۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
ارز بلوکه شده دلار را گران کرد
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی:

ارز بلوکه شده دلار را گران کرد

شقاقی، رئیس دانشکده اقتصاد خوارزمی ضمن پیش‌بینی دلار ۲۰ هزار تومانی ظرف هفته جاری، فرضیه دپوی ارز در کشور را رد و تاکید کرد منابع ارزی کشور بلوکه شده است.

به گزارش بازار، وحید شقاقی ضمن تحلیل چرایی ریزش بازار ارز و طلای کشور در پی اعلام نتایج انتخابات ۲۰۲۰ گفت: متاسفانه سهم عوامل داخلی در چنین متغیرهایی کمرنگ است که به پر رنگ شدن متغیرهای خارجی می‌انجامد.

وی با بیان این مطلب افزود: کسری‌های تجاری، ناترازی ارزی، بدهی‌های خارجی و تفاوت تورم داخل و خارج و نیز میزان قاچاق کالا بر بازار ارز اثرگذار است که هرچه این عوامل کنترل شود، سهم تاثیر پذیری از خارج کمرنگ می‌شود.

شقاقی همچنین نرخ کاهشی دلار را تا ۲۰ هزار تومان برای هفته جاری تخمین زد و افزود: اگر سهم عوامل داخلی پر رنگ تر می‌شد، پیشتر اجازه نمی‌دادیم این ۱۰ هزار تومان حباب، برای بازار ارز ایجاد شود.

این اقتصاددان در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، تاکید کرد متغیری نظیر ارز برای خروج از بحران حباب باید به سمت عوامل داخلی میل کند.

شقاقی با ابراز تاسف نسبت به بالا بودن ناترازی ارزی و کسری تجاری غیر نفتی و قاچاق کالا، گفت: هرچه این چالش‌ها را بر طرف کنیم، هیجانات بیرونی کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: اگر مدیریت اقتصاد کشور بتواند عوامل داخلی را تقویت و چالش‌های مذکور را رفع نماید، دیگر نباید شاهد تاثیر گذاری چنین مسائلی بر نرخ ارز باشیم.

شقاقی خاطرنشان کرد: هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده ولی یکباره به در آمدن نام «بایدن» از صندوق رأی، بار روانی موجود تا ۱۰ هزار تومان بر ارز تاثیر گذاشت.

وی از این بحث نتیجه گرفت: تا اینجا دریافته‌ایم که یک سوم قیمت ارز طی ماه‌های اخیر بدلیل بار روانی و هیجانات بوده است و عوامل بیرونی نیز سهمی مهم داشته‌اند.

شقاقی گفت: درون زا بودن به معنای مدیریت رشد اقتصادی و متغیرهای کلیدی در داخل است که باید مد نظر قرار می‌گرفت.

این اقتصاددان در پاسخ به عده‌ای که مسئله دپو شدن ارز در کشور به منظور بالا رفتن قیمت آن را مطرح می‌کنند، گفت: آن‌ها شاید فقط درس خوانده‌ی رشته اقتصاد باشند ولی بنده مشاور وزرا بودم و سال‌ها کار اجرایی کرده‌ام و می‌دانم منابع ارزی ما سال‌ها بلوکه شده بود که در اختیار ما نبود.

شقاقی افزود: هیچ دولتی بر سر موضوع ارز تا این حد ریسک نمی‌کند چراکه تبعاتی بسیار مخرب درپی دارد.

وی گفت: کشور بارها از چنین روزنه‌های ارز آسیب دیده است و در دور دوم تحریم‌ها نیز همین اتفاق افتاد.

کد خبر: ۵۲٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha