۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
یخبندان در برابر یک فرمان
خبرگزاری بازار از احتمال به نعویق افتادن افتتاح آزادراه تهران- شمال گزارش می دهد

یخبندان در برابر یک فرمان

بهره‌برداری آزمایشی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال امروز قرار بود بر اساس دستور روز گذشته رئیس جمهوری انجام شود که گفته می شود این اقدام به دلیل شرایط جوی و یخبندان، در هاله ای از ابهام است.

به گزارش خبرنگار بازار، روز گذشته رئیس‌جمهور در مراسم سخنرانی‌خود در راهپیمایی 22 بهمن نکاتی را مطرح و اعلام کرد که من از همین جا به وزارت راه و شهرسازی دستور می‌دهم که جاده عظیم تهران ـ شمال را که تکمیل شده از فردا (23 بهمن) به‌صورت آزمایشی‌ باز کند، انشاءالله اوایل اسفند این جاده مهم که یکی از افتخارات مهندسی ایران است، افتتاح خواهد شد».

وی ارزش طرح آزادراه تهران - شمال را 10 هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

اگر چه این آزاد راه بارها اعلام شده است که بزودی به بهره برداری مرسد اما ظاهرا این بار وعده های دولت و تاکیدات رئیس جمهوری ما را به آرزوی چندین ساله خود در این محور امیدوار خواهد کرد. 

کاهش 1.5 ساعته فاصله زمانی تهران-چالوس از اسفند

گزارشها حاکی از این است که با افتتاح منطقه یک آزادراه تهران -شمال خودروها پس از عبور و مرور از این منطقه، در سه راهی شهرستانک وارد جاده موجود کرج-چالوس می‌شوند و سپس در ادامه جاده موجود، مسیر تا مرزن‌آباد و ورود به منطقه چهار آزادراه تهران-شمال ادامه دارد؛ با راه‌اندازی منطقه یک آزادراه، فاصله زمانی تهران-چالوس 1.5 ساعت کاهش می‌یابد.

 مشخصات قطعه یک آزادراه تهران-شمال

‌قطعه یک این آزادراه حدفاصل تهران - دوآب شهرستانک به طول تقریبی 32 کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد؛ این منطقه آزادراه موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت رانندگان را به دنبال خواهد داشت‌.

البته پیش از این نیز اعلام شده بود حدود یک هفته پیش از افتتاح رسمی منطقه یک آزادراه تهران-شمال، این مسیر به صورت آزمایشی بهره‌برداری می‌شود تا برای بهره‌برداری رسمی باز شود.

طبق گفته مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی قرار بود منطقه یک آزادراه تهران -شمال  در دهه فجر امسال افتتاح شود که به گفته مسؤولان، در راستای ارتقاء ایمنی مسیر و هماهنگی در استقرار ارگان‌های دست‌اندرکار جاده، افتتاح این مسیر به اوایل اسفندماه امسال موکول شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این‌باره گفته بود: در جلسه‌ای که‌ با حضور وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسؤولان ذی‌ربط از جمله پلیس راه کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وزارت ارتباطات، اورژانس، آتش‌نشانی، هلال احمر و دیگر ارگان‌هایی که باید در آزادراه مستقر باشند، برگزار شد، نظرات بخش‌های مختلف اخذ شد و با توجه به این نقطه‌نظرات، در جهت بالا بردن سطح ایمنی آزادراه مواردی مطرح شد و برای اینکه هیچ مشکلی در آینده، حین تردد برای مردم در منطقه یک آزادراه پیش نیاید،‌ چند روزی افتتاح به تعویق افتاد تا کارها به اتمام برسد، البته وزیر راه و شهرسازی خط قرمز زمان را برای پایان همه کارها در منطقه یک، 30 بهمن‌ماه تعیین کرده است، یعنی استقرار اکیپ‌ها و دستگاه‌های ذیربط تا آن زمان در آزادراه انجام شود.

خبرنگار بازار در تماس با حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای از او سوال کرد که آیا امروز بهره برداری آزمایشی منطقه یک آزاد راه تهران ـ شمال انجام می شود گفت:بهره برداری آزمایشی منطقه یک آزاد راه تهران ـ شمال در اختیار شرکت ساخت خواهد بود و ما اطلاع زیادی در این خصوص نداریم چرا که به شدت درگیر آزاد راههایی هستیم که از روز گذشته درگیر بارش برف بوده و بسته شده اند هستیم.

وی ادامه داد:به هر حال پس از بهره برداری آزمایشی از منطقه یک آزاد راه تهران -شمال این آزاد راه در اسفند ماه افتتاح و تحویل سازمان راهداری خواهد شد. 

‌خیرالله خادمی‌ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به ‌بهره‌برداری آزمایشی از منطقه آزادراه تهران-شمال پیش از افتتاح رسمی بابت تست مسیر، تجهیزات و موارد ایمنی، گفته بود: ‌اگر می‌خواستیم از نظر سطح ایمنی تا اندازه‌ای که در دیگر آزادراه‌ها رعایت شده است، در این آزادراه ‌هم رعایت شود و آن را افتتاح کنیم، ‌مشکلی نبود و این آزادراه را افتتاح می‌کردیم به هر حال مسیر برای افتتاح تا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آماده بود، ‌اما در راستای ارتقای سطح ایمنی در این مسیر آزادراهی، تصمیم گرفته شد چند روزی کارهای باقی‌مانده به اتمام برسد و استقرار دستگاه‌های ذیربط در این آزادراه صورت بگیرد.

خبرنگار بازار برای اینکه از زمان دقیق آغاز بهره‌برداری آزمایشی منطقه یک آزادراه تهران-شمال بیشتر جویا شود با خیرالله خادمی‌ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تماس برقرار کرد.

منطقه یک آزاد راه تهران-شمال برای افتتاح آماده شد

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه از امروز ‌این مسیر آزادراهی برای بهره برداری موقت و آزمایشی باز شود و خودروها از آن عبور می کنند گفت: طبق تأکید وزیر راه و شهرسازی 30 بهمن‌ماه این مسیر باید آماده شده باشد و هیچ یک از ادوات، ماشین‌آلات و تجهیزات‌ شرکت‌های پیمانکار در مسیر نباشد و در واقع آزادراه باید برای افتتاح آماده باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پلیس، راهداران و خودروهای امدادی و ارگان‌های دست‌اندرکار جاده حتماً در زمان بهره‌برداری آزمایشی در آزادراه مستقر خواهند بود.

آنچه که از شواهد و گزارشها می توان کسب اطلاع کرد این است که خط‌کشی منطقه یک آزادراه پایان یافته و جت‌فن‌های تونل‌ها فعال شده اند و این بدین معنا است که تجهیزات شرکت‌های پیمانکار از آزادراه خارج شده است و منطقه یک آزاد راه تهران-شمال برای افتتاح آماده شده است.

مشخصات قطعه دو آزادراه تهران شمال

این منطقه حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 350 متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود.

مشخصات قطعه سه آزادراه تهران شمال

این مسیر حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی 46 کیلومتر است؛ مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود؛ در این منطقه نیز هیچ‌گونه اقدامی در مورد عملیات اجرایی انجام نگرفته‌ است اما مطالعات اجرایی آن که به دلیل گذشت مدت‌زمان زیاد منقضی شده بود، ‌به روز شده است.

مشخصات قطعه چهار آزاد راه تهران شمال

قطعه چهار آزادراه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است؛ مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، اجرای این قطعه از سال 1375 آغاز شد و در دولت دهم ابتدا با پیشرفت فیزیکی 97 درصدی به بهره‌برداری رسید و سپس به تدریج تکمیل شد.مسیر منطقه یک آزادراه از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4850 متر این رشته‌کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۵٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha