۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
به نفع بایدن است به برجام بازگردد و تحریمهای ایران را کنار بگذارد
استاد دانشگاه مینه‌سوتا آمریکا در گفتگو با بازار:

به نفع بایدن است به برجام بازگردد و تحریمهای ایران را کنار بگذارد

«ویلیام بیمن» معتقد است که حزب دموکرات باید به قول خود پایبند باشد و به طور مشخص سیاست تغییر نظام در ایران را کنار بگذارد.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا متفاوت‌ترین، انتخابات ۱۲۰ سال گذشته این کشور است؛ زیرا سیاست‌های دونالد ترامپ در ۴ سال گذشته باعث افزایش مشارکت بی‌سابقه در این انتخابات شد. سیاست های وی همچنین باعث شد مردم امریکا به رقیب وی یعنی «جوبایدن» رای دهند.

تاکنون «جو بایدن» با ۲۶۴ آراء الکترال پیشتاز بوده و به احتمال قوی پیروز این دور از انتخابات ریاست جمهوری امریکاست. در صورت پیروزی در ایالت پنسیلوانیا ۲۰ رأی الکترال دیگر نیز به آراء وی افزوده خواهد شد و در مجموع به ۲۷۳ رأی الکترال خواهد رسید. در این صورت بایدن ۷۷ ساله به کاخ سفید راه خواهد یافت. ۲۷۰ رأی الکترال برای راه یافتن به کاخ سفید کافی است.

سیاست بایدن در مقابل کشورهای دیگر و دید وی نسبت به سیاست خارجی امریکا یقینا با سیاست ها و رویکردهای «دونالد ترامپ» متفاوت خواهد بود. اکنون باید دید دستورکار دولت آمریکا پس از این انتخابات دربرابر مسائل منطقه‌ای و ایران چه خواهد بود.

در این ارتباط خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

پروفسور ویلیام اورمان بیمن (William O. Beeman) استاد دانشگاه مینه سوتا است. وی همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا را برعهده داشته است. بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به خاطر نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و غیره بسیار مشهور است.

* «جو بایدن» در مطلبی در که در سی ان ان منتشر شد سیاستی سه مرحله ای مقابل ایران ارائه داد. بر این اساس او سه مرحله مذاکرات هسته ای، مسائل منطقه ای، موضوع موشکی و حقوق بشر را ذیل یک پکیج ارائه داد. موضوع مهم در این میان زمان بندی است. به این معنا که آیا بایدن موضوع هسته ای را مستقل در نظر می گیرد یا به مسائل موشکی و مسائل منطقه ای پیوند می زند. اگر چنین پیوندی صورت گیرد احتمال حصول توافق به صفر نزدیک می شود. بر این اساس استدلال می شود ممکن است او درصدد باشد هر موضوعی جدا و مستقل در مذاکرات احتمالی با ایران در نظر گرفته شود. ارزیابی شما از سیاست بایدن مقابل ایران و زمان بندی مذکور چیست؟
ما نمی توانیم دقیقاً بدانیم «جو بایدن» چه اقدامی انجام خواهد داد. اما این مسئله باید یک محاسبه سیاسی باشد. بایدن نمی تواند خروج ترامپ از برجام را معکوس کند بدون ایجاد مسئله ای که جمهوری خواهان بتوانند علیه او استفاده کنند. بنابراین اگر او در رابطه با ایران می خواهد اقدامی انجام دهد، باید نشان دهد که در توافق پیشرفت کرده است. اگر من به او مشاوره می دادم، پیشنهاد می کردم که به برجام بازگردد و با از بین بردن تحریم های ایران موافقت کند و با مذاکره در مورد دو موضوع دیگر موافقت کند. اما او از من درخواستی نداشته است. با این وجود، من باور دارم این دوره، امن ترین دوره برای او از نظر سیاسی است.

*بایدن در کمپین های انتخاباتی صحبت از بازگشت به برجام به صورت مکرر کرده است. اما هیچ صحبتی از برداشتن تحریمهای ایران نکرده است. دلیل این موضوع چیست و آیا در قبال برگشتن ایران از کاهش تعهدات برجامی، او تحریمهای هسته ای را بر می دارد؟
در صورت بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام، بایدن مجبور به لغو تحریم های مشخص شده در برجام نیز خواهد شد. بنابراین باید در مورد این مسئله صحبت شود که آیا ایالات متحده آمریکا به برجام باز خواهد گشت یا خیر. باید گفت تحریم های دیگری نیز توسط ترامپ پس از خروج آمریکا علیه ایران اعمال شد. بایدن می تواند بلافاصله آنها را لغو کند.

اگر من در جایگاه بایدن قرار می گرفتم، اعلام می کردم که تحریم های اضافی به نتیجه ای نمی رسد و این تحریم ها بحرانی انسانی در ایران و منطقه ایجاد کردند، بنابراین برداشتن آنها اقدامی عاقلانه است.

*حزب دموکرات در طول رقابتهای انتخاباتی برای ریاست جمهوری طی بیانیه ای اعلام کرد که سیاست تغییر نظام ایران را دیگر دنبال نخواهد کرد. آیا با به قدرت رسیدن بایدن این سیاست کماکان دنبال می شود یا موضوعی صرفا تبلیغاتی بوده است؟
بله. سیاست تغییر نظام سیاسی در ایران از زمان جورج دبلیو بوش بخشی از پلتفرم حزب جمهوریخواه بوده است. من معتقدم که حزب دموکرات باید به قول خود پایبند باشد و به طور مشخص این سیاست را کنار بگذارد.

*به طور کلی سیاست خاورمیانه ای بایدن چه تغییراتی نسبت به ترامپ خواهد داشت؟
با پیروزی قطعی بایدن، ممکن است فشار بیشتری بر اسرائیل برای ترک شهرک ها اعمال شود. ایالات متحده آمریکا تا حدودی از محمد بن سلمان و رژیم عربستان سعودی فاصله خواهد گرفت. همچنین ایالات متحده آمریکا دارای تأسیسات نظامی در قطر و بحرین است و به تلاش های مستمر خود جهت محافظت از آنها ادامه خواهد داد. واشنگتن همچنین به خروج نیروهای خود از عراق ادامه خواهد داد.

کد خبر: ۵۲٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha