۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
پول یارانه کالاهای اساسی مال خود مردم است/ یارانه جدید در یک قدمی تصویب
وزیر اسبق رفاه در گفتگو با «بازار»:

پول یارانه کالاهای اساسی مال خود مردم است/ یارانه جدید در یک قدمی تصویب

وزیر اسبق رفاه و تامین اجتماعی می گوید؛ در صورت تصویب طرح پرداخت یارانه جدید کالاهای اساسی توسط شورای نگهبان، دولت مکلف به پرداخت این نوع یارانه به مردم بوده چرا که چنین منابعی قرار است از محل فروش شرکت های دولتی تامین شود که مال خود مردم است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از افزایش مستمر سطح عمومی قیمت هادر بازار به دنبال کاهش شدید ارزش ریال، مجلس شورای اسلامی در حمایت از مردم بخصوص اقشار کم درآمد جامعه، طرح ارایه کارت الکترونیکی خرید کالاهای اساسی را مطرح کرد تا از این طریق معیشت مردم در این شرایط سخت اقتصادی تا حدی بهبود یابد. اقدامی که دولت مخالف اجرای آن بود اما پافشاری بهارستان نشینان موجب شد تا طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی به مردم ماه گذشته در مجلس به تصویب برسد.

طرحی که قرار است از مهرماه تا پایان سالجاری، ماهانه سرانه ۱۲۰ هزار تومان به ۳ دهک پایین درآمدی جامعه و ۶۰ هزار تومان به هر فرد در سایر اقشارمشمول طرح تعلق گیرد. این پول به کارت سرپرست خانوارها واریز شده و قابل برداشت نیست بلکه با آن می توان کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار را در فروشگاههای زنجیره ای خریداری کرد.

بررسی طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی در شورای نگهبان
عبدالرضا مصری وزیر اسبق وزارت رفاه و تامین اجتماعی و عضو کنونی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره نتیجه طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی که ماه گذشته در مجلس به تصویب رسید گفت: با وجود مخالفت های دولت، مجلس طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی را تصویب کرد و این طرح اکنون برای تصویب نهایی در شورای نگهبان در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه در پی فشار مضاعف اقتصادی به مردم بدلیل افزایش سرسام آوردن قیمت کالا و خدمات در بازار، دولت در حمایت از مردم نه توانست قیمت ها را در بازار کنترل کند و نه اینکه به خود اجازه داد تا برای جبران افزایش هزینه ها و رسیدگی به معیشت مردم لایحه ای را به مجلس آورد. در چنین شرایطی نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد عمل شدند تا با تصویب این طرح و در صورت تصویب نهایی آن حداقل کمک هزینه ای برای تهیه کالاهای سبد مصرفی خانوارها در این شرایط سخت اقتصادی تعیین و تخصیص داده شود.

فروش اموال دولتی برای تامین منابع اجرای طرح یارانه کالاهای اساسی 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه منابعی که قراراست برای پرداخت یارانه به کالاهای اساسی خانوارها در این طرح اختصاص یابد از چه محلی دیده شده است، اظهارداشت: این منابع از محل فروش اموال دولتی و شرکتهای است که باید واگذار و به فروش برسند. البته باید این را گفت؛ که دولت در پرداخت یارانه کالاهای اساسی نباید بر سر مردم منت بگذارد چرا که این اموال، اموال ملی است که تحت مدیریت دولت بوده است و اکنون که فشار اقتصادی بر مردم حاکم است بخشی از این اموال باید واگذار شود و پول  آن به مردم که حق آنهاست تعلق گیرد.

دولت در پرداخت یارانه کالاهای اساسی نباید بر سر مردم منت بگذارد چرا که این اموال، اموال ملی است که تحت مدیریت دولت بوده است و اکنون که فشار اقتصادی بر مردم حاکم است بخشی از این اموال باید واگذار شود و پول  آن به مردم که حق آنهاست تعلق گیرد

مصری منابع تخصیصی برای اجرای طرح کمک هزینه از طریق کارت الکترونیکی خرید کالا به مردم را ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: این منابع  قرار است برای دهک های پایین درآمدی جامعه (افرادی که تحت حمایت کمیته امداد، بهزیستس و رزمندگان معسر) سرانه ۱۲۰ هزار تومان در ماه و برای سایر افراد شناسایی شده از قشر متوسط و کم درآمد جامعه ماهانه هر نفر ۶۰ هزار تومان در کارت الکترونیک خرید کالا سرپرستان خانوارها شارژ شود.

وی خاطرنشان کرد: این مبلغ پس از تصویب نهایی شورای نگهبان از مهر ماه قابل اجراست و دولت در اجرای آن باید همراهی کند.

کرونا و گرانی ارز هزینه های زندگی مردم را بشدت افزایش داد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی شیوع کرونا و افزایش هزینه های بهداشتی درمانی مردم از یک طرف و کاهش ارزش پول ملی در پی افزایش نرخ ارز و گرانی کالاها در بازار از طرف دیگر مشکلات عدیده ای را برای مردم ایجاد وآنها را در مضیقه قرارداده است، گفت: دولت باید فکری به حال مردم در این شرایط سخت می کرد چرا که هزینه های آنها بشدت بالارفته است. به طور مثال اگر یک خانواده ۴ یا ۵ نفره بخواهند پروتکل های بهداشتی را که مورد تاکید جدی دولت است رعایت کنند،  با توجه به هزینه خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده باید ماهانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان فقط صرف این موضوع کند. بماند اینکه که گرانی کالا و خدمات در بازار کمر قشر ضعیف و کم درآمد جامعه را خم کرده است.

اگر یک خانواده ۴ یا ۵ نفره بخواهند پروتکل های بهداشتی را که مورد تاکید جدی دولت است رعایت کنند،  با توجه به هزینه خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده باید ماهانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان فقط صرف این موضوع کند. بماند اینکه که گرانی کالا و خدمات در بازار کمر قشر ضعیف و کم درآمد جامعه را خم کرده است

وی اضافه کرد: دولت با برخورداری از شرکت های بزرگ و کوچک سرمایه های کلانی دارد که بخشی از این سرمایه ها با هدف بهبود معیشت مردم در شرایط سخت اقتصادی باید فروخته و به مردم داده شود. بنابراین اکنون زمانی است که دولت باید همراهی لازم را با مجلس داشته باشد تا با فروش تعدادی از شرکت ها، منابع مالی لازم برای تامین طرح یارانه کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوارها مهیا شود.

وزیر اسبق وزارت رفاه و تامین اجتماعی و عضو کنونی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداخت یارانه کالاهای اساسی به مردم تا پایان سال جاری است افزود: هر چند توجه به معیشت مردم همواره مد نظر مجلس است اما باید دید در سال آینده با توجه به بودجه نویسی چه تصمیم و یا اقداماتی در این زمینه اتخاذ و انجام می شود.

کد خبر: ۵۲٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرصاد IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      0 0
      روحانی باوعدهای ازپس وپیش فرستاده این طرح را علی رقم تصویب دوباره مالید رفت...