۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
رشد وال استریت بر خلاف پیش بینی ترامپ
باز هم پیش بینی رییس جمهور امریکا اشتباه از آب درآمد؛

رشد وال استریت بر خلاف پیش بینی ترامپ

دونالد ترامپ بارها بیان کرده بود در صورت شکست او در انتخابات ریاست جمهوری بازار سهام سقوط می کند. او حضور خود در کاخ سفید و سیاستهای اقتصادی خود را عامل رشد بازار سهام در امریکا می دانست ولی واقعیت این است که حتی افزایش شانس شکست او هم باعث افت بازار سهام نشد.

بازار؛ گروه بین الملل: با افزایش شانس پیروزی بایدن در رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۲۰ همه نگاه ها به وال استریت و بازار سهام امریکا بود. دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در طول رقابتهای انتخاباتی  از رشد بازار سهام امریکا به عنوان نشانه عملکرد خوب خود در عرصه اقتصادی نام می برد و بارها بیان کرده بود در صورتی که بایدن در انتخابات پیروز شود بازار سهام وال استریت سقوط می کند و اقتصاد کشور با چالشهای بیشتری روبرو می شود. اما این پیش بینی ترامپ هم مانند پیش بینی های دیگرش درست از کار نیامد و از روز پنج شنبه که شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات افزایش یافت ارزش سهام  در امریکا هم رشد کرد.

 خبر گزاری «Vox» در گزارش خود نوشت:« سرمایه گذاران وال استریت طی چهار سال اخیر یاد گرفته بودند توییت های ترامپ را نادیده بگیرند و روی سیاست کاهش نرخ مالیات و قانون زدایی در صنایع تمرکز کنند. حال که دوره ریاست جمهوری او در حال پایان است هم بازار سهام امریکا توجهی به گمانه زنی های ترامپ در مورد تقلب در انتخابات و تلاش او در ایجاد ناآرامی در کشور ندارد  و بازهم مسیر رشد را ادامه می دهد. به نظر می رسد بازار سهام امریکا به طور کلی ترامپ و عملکردش را نادیده می گیرد تا بتواند در مسیر صحیح قرار داشته باشد.»

 این خبرگزاری در ادامه نوشت:« بازار سهام با ترامپ رفتار خوبی داشت. زمانی که او وارد کاخ سفید شد ارزش سهام رشد کرد و دونالد ترامپ هم هر زمانی که شاخص ها در امریکا رشد کرد، این رشد را نتیجه عملکرد  خوب خود و سیاستهای اقتصادی اش دانست.»

پیش بینی نادرست ترامپ از وضعیت وال استریت در صورت انتخاب بایدن
 رشد بازار سهام در امریکا در روزهای اخیر تایید کننده این مطلب است که بازار با پیروزی جو بایدن مشکلی ندارد و سیاستهای او را می پذیرد. فایننشال تایمز در این مورد نوشت:«  انتخاب بایدن  زمینه را برای کاهش ارزش دلار در بازار جهانی فراهم می کند و در این شرایط بازار سهام رونق بیشتری می گیرد. بایدن در نظر دارد تجارت را توسعه دهد و به جنگ تجاری با چین پایان دهد، به همین دلیل روزهای بهتری برای اقتصاد امریکا و اقتصاد دنیا پیش بینی می شود و تاثیر این امید در عملکرد بازار سهام قابل مشاهده است.»

 نکته دیگری که فایننشال تایمز در مورد آن نوشت این است که پیش بینی بازار سهام غیر ممکن است و فاکتورهای زیادی روی این بازار تاثیر گذار هستند. این پیش بینی به اندازه ای سخت است که حتی رییس جمهوری امریکا با تمامی روابط و اطلاعاتی که دارد هم نمی تواند به درستی در مورد مسیر تغییر بازار پیش بینی کند.

رسانه های امریکا به وضعیت دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با دیده طنز نگریسته اند. جیم مرامر، یکی از مجریان مطرح شبکه سی ان بی سی گفت:«می توانید شرایطی را تصور کنید که برای آگاه شدن از وضعیت سهام خود در بازار ، قبل از بررسی شاخص های اقتصادی و مطالعه تحلیل های مالی به توییترتان سری نزنید و از توییت های جنجالی رییس جمهورتان مطلع نشوید؟به نظر می رسد با خرج ترامپ از کاخ سفید، وضعیت واشنگتن، بازار سهام و زندگی در امریکا بسیار خسته کننده و یکنواخت می شود و دیگر فردی وجود ندارد که در طول روز دهها بار برای ما خبرهای جنجال برانگیز و غیر منتظره تولید کند.»

بازار سهام نگران عملکرد ترامپ بعد از انتخابات بود
وال استریت ژورنال در مورد نگرانی های بازار سهام امریکا قبل از انتخابات گزارش مفصلی تهیه کرده است. این رسانه اصلی ترین نگرانی بازار را عکس العمل  ترامپ به شکست و احتمال افزایش نا آرامی در کشور ذکر کرد. وال استریت ژورنال با یکی از مدیران ارشد سرمایه گذاری در بازار وال استریت که خواست نامش فاش نشود صحبت کرد  و به نقل از او نوشت:« بازار اهمیتی به انتخاب مجدد ترامپ نمی داد. بر خلاف آنچه ترامپ تصور می کرد، حضور او در عملکرد بازار تاثیری نداشت. در هفته های آخر رقابتهای انتخاباتی اصلی ترین نگرانی بازار تصمیم های غیر قابل پیش بینی و احتمال افزایش تنش در جامعه در صورت شکست ترامپ بود. این مساله باعث شد تا بازار با چالش روبرو شود و ارزش سهام کاهش پیدا کند. اما بعد از پیروزی قدرتمند بایدن در ایالتهای کلیدی امریکا و افزایش شانس انتخاب او به عنوان رییس جمهور منتخب امریکا در کنار سخنان مقامات قانونی در امریکا مبنی بر خروج قطعی ترامپ از کاخ سفید در صورت نهایی شدن نتیجه انتخابات، بازار با اعتماد بیشتری نسبت به وضعیت کشور در مسیر رشد قرار گرفت.

 وال استریت ژورنال هم انتظار دارد ارزش  دلار در بازار جهانی در ماه های آتی روند کاهشی داشته باشد و حتی احتمال تداوم این وضعیت تا پایان دوره کرونا هم بسیار بالا است. وال استریت ژورنال نوشت:« بایدن می خواهد تجارت را توسعه دهد و تزریق به اقتصاد را افزایش دهد. احتمال کاهش نرخ بهره تا مرز صفر درصد  بسیار زیاد است و اقتصاد برای خروج از دوره سخت کنونی نیاز به اجرای سیاستهای سختگیرانه دارد. در این وضعیت افت ارزش دلار حتمی است و این شرایط برای دوره طولانی ادامه خواهد داشت. در این وضعیت بهترین بازار برای کسب سود در امریکا بازار سهام است.»

کد خبر: ۵۲٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha