۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
زمزمه دلار ۲۰ تا ۲۲ هزار تومانی در بازار/ با وجود افزایش قیمت انس جهانی طلا، سکه ارزان شد
«بازار» از نوسانات قیمت ها در بازار ارز گزارش می دهد؛

زمزمه دلار ۲۰ تا ۲۲ هزار تومانی در بازار/ با وجود افزایش قیمت انس جهانی طلا، سکه ارزان شد

کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار معتقدند؛ قیمت ارز در روزهای آینده بدنبال اجرای برنامه های دولت در ساماندهی اقتصاد و تاثیر گذاری تحولات سیاسی و انتخاباتی آمریکا کاهشی است و رسیدن دلار به قیمت ۲۲ هزار تومان دور از انتظار نیست.

اسدالله خسروی؛ بازار: این روزها بازار داد و ستد ارز و سکه در حوالی خیابان فردوسی و صرافی های سراسر کشور داغ است. خیلی ها فروشنده ارز وسکه شده اند برخی ها نیز با دید بلند مدت به این بازار می نگرند و خریدار چنین کالاهایی هستند. البته صف خریداران ارز و سکه به نسبت فروشندگان این کالاها کمتر است چرا که بخش عمده ای از فروشندگان ارز و سکه از بیم کاهش بیش از این قیمتها در بازار، سعی می کنند دچار تضرر بیشتر نشوند.
دلاری که هفته گذشته تا مرز ۳۰ هزار تومان پیش رفت و سکه در آستانه ۱۶ میلیون تومان قرار گرفته بود اکنون در بازار بشدت ارزان شده اند. طوری که دلار در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفته و بهای هر سکه تمام بهارآزادی جدید نیز ۱۲ میلیون و ۶۰۰ تومان شده است.

تخلیه حباب قیمتی سکه و ارز در بازار
کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار می گویند؛ حباب قیمتی سکه و ارز در حال خالی شدن است چرا که قیمت واقعی دلار حدود ۲۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان است. از طرفی دلالانی که تا دیروز خریدار این کالا بودند امروز خودشان بدنبال مشتری برای فروش هستند.  یکی از دلالان ارزی میدان فردوسی به خبرنگار ما گفت: نوسان قیمتها در این بازار طبیعی است اما آنطور که مسئولان دولتی اعلام می کنند؛ «برنامه ساماندهی اقتصاد و بازار در حال اجرایی شدن است» از طرفی نیز تاثیر گذاری انتخابات آمریکا و احتمال کاخ نشینی بایدن، بی تردید قیمت ها در هفته های آینده همچنان نزولی و این احتمال وجود دارد که قیمت دلار به ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان هم برسد.

تورم کاهشی شود دلار به زیر ۲۰ تومان می رسد
پیمان مولوی دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با «بازار» گفت: اگر دولت بتواند تورم را کاهش و در مسیر رشد اقتصادی کشور گام بردارد (حداقل رشد منفی اقتصاد را مثبت کند) کاهش قیمت دلار تا ۲۰ هزار تومان و حتی کمتر هم در بازار پیش بینی می شود اما اینکه اکنون قیمت دلار ۴ تا ۵ هزار تومان طی دو سه روز اخیر دربازار پایین آمده است، ناشی از جو روانی حاکم بر بازار و احتمال رفتن ترامپ از کاخ سفید از دید بخشی از سرمایه گذاران و فعالان بازار ارز است.

اگر دولت بتواند تورم را کاهش و در مسیر رشد اقتصادی کشور گام بردارد کاهش قیمت دلار تا ۲۰ هزار تومان و حتی کمتر هم در بازار پیش بینی می شود اما اینکه اکنون قیمت دلار ۴ تا ۵ هزار تومان طی دو سه روز اخیر دربازار پایین آمده است، ناشی از جو روانی حاکم بر بازار و احتمال رفتن ترامپ از کاخ سفید است

وی با بیان اینکه هنوز زود است که درباره تاثیر گذاری انتخابات امریکا بر بازار ارز صحبت شود، گفت: تنش های انتخاباتی همچنان در امریکا حکفرماست و این احتمال وجود دارد که با برگزیده شدن جو بایدن، ترامپ به نتیجه انتخابات و نحوه برگزاری آن شکایت کند که نتیجه چنین فرایندی ۲ ماه زمان می برد و طی این ۲ ماه بازار ارز و سکه در داخل همواره دچار تغییر قیمتی خواهد بود.

افت ارزش دلار جهانی انس طلا را گران کرد
مولوی به کاهش ارزش دلار در دنیا اشاره کرد و گفت: افت ارزش دلار موجب شده است تا انس جهانی قدرتمند شود آنگونه که به دلیل عدم استقرار ریاست جمهوری امریکا قیمت انس جهانی طی چند روز اخیر بشدت افزایش یافته است واز جمعه تا کنون هر انس حدود ۵۰ دلار رشد کرده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه چشم انداز قیمت دلار را فعل و انفعالات شاخص های اقتصادی و برنامه ریزی های درست مدیریتی بر اقتصاد کلان کشور مشخص می کند، افزود: تا زمانی که رشد اقتصادی مثبت نشود، و از طرفی اقداماتی در جهت کاهش نرخ تورم و کسری بودجه صورت نگیرد قیمت دلار فراتر از قیمت واقعی آن در بازار خواهد بود.
اظهارات کارشناسان و مفعالان بازار در مورد قیمت ارز در حالی مطرح است که نرخ دلار و سکه در بازار همچنان کاهشی است. طوری که اکنون قیمت هردلار ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان، یورو ۳۰ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت ارز در صرافی ها هم نزولی شد
علاوه بر قیمت ارز در بازار آزاد قیمت فروش دلار در صرافی ها نیز امروز با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت فروش یورو نیز با کاهش  معادل ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است.  البته باید گفت که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.  این در حالی است که دلار همچنان در کانال ۲۵ هزار تومان قرار دارد و باتوجه به تاثیر گذاری برنامه های دولت برای ساماندهی وضعیت اقتصادی همچنین کاهش قیمت جهانی دلار در کنار تحولات سیاسی انتخاباتی آمریکا کارشناسان پیش بینی می کنند که  قیمت ارز و سکه در روزهای آینده کاهشی بوده و رسیدن دلار به ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان دور از ذهن نیست.

کاهش قیمت طلا و سکه با وجود رشد انس جهانی در بازار
با کاهش قیمت ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز نزولی شدند. این در حالی است که قیمت انس جهانی بالاست اما نرخ سکه و طلا در بازار داخلی بیشتر بر محور قیمت دلار در بازار داخل می چرخد. طوری که هم اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۹۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون تومان است. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.  همچنین قیمت طلای ۲۴عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۵۹۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و قیمت ها در این بازار دچار تغییر شوند.

کد خبر: ۵۲٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha