۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
سرمایه‌هایی که پشت شیشه تالار بر باد رفت؛ دستور منفی باش در بورس
بازار گزارش می‌دهد؛

سرمایه‌هایی که پشت شیشه تالار بر باد رفت؛ دستور منفی باش در بورس

ساری- دیگر همه حتی آنان که چندان از تالار شیشه‌ای سررشته ندارند، می‌دانند که باز و بسته شدن منفی بازار بورس، طبیعی نیست زیرا حقوقی‌ها در کمین سرمایه‌های مردم هستند.

بازار؛ گروه استان ها: تبلیغات رنگین برای ورود به بازار بورس سبب حضور شتابزده و بی برنامه و آموزش ندیده بسیاری از تازه واردها به این بازار شد.

برخی از این افراد که اندک دارایی و پس انداز خود را از بانک بیرون کشیده و یا با فروش طلا و جواهر زن و فرزند و املاک به دنیای جدید بورس پاگذاشتند خیلی زود آمال و آروزهایشان در تالار شیشته ای شکست و سرمایه با خون و دل پس اندازشده را در بازی گاوی و خرسی بازار سرمایه از دست دادند.

از شروع موج جدید بازار سرمایه و طرح آزادسازی سهام عدالت، حقوقی ها و مافیای پشت پرده بازار بورس، بازی های زیادی را برای یه یغما بردن سرمایه های تازه واردان به راه انداختند.

از طرح سفارش مستقیم و غیرمستقیم گرفته تا کارزار حقوقی ها، بانک ها و کارگزاری ها برای خرید سهام و سرمایه مردم، همه و همه نشان می دهد که بازار سرمایه بیش از هرجای دیگر می تواند ناامن باشد اگر آموزش لازم فراگرفته نشود.

یک شهروند مازندرانی که روزهای ناخوشی را در بازار بورس سپری کرده است، می گوید: به امید کسب سود خودرو زیرپایم را به زیر قیمت فروختم تا بتوانم از این بازار رویایی جدید کسب درآمد داشته باشم.

محبی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: چند روز اول سهام هایی را که خرید کرده بودم، مثبت باز و بسته می شدند اما رویای پولسازی در بورس کمتر از یک هفته آن روی خود را نشان داد.

وی با اظهار اینکه ضررهای پی درپی و نداشتن آموزش لازم و فروختن در اوج منفی سبب شد تا بخشی از سرمایه ام را طی ماه اول از دست دهم، ادامه داد: رویه کنونی بازار بورس منطقی و طبیعی نیست و نشان می دهد دست های پشت پرده درپی تصاحب سهام مردم با قیمت ناچیز هستند.

رویه کنونی بازار بورس منطقی و طبیعی نیست و نشان می دهد دست های پشت پرده درپی تصاحب سهام مردم با قیمت ناچیز هستند

سهامدار دیگر سهام عدالت که زمانی قیمت سهام به ۲۳ میلیون تومان رسیده بود، سفارش فروش داده است، می گوید: با گذشت بیش از دو ماه تنها یک میلیون تومان از سفارش فروش ۶۰ درصدی سهام به صورت قطره چکانی به حسابم واریز شده است.

محدثه اسلامی با اظهار اینکه قرار بود پول فروش سهام بعد از مدتی یکجا واریز شود، ادامه داد: امکان لغو سفارش نیز وجود ندارد و کسی و یا کارگزاری در این زمینه پاسخگو نیست.

زنگ خطر در بورس
وضعیت نامناسب بازار بورس و دستور منفی شدن سهام ها به گفته فعالان بازار بورس و کارشناسان زنگ خطری برای بازار سرمایه به شمار می رود. عسکر توکلی رئیس هیئت مدیره شرکت های تعاونی سهام عدالت کشور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه وضعیت موجود بورس زنگ خطر محسوب می شود از قوه قضاییه خواست تا دستور ویژه برای پیگیری موضوع داشته باشد و پشت پرده این جریان رو شود.

وی با این پرسش که برچه اساسی ارزش برگه یک میلیون تومانی سهام عدالت به ۵۰۰ هزار تومان تقلیل یافته است، افزود: برچه معیار و شاخصی ارزش سهام کاهش یافت.

وی با بیان اینکه طبق دستور مقام معظم رهبری به روستاییان و دهک های پایین جامعه ۵۰۰ هزار تومان از مبلغ سهام یک میلیون تومانی تخفیف داده شده بود، ادامه داد: ۱۲ سال سود سهام عدالت را شرکت های دریافت کردند و اکنون بعد از ۱۲ سال، میزان سود را ۳۰۰ هزار تومان براورد می کنند.

توکلی با عنوان اینکه چرا در زمانی که بازار سرمایه روند صعودی داشت، سود سهام براساس شاخص رشد داده نشد، از مکاتبه فراوان با بخش های مختلف خبر داد و گفت: تقاضا کردیم تا سود شرکت های سهام پذیر را پرداخت کنند که پاسخی داده نشد.

رئیس هیئت مدیره شرکت های تعاونی سهام عدالت با اظهار اینکه چرا سال ۹۵ سهام عدالت بسته شد درحالی که تا سال ۱۴۰۱ وقت باقی مانده بود، تصریح کرد: سازمان خصوصی سازی باید پاسخ دهد که پول عظیم در این بخش به کجا رفت و باید شفاف سازی کنند.

نوسانات بورس منطقی نیست
توکلی نوسانات بازار سرمایه را منطقی و طبیعی ندانست و گفت: زمانی که فروش سهام عدالت مطرح شد، با افزایش شاخص مردم را به فروش تشنه می کنند و پس از گرفتن سفارش فروش، شاخص را کاهش دادند.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر ارزش ملک، دارایی، دلار و غیره افزایش یافته است، گفت: آیا ارزش زمین و ساختمان پایشگاه و یا هلدینگ ها کاهش یافته است که قیمت سهام ها منفی می شود.

وی یادآور شد: متاسفانه کسی پاسخگوی مردم نیست و هنوز بسیاری از سهامداران و فروشندگان سهام به پولشان دست نیافتند.

توکلی ارائه اموزش و تشویق برای ماندگاری مردم را در بازار بورس الزامی دانست و گفت: شورای عالی بورس مکلف شد در این زمینه برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: وقتی سه بار روش سرمایه گذاری در بورس تمدید می شود و بیشتر به شیوه غیرمستقیم گرایش پیدا می کنند، سعی کردند مردم را تشویق به فروش کنند و با وکالتنامه ای که بدتر از جام زهر بوده، مردم را راغب به فروش کردند.

رئیس هئیت مدیره شرکت تعاونی های سهام عدالت با اظهار اینکه در حال حاضر امکان لغو سفارش فروش وجود ندارد، گفت: باید وضعیت بازار بورس آسیب شناسی و پیگیری شود.

وی گفت: قوه قضاییه که روی مسائل هپکو و دشت مغان حساسی دارد باید وضعیت بورس را پیگیری کند.

بیش از دو میلیون مازندرانی سهامدار بورس هستند و پایش داد و ستد بازار سرمایه در بورس منطقه ای مازندران طی هفته های اخیر نشان می دهد که روند خروج و فروش سهام توسط حقیقی ها و جمع کردن آن توسط حقوقی ها رو به رشد است و این نشان می دهد که حقوقی ها برای بازار سرمایه و ثروت مردم نقشه هایی در سر دارند.

کد خبر: ۵۲٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha