۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
 بلاک چین تا ۲۰۳۰ باعث تحول زندگی افراد خواهد شد/ آیا سرمایه گذاری در بیت کوین مانند طلا جذاب می‌شود؟
گفتگوی بازار با کارشناس رمز ارزها (بخش پایانی)

بلاک چین تا ۲۰۳۰ باعث تحول زندگی افراد خواهد شد/ آیا سرمایه گذاری در بیت کوین مانند طلا جذاب می‌شود؟

به گفته محمد رضا قدوسی، برای سرمایه گذاری در بلاک چین باید قانون گذاری درست انجام شود تا سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه را داشته باشند.

بازار؛ گروه بورس: محمد رضا قدوسی، کارشناس رمز ارز معتقد است فناوری بلاک چین تا سال ۲۰۳۰ زندگی انسانها را دگرگون می کند از این رو کشورها سرمایه گذاری سنگینی در این حوزه انجام داده اند. از طرفی با ایجاد قانون‌گذاری درست در کشور، سرمایه گذاران راغب به سرمایه گذاری در این حوزه می شوند و از کسب وکارها حمایت می کنند. در ادامه بخش پایانی گفتگوی خبرگزاری بازار با این کارشناس رمز ارز از نظرتان می گذرد.

*در خصوص سرمایه گذری کشورها و حمایت شان از استارتاپها و کسب و کارها دراین حوزه (رمز ارزها وبلاک چین توضیحی دهید. آیا در این خصوص رویکرد سخت گیرانه دارند؟
باید اشاره کنم که کشورهایی که حتی با رمز ارز رویکردی سخت گیرانه دارند اما غالبا در خصوص بحث حمایت از استارتاپ بلاک چین دارای رویکرد حمایتی هستند و سرمایه گذاری بسیار سنگین در یکسال در حد چند صد میلیاردی کرده اند؛ چون می دانند این فناوری اینترنت نسل بعد است. اگر در نظر بگیریم که یک کوه یخی باشد و بخش کوچکی و نوک قله آن را در نظر بگیریم که ما می بینیم و مربوط به رمز ارز وماینینگ است که به این بخش  غالبا رویکرد سخت گیرانه دارند اما در مورد حمایت از زیر ساخت که در واقع بخش زیرین این کوه یخی است که می تواند باعث تحول کسب و کارها شود، رویکرد حمایتی دارند.

*در ادامه صحبت تان به نظرتان رمز ارزها و فناوری بلاک چین چه میزان می تواند روی اقتصاد هر کشور تاثیر گذار باشد؟ و این مساله به چه عواملی بستگی دارد؟
باید ببینیم این رشد توسعه کشورها چقدر وابسته به دانش بنیان ها و فناوری است. چراکه در کشورهایی که در حوزه فناوری پیشرفت دارند در بخش زیر ساختی بلاک چین به شدت سرمایه گذاری میکنند و این مساله به این دلیل است که در سالهای بعد تبعات این فناوری می تواند نحوه زندگی‌مان را تغییر دهد. همانطور که موبایل زمانی نبود اما الان اگر موبایل مان را از ما بگیرند انگار هویت مان را از دست داده و یا ابزاری را گم کرده باشیم. دبه همین دلیل طی چند سال آینده تا ۲۰۲۵ یا حداکثر ۲۰۳۰ زندگی مان توسط رمز ارز و بلاک چین دگرگون میشود. شاید الان قابل درک برایمان نباشد. برای درک این موضوع مثالی میزنم مثلا اگر شخصی را از سال ۲۰۳۰ بیاوریم به زمان حال، به ما می گوید: شما چطوری زندگی میکند مگر میشود، بدون رمز ارز وبلاک چین زندگی کرد؟ برعکس اش هم است اگر فردی را از زمان کنونی به ۲۰۳۰ ببرید متعجب میشود و درک این موضوع برایش سخت خواهد بود.
از این‌رو باید دیدکه  اقتصاد کشورها چقدر مبتنی بر فناوری است. کشورهایی که به صورت فناورانه به این موضوع نگاه می کنند سرمایه گذاری سنگین در این حوزه انجام داده اند ودایما به انجام قراردادهای چند جانبه ای و منطقه ای اقدام و به این کنسرسیومها اضافه میشوند پس تاثیر این حوزه  روی اقتصاد بستگی به رویکرد کشورها دارد.

*با توجه به اینکه پارسال قانون مبنی بر آزاد شدن ماینرها به کشور تصویب شد، از دیدگاه شما آیا سرمایه گذاری در این حوزه می تواند سودآور باشد؟ در این باره بیشتر توضبح دید.
باید اشاره کنم ماینینگ یک زنجیره است و اینکه بگوییم ماینر یک نفر است و قرار است آن یک نفر سود کند، اینطور نیست؛ از زمانیکه که یک دستگاه ماینر ساخته بشود و بعد فردی یا گروهی از آن استفاده کند که می تواند به صورت  صنعتی یا به شکل مزرعه ای باشد، این موضوع دنبال میشود. در عین حال  که ماینینگ ها در ابعاد گسترده هم انجام میشود به طوریکه تعداد دستگاها می تواند به ۱۰۰ هزار دستگاه هم برسد که دارای سوداوری بالایی است حتی روی اقتصاد داخلی میتواند تاثیر بگذارد. همینطور فرض کنید بیت کوین تولید شد و شخصی خرید وفروش داشته باشد می تواند عملا ازنوسانات (همانطور که از نوسانات در بورس هم می توان سود کسب کرد) کسب سود کند یا می تواند در پروژه ای (خارجی) شرکت کند و برای ا ینکه سهام دار شود مثلا گفته میشود این تعداد بیت کوین از فرایند ماینینگ سرمایه گذاری کند و این مساله هم می تواند در اقتصاد خارجی تاثیر داشته باشد. از این رو بازیگران هرکدام می توانند سودی را کسب کنند.

البته قبلا که دستگاهها قاچاق میشد و واردات شان ممنوع بود، عملا کسی نمیتوانست از این فضا استفاده کند. اما اکنون با تدابیر که در این مورد اندیشیده و واردات اش آزاد شده است می توان در این حوزه کار کرد. با این حال بیشترین سوداوری این زنجیره بحث خود ماینینگ است که اگر به لحاظ اقتصادی درست شکل بگیرد و با برق عادلانه تامین شود میتواند ۵ تا ۶ برابر هزینه برق مصرفی و ورودیها، ارزش افزوده تولید کند. به طوریکه این فرایند با نظم و تدبیر حتی می تاند تا ۲۰ برابر افزایش یابد به طوریکه برای هر ریال برق مصرفی تا ۲۰ برابر کسب درآمد کند. البته هنوز در کشور این فضا آنطورکه باید فراهم نشده است.

*با توجه به نوسانات بیت کوین در بازار های جهانی، آیا می تواند مثل سایر بازارها همچون ارز، طلا ویا بورس برای افراد جذاب باشد؟ نظرتان در این باره چیست؟
 این نوع سرمایه گذاری در واقع سرمایه گذاری جانبی است که برخلاف سهام که جزو دارایی اصلی محسوب میشود، دارایی جانبی است؛ برای همین توصیه میشود که افراد نباید تمام دارایی خود را در این زمینه سرمایه  گذاری کنند. اما بیت کوین تفاوت که با سایر بازار ها دارد در هر کشور برای سایر بازار ها رگولاتوری دارد مثلا خرید و فروش سهام در ساعت مشخص صورت می گیرد. اما بیت کوین، جهان شمول است یعنی بازاری است که هفت روز هفته و ۲۴ ساعت می تواند معامله کرد و از طرفی محدود به ملیت خاص و زمان خاصی نمیشود همچنین احراز هویت لازم نیست. از طرفی با توجه به اینکه قیمت اش درنوسان است به عنوان دارایی با ثبات نمی توان نگاه کرد. اما در عین حال رمزارزهایی با ثباتی هم است که جنبه تجاری دارد مثل رمزارز تتر. دردنیا بازرگانان بیشتر ازا ین نوع رمز ارزاستفاده کنند. در اینجا باید به مساله ای اشاره کنم اگر در شبانه روز ۱۲۰ میلیارد دلار معامله رمز ارز در دنیا انجام شود نزدیک ۴۰ تا ۵۰ درصد ش روی رمزارز تتر است سهم بیت کوین درحدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است به عبارتی بیت کوین رمز ارزی است که افراد برای سرمایه گذاری استفاده میکنند و رمز ارزهای دیگر برای مبادله تجاری است.

*دررابطه زیر ساختهایی که باید در این حوزه ایجاد شود (بخش زیرین همان کوه یخی که در بالا به آن اشاره کردید)، چه اقداماتی باید در کشور انجام شود؟
در ابتدا باید این تفکیک را قایل شویم به این معنی اینکه رمز ارزها تنها محدود به بلاک چین نیستند و برعکس، بلاک چین هم محدود به رمز ارزها نمیشود. موضوع دیگری هم است سرمایه گذاری جسورانه در حوزه رمز ارزها انطور که باید انجام نمیشود و علاقه ای ندارند  چراکه برایشان چالش برانگیز است و بیم دارند اگر قانونی تصویب شد و سرمایه گذاری شان از بین برود باید چه کنند. همچنین نهادهای مالی با اینکه به این فناوری آینده نگاه دارند اما با توجه به اینکه ریل گذاری مناسبی در این مسیر نشده از این رو خودشان هزینه ای در این حوزه نمی کنند. از این رو باید دولت رویکرد دوستانه و حمایتی نسبت به زیرساخت این حوزه داشته باشد در عین حال نهادهایی به منظور قانونگذاری ایجاد کند. اگر ریل گذاری  مناسب صورت گیرد سرمایه گذاران هم وارد این حوزه میشوند. هرچند با این وجود تعدادی از کسب و کارها در این حوزه داریم در حالی که این دوستان فناور به منظور سرمایه گذاری به سمت خارجیها رفته اند به طوریکه درامد دلاری  و هزینه ریالی است اما چه بهتر که این کار در کشورخودمان باشد به طوریکه شرایط باشد تا وی سی ها و بانکها از این کسب و کارها حمایت کنند.

*کلام پایانی خود را بفرمایید.
در پایان باید به نکته ای اشاره کنم تفاوتی بین اینترنت و بلاک چین است اینترنت در ابتدا خودش را د راتنباطات و مدیا نشان داد بعد به بخش مالی ویا لجستیک رسید. اما در بلاک چین این مساله عوض شد چراکه کاربردش ابتدا در فین تک و کسب و کارهایی که جنس اجتماعی دارند،  بیشتر ظهور کرد همچنین در جاهایی که ایجاد سیستم اعتماد محور نیاز دارند و صنایع با انسانها در ارتباط است و اعتماد مورد نظر است و بلاک چین در این حوزه ها  پیگیری میشود و افراد از طریق این فناوری می توانند مبادلات را انجام دهند و اعتماد زایی وهمکاریها ایجاد میشود.

کد خبر: ۵۲٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha