۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
سختی معیشت زیر تیغ کرونا؛ بسته‌های حمایتی ناقص
بازار گزارش می‌دهد؛

سختی معیشت زیر تیغ کرونا؛ بسته‌های حمایتی ناقص

ساری- هشت ماه از جولان کرونا می‌گذرد و این ویروس منحوس هم سفره خانه‌ها و بساط برخی مشاغل را در بسیاری از مناطق از جمله مازندران برچید و هم معیشت را سخت کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: هشت ماهی از میهمانی کرونا می گذرد و در این مدت مشاغل زیادی تعطیل و دچار رکود شد و این مسئله بر معیشت و اقتصاد خانوارها لطمه زده است.

سیاست های اقتصادی و بسته های ناقص و ناکارآمد کنونی تاکنون نتوانسته آنگونه که باید و شاید گره از مشکلات واحدهای صنفی و اصناف بازگشاید و در حال حاضر چشم به بسته معیشتی دیگری است تا اوضاع نابسامان اقتصادی را سامان بخشد.

علی اصغر باقرزاده نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار به طرح های مهم مجلس برای حمایت از خانوارها و معیشیت آنان اشاره و اضافه کرد، مجلس همه گونه می خواهد به دولت برای رونق معیشت مردم کمک کند.

رونمایی از کالابرگ معیشتی جدید
وی با بیان اینکه مجلس درصدد ریل گذاری مناسب برای حمایت از خانوارها است، تصریح کرد در کنار دولت هستیم و طبق مصوبه مجلس مقرر شد به خانوارهای دهک های یک تا سه کالابرگ ۱۲۰ هزار تومانی داده شود.

وی با اظهار اینکه این کالابرگ معیشتی به کرونا ارتباطی ندارد، حمایت از اقشار مختلف مردم را ضروری دانست و گفت: همه باید در کنار هم کمک کنیم تا از معیشت و اقتصاد جامعه و خانوارها کمک کنیم.

این نماینده مجلس با اظهار اینکه متاسفانه آمار رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی بین اصناف رعایت نمی شود،خواستار همراهی این قشر شد و گفت: در صورت عدم رعایت تعطیلی اصناف و بازار اجرایی می شود که این مسئله برمعیشت و مشکلات اقتصادی افزوده خواهد کرد.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار خواستار بهره گیری از ظرفیت های مختلف برای رونق اقتصاد و معیشت خانواده ها و جامعه شد.

با حمایت اصناف و بازاریان آمل ۱۵ قلم کالا در قالب بسته هایی به نیازمند و آسیب دیدگان ناشی از کرونا پرداخت و توزیع شده است

در عین حال احمد کرمی رئیس اتاق اصناف آمل نیز با اشاره به آسیب کرونا به اقتصاد بازار و خانوارها گفت: با حمایت اصناف و بازاریان آمل ۱۵ قلم کالا در قالب بسته هایی به نیازمند و آسیب دیدگان ناشی از کرونا پرداخت و توزیع شده است.

وی با عنوان اینکه این بسته به صورت آبرومندانه بین خانواده ها و اقشار نیازمند توزیع می شود، گفت: اتاق اصناف آمل برای حمایت ازنیازمندان سال قبل ۱۱ خانه برای سیل زدگان در سیمرغ احداث کرده بود و امسال نیز ۴۲ مسکن دیگر در حال ساخت است.

در شرایط و روزهای سخت کرونایی که خانوارها و اصناف با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و دولت و مجلس از طرحی جدید به نام یارائه معیشتی ۱۲۰ هزار تومانی هر خانوار رونمایی می کنند تا اقتصاد نابسامان خانوار و بازار را رونق بخشند.

آسیب کرونا به یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل
علی بابایی کارنامی  با اشاره به تصویب طرح معیشتی ۳۰ هزار میلیارد تومان در مجلس گفت: در قالب این طرح به هر نفر یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال کمک معیشتی پرداخت می شود.

وی با اظهار اینکه کرونا به یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل تاکنون آسیب زده است، افزود: برای حمایت از افراد آسیب دیده ناشی از کرونا با تامین اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی هر سه ماه به حادثه دیدگان حمایت هایی پرداخت می شود.

وی اعتبار در نظر گرفته شده از محل صندوق توسعه ملی را یک هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: لایحه دو فوریتی برای دو میلیون شغل مورد تهدید کرونا تهیه شده است.

بابایی کارنامی اظهار داشت: طبق این لایحه اولویت با پرداخت ۷۵ درصدی بیمه بیکاری کرونا است.

کرونا به مشاغل و واحدهای زیادی در استان مازندران آسیب زد و تسهیلات و اعتبارات قطره چکانی برای حمایت از این مشاغل جزو برنامه های دولت و استان شده است، در استان مازندران تاکنون بیش از ۱۷ هزار کسب و کار آسیب دیده ناشی از کرونا از تسهیلات جمایتی بهره مند شدند، درحالی که شمار کسب و کارهای آسیب دیده بیشتر از این میزان است و به اعتباد برخی از فعالان صنفی ناچیز بودن میزان تسهیلات، بالابودن سود و نرخ از جمله مسائل ومشکلات فراروی است.

آسیب کرونا به ۱۷ هزار واحد صنفی در مازندران
حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه تاکنون به بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی و کسب و کار آسیب دیده تسهیلات کرونایی پرداخت شده است، رقم اعتبارات و تسهیلات را بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان ذکر کرد.

وی با اظهار اینکه مازندران رتبه دوم پرداخت تسهیلات کرونایی را در کشور کسب کرده است، اظهار داشت: حمایت از کسب و کارها و مشاغل جزو اولویت ها و برنامه های دولت به شمار می رود.

شیوع کرونا سبب وارد شدن خسارت های هنگفت فراوان به حوزه کسب و کارهای استان مازندران و بسیاری از مشاغل و واحدها را دچار ضرر کرده است. ثبت بیش از ۲۶ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در مازندران نشان می دهد که اوضاع اقتصادی خانوارها و واحدهای صنفی چندان مطلوب نیست.

درحال حاضر طبق اعلام مسئولان فقط ۱۴ رسته شغلی از حمایت های تسهیلات کرونایی بهره مند هستند و لحاظ نشدن برخی از رسته ها نیز موجب شده تا فعالان این صنوف نتوانند از بسته های حمایتی و تسهیلاتی مناسب دولت برخوردار شوند.

محروم ماندن بسیاری از مشاغل از بسته های حمایتی، پرداخت نشدن بیمه بیکاری به شمار زیادی از کارگران در حالی است که روند گرانی کالاها و اقلام در استان فزونی شده و این مسئله نیز سبب شده تا سفره بسیاری از خانوارها روز به روز کوچکتر و برچیده شود.

کد خبر: ۵۲٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha