومی دولت تامین می شد.

راغفر بیان کرد: در این صورت دیگر لازم نبود دولت با افزایش قیمت ارز آسیب های جبران ناپذیری را به اقتصاد ملی وارد کند.    

به گفته این کارشناس اقتصادی، متاسفانه در این شرایط شاهد این هستیم که برخی از دست اندرکاران دولتی با این اقدام خود هزینه های بخش عمومی را بشدت افزایش می دهند و این به نفع اقتصاد ملی نیست. 

کد خبر: ۵۲٬۸۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha