۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کارت های طلایی بیمه ای که فقط به مدیران تعلق می گیرد! / نظارت از دور مجلسیان
عملکرد ضعیف بیمه ها در ارایه خدمات

کارت های طلایی بیمه ای که فقط به مدیران تعلق می گیرد! / نظارت از دور مجلسیان

ضعف نظارتی بیمه مرکزی در بررسی عملکرد شرکت های بیمه ای و نارضایتی مردم از خدمات دهی بیمه ها موجب شده است تا نمایندگان مجلس، آشفتگی صنعت بیمه کشور را در مجلس مطرح و از وزیر اقتصاد و سازمان تامین اجتماعی خواهان رسیدگی به این موضوع شوند.

اسدالله خسروی؛ بازار: صنعت بیمه به عنوان صنعتی پپیشرو و اقتصادی در دنیا شناخته شده که خدمات آن علاوه بر توسعه و پیشبرد اقتصاد، تکیه گاهی محکم برای فعالان اقتصادی و چتری برافراشته برای آسایش بیمه شدگان در تمام طول عمر بخصوص زمان بازنشستگی است. اما به عقیده کارشناسان، با وجود سرویس های گسترده و متنوع بیمه ای در کشور اکثر مردم به دلیل بالا بودن هزینه پوشش های بیمه ای و خدمات نامناسب مردم فقط بیمه تامین اجتماعی و یا شخص ثالث (خودرو) مرا در پوشش های بیمه ای که بعظا نیز اجباری است انتخاب می کنند. خیلی ها کم توجهی مردم به پوشش بیمه ای را علاوه بر عدم توان مالی به دلیل هزینه های بالای آن، عدم دریافت خدمات رضایت بخش بیمه ای عنوان می کنند و معتقدند این موضوع باعث شده است تا مردم رغبت چندانی در استفاده از همه خدمات بیمه ای در کشور را نداشته باشند.

سودآوری اولویت نخست شرکت های بیمه!
به اعتقاد مردم و کارشناسان، شرکت های بیمه ای به جای ارایه سرویس های مناسب و رضایت بخش به بیمه گذاران فقط بدنبال سود آوری راحت بوده و بیشترین زحمت آنها شاید فشاری است که به خسارت دیدگان و یا استفاده کنندگان از خدمات بیمه ایاست که وارد می کنند چرا که آنها به هر شکل ممکن تلاش می کنند تا کمترین مبلغ پرداختی در قبال تعهدی که دارند به بیمه گذار تعلق گیرد. به طور مثال بیمه تامین اجتماعی و برخی شرکت های بیمه ای  به دلیل هزینه های بالای دندانپزشکی حاضر نمی شوند افراد تحت پوشش خود را بیمه کنند. البته برخی شرکت ها برای جذب مشتری به این بخش ورود می کنند اما میزان هزینه ها را به قدری پایین در نظر می گیرند که بیمه گذار می تواند فقط در حد کشیدن دندان پوشیده و یا جرم گیری از سهم بیمه ای  استفاده کند. همچنین خیلی از شرکت ها بیمه ای برخی داروها و یا بیماران خاص را تحت پوشش بیمه ای خود قرار نمی دهند  در حالی است که بیمه گذاران هر ماه باید سر موعد حق بیمه خود را بپردازد.

۹۹ درصد شرکت های بیمه ای کشور سودآور بوده و تراز عملیاتی مثبتی دارند
طبق گزارش های موجود ۹۹ درصد شرکت های بیمه ای کشور سودآور بوده و تراز عملیاتی مثبتی دارند. سودآوری های کلانی که به ندرت بخشی از آن برای تسهیل خدمات رسانی رضایت بخش و مناسب به بیمه شدگان بکار گرفته می شود.
بازار در گزارشی میدانی و سئوال از شهروندان درباره میزان رضایتمندی آنها از دریافت خدمات بیمه ای به این نتیجه رسید که اکثر مردم از خدمات بیمه ای بخصوص بیمه درمان رضایت چندانی ندارند.

نجار، یکی از شهروندان درباره چگونگی ارایه خدمات بیمه ای گفت: صنعت بیمه در ایران به نسبت پیشرفتی که این صنعت در دنیا دارد بسیار عقب مانده است، این عقب ماندگی شاید به خاطر عدم مدیریت مسئولان در این بخش باشد چرا که هزینه های پوشش بیمه آنقدر بالاست که مردم جز بیمه تامین اجتماعی و شخص ثالث به سمت سایر خدمات بیمه ای کمتر می روند.

بیمه تکمیلی که تکمیل نیست
وی گفت: برخی ها علاوه بر برخورداری از بیمه تامین اجتماعی خود و اعضای خانواده را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می دهند و ماهانه مبلغ قابل توجهی را به شرکت های بیمه پرداخت می کنند اما زمانی که نوبت خدمات دهی می رسد بیمه ها آنطور که باید باشد در ارایه خدمات ظاهر نمی شوند. به طور مثال در بخش داندانپزشکی این نوع بیماری را تحت پوشش قرار نمی دهند و یا اینکه رقمی که برای پوشش بیمه ای در نظر می گیرند آنقدر ناچیز است که نمی توان بسمت داندانپزشکی ها نزدیک شد.

این شهروند گفت: معمولا شخصی که تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می گیرد همانطوری که از نام این نوع بیمه پیداست، هزینه های انجام شده برای درمان و... باید از سوی شرکت های بیمه ای کاملا تامین شود، اما این گونه نیست. به طور مثال خانم بارداری که تحت پوشش بیمه تکمیلی است، سهم بیمه هزینه زایمان آن کامل پرداخت نمی کنند و بیش از نیمی از هزینه ها باید خود بیمه شونده پرداخت کند. به همین منظور است که مردم اعتقاد چندانی به بیمه ها ندارند.

چرا بیمه ها عصای پیری بیمه شدگان نیستند؟  
شهروندی دیگر در گفتگو با بازار، از خدمات بیمه ای در کشور، بسیار ناراضی است، او می گوید؛ من ماهانه مبلغ قابل توجه ای را هزینه بیمه تکمیلی  می کنم اما در مقابل خدمات رضایت بخشی نمی بینم. بنده ۳۰ سال سر موعد برای آسایش و آرامش زمان پیری هزینه بیمه را به تامین اجتماعی پرداخت کرده ام اما الان خدمات درخور توجه ای از بیمه ها نمی بینم. بیمه تکمیلی نیز دارم و ماهی ۳۰۰ هزار تومان هزینه می کنم اما خیلی از داروها تحت پوشش بیمه قرار ندارند. سئوال بنده این است که مردم در جوانی هزینه بیمه می کنند تا در زمان میان سالی و پیری تحت فشار مالی قرار نگیرند اما بیمه ها چون سن بیمه شدگان بالا می رود از ارایه برخی خدمات به آنها تفره می روند و هیچ کس پاسخگو این موضوع نیست. جالب اینجاست افرادی که سنشان بالا می رود را از دریافت خدمات بیمه ای منع می کنند.

 امیدی به بیمه نیست؟
وی اضافه کرد؛ شرکت های بیمه فقط به فکر سودآوری خود هستند، پول امثال ما را می گیرند و وارد سرمایه گذاری در بورس و ...می شوند بدون اینکه به بیمه گذاران توجه کنند. بنابراین امیدی به بیمه در ایران وجود ندارد.
یکی دیگر از شهروندان درباره میزان رضایت بخشی از خدمات بیمه ای در کشور به بازار گفت: صنعت بیمه برای بیمه گران صنعتی عالی و بسیار درآمدزاست، اما بیمه گذار بی نوا آنگونه که باید از هزینه ای که در قبال دریافت خدمات بیمه ای پرداخت می کند راضی نیست. مسئولان نیز هیچ توجه ای به این موضوع نمی کنند، جالب اینجاست که رسانه ها هم به این مهم نمی پردازند.

وی به بی میلی مردم در استفاده از خدمات متنوع بیمه ای در کشور اشاره کرد و گفت؛ درک مردم از واقعیت ها بالاست بنابراین وقتی می بینند که بیمه ها فقط به فکر خوشان هستند و نسبت به بیمه گذاران در ارایه خدمات کم توجه اند کسی سراغ سایر بیمه ها جز بیمه تامین اجتماعی و بیمه شخص ثالت نمی رود.

آینده تیره ای که پیش روی صنعت بیمه است
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» در باره وضعیت صنعت بیمه کشور گفت: صنعت بیمه کشور به دلیل ناتوانی مدیریتی، ضعف نظارت در کنار نارضایتی مردم از خدمات بیمه ای، عملکرد مطلوبی ندارد و چنانچه فکری به حال آن نشود آینده تیره ای پیش روی آن خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم خدمات دهی به مردم در بخش درمان، تجارت، فعالیت های اقتصادی و ...از طریق بیمه ها باید انجام شود گفت: ما در این بخش دچار مشکلات عدیده هستیم که این مشکل در بخس درمان کاملا مشهود است. به طور مثال مردم سهم بیمه خود را به موقع می پردازند اما زمانی که دچار بیماری می شوند، بیمه ها آن طور که باید باشد توجه ای به بیمه شدگان نمی کنند.

کارت های طلای بیمه فقط مختص مدیران!
وی افزود: بیمه ها به مدیران خود کارتهای طلایی بیمه ای ۱۰۰ درصد رایگان ارایه می کنند که در صورت نیاز درمانی و ...هیچ هزینه ای برای آنها لحاظ نمی شود، اما کارمندان پایین دست با وجودی که بیمه تکمیلی نیز هستند حداقل بهره را از این نوع بیمه می برند و یا مردم عادی به دلیل گرانی دارو و عدم پوشش بیمه ای برخی بیماری ها پشت در داروخانه ها و بیمارستانها می مانند.

این نماینده مجلس مشکل اساسی صنعت بیمه کشور حرکت مدیران در مسیر سودآوری در بازارها دانست و با گله مندی از عدم نظارت دستگاههای کنترل کننده بخصوص ضعف مدیریتی بیمه مرکزی در بررسی عملکرد شرکت های بیمه گفت: البته دستگاههای نظارتی به دلیل پیچیدگی موضوع کمتر به این بخش ورود می کنند به طور مثال، در قبوض آب، برق، گاز و... بخشی از پرداختی ها به عنوان سهم بیمه از قبوض به عنوان بیمه حوادث و... کسر می شود اما چنانچه اتفاق خاصی چون آتش سوزی، شکستگی لوله و یا ... برای خانه ای اتفاق بیفتد بیمه ها از تامین خسارت به بهانه های مختلف تفره می روند این در حالی است که دولت سالانه میلیاردها تومان از این طریق از مردم پول می گیرد و کسی هم پاسخگو و پیگیر نیست.

ضعف مدیریتی صنعت بیمه در مجلس مطرح می شود
کوچکی نژاد با بیان اینکه ضعف عملکردی صنعت بیمه کشور را با هماهنگی اعضای کمیسیون اقتصادی و سایر نمایندگان در مجلس مطرح می کنم، گفت: بیمه مرکزی و سازمان تامین اجتماعی به عنوان متولیان بیمه معلوم نیست چه کار می کند وقتی که  مشاهده می شود شرکت های بیمه ای به جای خدمات رسانی به دنبال سودآوری هستند و بیماران با وجود پرداخت به موقع حق بیمه درمان  خدمات مناسبی نمی گیرند نباید به سادگی از کنار این موضوع گذشت.

کد خبر: ۵۲٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha