۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کاهش قیمت ارز در بازار با پیروزی بایدن/ کاهش قیمت‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت ارز در بازار با پیروزی بایدن/ کاهش قیمت‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟

پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تاثیر شدیدی بر روی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز گذاشت که ریزش قیمت ها تا روز شنبه نیز ادامه یافت.

وحید پورتجریشی؛ بازار: به گفته کارشناسان اقتصادی بازار و همچنین بنا بر پیش بینی‌های صرافی‌های تهران، این ریزش قیمت ها همچنان طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

اما سوال اینجاست که اولا، این ریزش قیمت‌ها تا چه حدی ادامه خواهد داشت؟ ثانیا، آیا این سیر نزولی بر سایر اقلام بازار سرمایه مانند مسکن نیز تاثیرگذار خواهد بود؟ و در نهایت اینکه آیا روند کاهشی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و یا این ریزش تنها واکنش هیجانی بازار سرمایه به انتخابات آمریکا محسوب می‌شود؟

در پاسخ به سوال اول باید گفت که به نظر می‌رسد میزان ریزش قیمت ارز در بازار کاملا به کنش‌ها و واکنش‌های مقام‌های ایرانی، دولت منتخب بایدن و البته اقدامات احتمالی تلافی جویانه ترامپ در برابر ایران طی دو ماه آینده (پایان زمان قانونی اتمام دوره ریاست جمهوری در بیستم ژانویه) بستگی خواهد داشت. پس با قطعیت نمی‌توان گفت که ریزش قیمت‌ها تا چه زمان ادامه خواهد داشت.

در پاسخ به سوال دوم باید گفت که البته ارزش قیمت ارز در بازار و همچنین شرایط روانی ایجاد شده ناشی از قیمت ارز در بازار متلاطمی که اکنون اندکی بار روانی سنگین از گرده آن کاهش یافته، تاثیر بسزایی بر قیمت مسکن خواهد داشت. البته این تغییر قیمت قطعا به صورت تدریجی بوده و به سرعت قیمت ارز، نمیتوان انتظار ریزش را در بازار قیمت مسکن داشت. به هر حال، اکنون با ایجاد احساس آرامش روانی بیشتر در جامعه اقتصادی ایران، ارزش مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای و راهی برای حفظ ارزش پول نسبت به گذشته کاهش خواهد یافت. چراکه با کاهش قیمت ارز و همچنین گشایش‌های احتمالی در بازار شاهد توزیع و تخصیص سرمایه در دست مردم به بخش‌های دیگر مانند بورس و دیگر زمینه‌های مناسب سرمایه گذاری خواهیم بود.

اما سوال سوم، احتمالا مهمترین و پیچیده ترین مساله موجود در بازار را پوشش خواهد داد. انتظار بخش عمده‌ای از کارشناسان اقتصادی و مردم به انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، کاهش قیمت‌ها و کاهش روانی ناشی از تحریم‌های روز افزون بر روی روند بازار بود.

هر چند، همچنان باید منتظر ماند که واکنش‌های احتمالی ترامپ به انتخابات و افزایش شدت فشار حداکثری بر تهران طی دو ماه آینده تا کجا به پیش خواهد رفت. قدر مسلم اینکه حتی در صورت آغاز مذاکرات میان تهران و واشنگتن، رفع تحریم‌هایی که دولت ترامپ طی چهار سال گذشته علیه کشورمان به اجرا در آورده، کاری نیست که ظرف مدت چند روز قابل انجام باشد؛ چراکه بسیاری از این تحریم‌ها با رای مثبت کنگره آمریکا مصوب و اجرا شده که برای لغو آنجا نیز نیازمند مذاکراتی مفصل با کنگره، به ویژه نمایندگان جمهوریخواهان شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

اما با فرض اینکه تا دو ماه آینده اتفاق خاصی در پیشبرد فشار تحریم‌ها علیه ایران رخ ندهد، ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار ارز کاملا منوط به تصمیمات و اقدامات تهران و دولت جدید واشنگتن برای چگونگی آغاز ارتباط و زمان برگزاری نخستین دور مذاکرات میان دو طرف و البته شرایط تعیین شده از سوی طرفین برای بازگشت به برجام بستگی خواهد داشت.

 آنچه مسلم است، هر دو طرف حاضر به بازگشت ساده به برجام امضا شده در زمان اوباما نیستند. در تهران، مجموعه نظام از رفتار ترامپ و بد عهدی واشنگتن در برابر ایران در خصوص برجام گزیده شده و قطعا برای بازگشت به برجام، خواستار دریافت تضمین‌های محکم جهت حصول اطمینان از عدم بازگشت تحریم‌ها در دوران پس از بایدن خواهد شد. در واشنگتن نیز وضع به همین صورت است. بایدن هم با وجود تحریمها سعی خواهد کرد از آن در مذاکرات احتمالی بهره ببرد.

کد خبر: ۵۲٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha