۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
افزایش ۴۵ درصدی قیمت ماشین آلات کشاورزی
گفتگو با رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

افزایش ۴۵ درصدی قیمت ماشین آلات کشاورزی

عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه تغییرات قیمت ماشین آلات بخش کشاورزی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز مثل فولاد و لاستیک است، اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه زراعی عملیات کاشت و برداشت کاملا مکانیزه انجام می شود اما در بخش محصولات باغی تنها ۲۵ درصد برداشت مکانیزه است.

بازار؛ گروه کشاورزی: تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی نقش مهمی در کاشت و برداشت بهینه محصولات کشاورزی دارد با این وجود در کشاورزی ایران علاوه بر کمبود برخی تجهیزات، کشاورزان با مشکل بالا بودن قیمت آنها نیز روبه رو هستند. در این راستا خبرنگار «بازار» گفت و گویی با «کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی» انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*چرا قیمت تجهیزات کشاورزی تا به این حد بالا است؟
در ابتدا باید یادآور شویم که در حوزه ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون ۹۰ تا ۹۵  درصد نیازهای مان را در داخل کشور تولید می کنیم بنابراین برای توسعه مکانیزاسیون وابستگی به ماشین های وارداتی نداریم!

البته در برخی از ماشین های نوین و دارای فناوری های نوین مثل ماشین برداشت پنبه، نشاء کار برنج، کمباین چغندر قند، برخی از ماشین های باغبانی و غیره ممکن است نیازهایی داشته باشیم اما در صدد هستیم تا در حد امکان این ۵ تا ۱۰ درصد نیاز را نیز در داخل بومی سازی کنیم.

در مورد بالا بودن قیمت ها باید بدانید که مشکل اصلی تغییر قیمت ها تغییر قیمت مواد اولیه مثل فولاد، لاستیک، اجزا و قطعات پلیمری مورد نیاز ماشین های کشاورزی است.

در بخش ماشین آلات کشاورزی در سال جاری به طور میانگین حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته ایم

به عبارت دیگر  به دلیل اینکه قیمت مواد اولیه تغییر می کند افزایش قیمت از بخش می خواهند. با این وجود علیرغم اینکه تحت فشار هستیم تا امروز مانع از افزایش بی رویه قیمت ها شده ایم. به عنوان مثال کمباین سازی در طی ۱ سال فقط ۲۶ درصد افزایش قیمت داده است یا تراکتور سازی برای ۱۴ هزار دستگاه ۱۹ درصد افزایش  قیمت داشته است.

اما در حوزه ادوات سازی کمتر از ۱۰ درصد از ادوات سازان ما به دنبال افزایش بی رویه قیمت ها هستند و با توجه به نرخ ارز قیمت ها را بالا می برند که ما نیز ممانعت می کنیم تا  از یک ثبات قیمت برخوردار باشند.

با این تفاسیر می توان گفت در بخش ماشین آلات کشاورزی در سال جاری به طور میانگین حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته ایم. در واقع ماشین های حوزه کشاورزی نسبت به نهاده ها از ثبات قیمتی مطلوب تری برخوردار بوده است.

*از نظر به روز بودن تجهیزات کشاورزی ما در چه سطحی قرار دارد؟
با وجود شرایط تحریم و محدودیت های موجود از نظر کیفی در سطح بالایی هستیم. از سوی دیگر از ابتدای سال تا امروز حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به حوزه مکانیزاسیون کشاورزی تخصیص داده ایم و کشاورزان در سراسر کشور این تسهیلات را تبدیل به ماشین کرده اند که اتفاق بزرگی است.

به این ترتیب تا پایان سال انتظار داریم ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش ماشین  آلات کشاورزی جذب شود. این در حالی است که در  سال گذشته یک سوم رقم فعلی را جذب تسهیلات داشته ایم. در حقیقت از ابتدای امسال بیش از ۱۴ هزار تراکتور و بیش از ۱۱۰ دستگاه کمباین برداشت غلات به مردم تحویل داده شده است.

*بودجه سالانه تجهیزات چقدر است؟
در فروردین ماه امسال ۲۵۰۰ میلیارد تومان را به استانهای سراسر کشور ابلاغ کرده ایم که تا به امروز ۱۶۰۰ میلیارد تومان جذب صورت گرفته است. البته تصور ما بر این است که نیاز است که ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز اضافه کنیم تا نهایتا در پایان سال ۳ هزار میلیارد تومان جذب قطعی تسهیلات داشته باشیم.

از ابتدای امسال بیش از ۱۴ هزار تراکتور و بیش از ۱۱۰ دستگاه کمباین برداشت غلات به مردم تحویل داده شده است

*شرکت های ماشین سازی کشور از نظر کیفیت در چه سطحی هستند؟
طی سال های اخیر رشد استاندارد سازی را در حوزه تجهیزات کشاورزی شاهد بوده ایم به دلیل اینکه مرکز از سازمان ملی استاندارد آکرودیته گرفته است و تمام ماشین های کشاورزی و آبیاری را مورد آزمون، ارزیابی و استاندارد سازی قرار می دهیم.

لذا از نظر کیفیت بویژه در ۵ سال گذشته در سطح مطلوب و در حد ماشین های اروپایی است و حتی مزیت صادراتی به کشورهای آفریقایی، امریکای لاتین و اوراسیا نیز پیدا کرده ایم.

*یکی از مشکلات پنبه کاران کشور امسال در فصل برداشت کمبود ماشین های برداشت بود. این کمبود به چه دلیل بوده است؟
برداشت پنبه عملیاتی است که نیازمند یک ماشین ویژه و با تکنیک پیشرفته است. ما در کشور کمباین برداشت پنبه نداشتیم و طی ۳ سال اخیر تعدادی کمباین پنبه قوزه چین از مبادی خارجی تامین و سپس بومی سازی شد و الان ۲ سازنده در کشور داریم که کمباین قوزه چین پنبه را تولید می کنند.

در کنار این کمباین  تکنولوژی برتر «وش چین پنبه» را نیز داریم که فقط الیاف را می چیند و باعث کیفیت بالا و تمیزی الیاف می شود.

خوشبختانه امسال بعد از ۳ سال تلاش به دلیل اینکه این کالای تحریمی بود توانستیم ۲ دستگاه وارد کشور کنیم و به دنیال این هستیم که چند دستگاه دیگر نیز وارد کنیم و با کمک صنعت بتوانیم این تکنیک را هم بومی سازی کنیم.

در مورد محصول استراتژیک گندم امروز بیش از  ۹۵ درصد برداشت مکانیزه صورت می گیرد و بیش از ۸۰ درصد کشت مکانیزه انجام می شود

* جایگاه شرکت های دانش بنیان کشور در ساخت ماشین آلات نوین کشاورزی چگونه است؟
در کمباین وش چین پنبه دو شرکت در حال کار هستند و نوعی کمباین وش چین دستی تولید کرده اند؛ یعنی نفر بر با شخص و با تکنولوژی های عملیات چند مرحله ای این کار را انجام می د هند.

ما و معاونت فناوری ریاست جمهوری پیگیر هستیم و از شرکت های دانش بنیان خواسته ایم که اگر ایده ای برای برداشت پنبه دارند و یا تکنولوژی دارد که می تواند پنبه کشور را برداشت و بی نیاز از وابستگی به کشورهای مبدع و تولیدکننده این دستگاه ها کنند، اعلام آمادگی کنند و این دستگاه ها را بسازند.

* جدیدترین تجهیزات بخش کشاورزی که وارد مزارع کشور شده چیست؟
در سال جدید بیش از ۱۲ نوع فناوری نوین را معرفی کردیم و پس از سالها انتظار دستگاه برداشت زعفران را تولید کردیم که در حال طی کردن مراحل نهایی است.

در حوزه پهبادهای کشاورزی امسال چند نوع مدل و دستگاه خاص را برای عملیات سمپاشی، احیای مراتع، بذر پاشی و کود پاشی معرفی کرده ایم که توسط ۲ شرکت دانش بنیان ساخته شده است.

در حوزه گیاهان دارویی نیز در حال عملیاتی کردن دستگاه هایی مثل دستگاه برداشت گل بابونه هستیم.

گفتنی است مکانیزاسیون بخش کشاورزی در واقع یک توسعه درونگرا را طی می کند و در حوزه فناوری های نوین هم به صورت نمونه دستگاه ها تامین و سپس  بومی سازی می کنیم.

در حوزه باغبانی کشور عقب ماندگی داریم و در عملیات برداشت که مهمترین مرحله است تنها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مکانیزه هستیم و ۷۰ تا ۷۵ درصد عملیات به صورت سنتی انجام می شود

*در حال حاضر چند درصد صنعت کشاورزی کشت به صورت مکانیزه انجام می شود؟
در حوزه محصولات مختلف روند توسعه مکانیزاسیون متفاوت است؛ به عنوان مثال بیش از ۸۰ درصد کشت گندم و جو آبی و دیم کشور ما مکانیزه  صورت می گیرد  و همچنین بیش از ۹۵ درصد آن به صورت مکانیزه برداشت می شود.

۱۰۰ درصد چغندر قند کشور مکانیزه کشت می شود و همچنین ۱۰۰ درصد ذرت دانه ای و علوفه ای کشور مکانیزه کشت و برداشت می شود. عموما در محصولات صنعتی ما کاملا مکانیزه هستیم یعنی در محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ درصد و کشت و برداشت به صورت مکانیزه انجام می شود.

از سوی دیگر در حوزه برنج کشور یک جهش داشتیم و بیش از ۹۵ درصد برداشت مکانیزه است و بیش از ۷۰ درصد کشت آن مکانیزه می باشد. در مورد محصول استراتژیک گندم نیز امروز بیش از  ۹۵ درصد برداشت مکانیزه صورت می گیرد و بیش از ۸۰ درصد کشت مکانیزه انجام می شود.

با این وجود در حوزه باغبانی کشور عقب ماندگی داریم و در عملیات برداشت که مهمترین مرحله است تنها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مکانیزه هستیم و ۷۰ تا ۷۵ درصد عملیات به صورت سنتی انجام می شود. اگرچه عملیات سمپاشی باغات کشور تقریبا مکانیزه است اما در برداشت عقب هستیم.

در مجموع به لحاظ مکانیزاسیون در ۶ سال اخیر بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی کشور  سرمایه گذاری صورت گرفته است.   جالب است بدانید ضریب مکانیزاسیون کشاورزی کشور در حال حاضر ۱.۹۵ اسب بخار در هکتار است در حالی که در ابتدای دولت در محدود ۱ اسب بخار بودیم.

کد خبر: ۵۲٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      0 0
      سلام بر مبنای کدام نرخ محاسبه کردین ماشین آلات با ۵ برابر قیمت داره به فروش میرسه قیمت تراکتور باغی دویتزوار آلمان باید ۹۰۰ میلیون باشه تو بازار اینکه ۷ برابر هم بیشتر شده .این شرکت حاضر به پیش فاکتور هم هست خدایی روشو برم . کذب نگین سمپاش ۱۴ میلیونی الان ۱۵۰ میلیون قیمت دادن .