۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
اولویت سیاست خارجی بایدن چیست؟
آسیا تایمز بررسی کرد:

اولویت سیاست خارجی بایدن چیست؟

صرف خروج ترامپ و ورود بایدن به کاخ سفید نمی تواند موجب حفظ برتری امریکا در جهان شود، زیرا ترامپ در خلال چهارسال گذشته به اعتباری که امریکا در هفت دهه گذشته در جهان کسب کرده بود، خسارات زیادی وارد ساخت.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی آسیا تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «برتل بهیم» با عنوان «آیا بایدن می تواند اعتبار جهانی آمریکا را بازگرداند؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

کشور آمریکا با انتخاب بایدن خود را از بار ترامپ ناکارآمد و مزخرف رها کرد – هرچند که سلطه جمهوری خواهان بر سنا تقریباً اجتناب ناپذیر است. درنتیجه عرصه سیاسی امریکا در خلال چهار سال آینده شاید گرفتار عدم قطعیت و فلج هرچه بیشتر شود.

«جو بایدن» وارد کاخ سفید می شود اما عمل به وعده های انتخاباتی آسان نخواهد بود و بعید است که تلاش او برای اصلاح سیاست داخلی با حمایت و تائید سنا مواجه شود. مهم تر آن که او در جبهه سیاست خارجی نیز چالش های بیشتری خواهد داشت.

صرف خروج ترامپ و ورود بایدن به کاخ سفید نمی تواند موجب حفظ برتری امریکا در جهان شود، زیرا ترامپ در خلال چهارسال گذشته به اعتباری که امریکا در هفت دهه گذشته در جهان کسب کرده بود، خسارات زیادی وارد ساخت. اگرچه برتری امریکا در نهایت به پایان می رسد، ولی ترامپ این روند را تسریع کرد .

اولویت سیاست خارجی بایدن باید عطف توجه بر ترمیم خسارت های وارده در دولت ترامپ باشد. او در توئیت خود نوشته است: دولت ترامپ به طور رسمی از توافق اقلیمی پاریس خارج شد و دولت بایدن ظرف ۷۷ روز دوباره به آن ملحق خواهد شد. بایدن در نمایش دیگری برای بازگرداندن رهبری جهانی امریکا، روز ۱۱ اوت وعده داد اقتصاد امریکا را تا سال ۲۰۵۰ و یک دهه زودتر از چین عاری از آلودگی های کربنی خواهد کرد .

ترامپ در طی دوره ریاست جمهوری خود سازمان های بین المللی را که تحت رهبری خود امریکا در خلال ۷۰ سال گذشته ایجاد شده بودند، بی اعتبار کرد، به اعتماد کشورها برای تکیه کردن بر  امریکا لطمه زد و مهم تر از همه آن که شهرت امریکا در تعهد به دمکراسی و حقوق بشر را زایل ساخت و از سازمان بهداشت جهانی خارج شد.

نشانه بارز افول امریکا ناتوانی در جنگ تجاری و فناوری در برابر چین و بزرگترین زیان آن از دست دادن اعتبار و وجهه خود در جهان بوده است.

چالشی که بایدن با آن مواجه است، احیای صلح امریکایی و بازیابی اعتماد جهانی است. زمان نشان خواهد داد او تا چه اندازه می تواند زخم های وارده از سوی ترامپ بر امریکا را درمان کند.

کد خبر: ۵۲٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha