۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
بازار زنجان و کلاف سردرگم تدبیر و نظارت/ نرخ های ثانیه ای در بازار
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار زنجان و کلاف سردرگم تدبیر و نظارت/ نرخ های ثانیه ای در بازار

زنجان- نرخ های نجومی و دلبخواهی، نبود نظارت کافی و قیمت هایی که هر لحظه تغییر می کنند حکایت این روزهای بازار زنجان است و شهروندان زنجانی هر روز شاهد قیمت سرسام آور کالاهای اساسی هستند.

زهرا مقدمی؛ بازار: نبود ثبات در قیمت کالاهای اساسی در بازار زنجان، پدیده تازه ای نیست و همواره طی سال های گذشته بارها تکرار شده به گونه ای که اصناف به بهانه های مختلف نرخ های خود را در طول سال بارها تغییر داده و نبود نظارت دقیق و هدفمند باعث تداوم این رفتارهای صنفی شده است.

نرخ های نجومی و دلبخواهی، نبود نظارت کافی و قیمت های که هر لحظه تغییر می کنند حکایت این روزهای بازار زنجان شده است و شهروندان زنجانی هر روز شاهد قیمت سرسام آور کالاهای اساسی هستند.

بازار، امروز دراین شرایط کرونایی و تحریم های ظالمانه دشمن، شاهد نا امنی و گرانی اقلام و کالاهای اساسی مردم درکشور و به تبع دراستان زنجان هستیم، دراین هفت ماه سالجاری شاهد افزایش چند برابری کالاها در کشور هستیم که این باعث نگرانی و ایجاد استرس در بین مردم شده است. 

بی‌برنامه گی‌ها و تبعیت نکردن از مصوبات ستاد تنظیم بازار گرانی در برخی کالاها در استان زنجان را به دنبال داشته است

 واحدهای صنفی کالایی را که خریداری می‌کنند با درصد نرخ سود مشخص آن کالا را به مشتری عرضه می‌کنند و افزایش قیمت‌ها ربطی به حوزه اصناف ندارد و باید مشکل گرانی را از واحدهای تولید کننده بررسی کرد، اصناف عرضه کننده نهایی کالا هستند و تا زمانی که قیمت کالاها به ثبات  نرسد واحدهای صنفی و خرده فروشان به سود نخواهند رسید. 

بی‌برنامه گی‌ها و تبعیت نکردن از مصوبات ستاد تنظیم بازار گرانی در برخی کالاها در استان زنجان را به دنبال داشته است.

اصناف از گران شدن کالاها سود نمی‌برند و هرچه این اجناس گران شود جایگزین کردن کالاها برای آنها سخت است و امروز می بینیم که قفسه برخی از اصناف در استان خالی شده چرا که گرانی کالاها باعث شده که دیگر نتوانند کالای تمام شده را جایگزین کنند. 

قیمت کالاها قبل از گرانی مدیریت شود

یکی از مشکلات مهم اقتصاد کشور، افزایش قیمت دلار و بی ارزش شدن پول ملی است و  در این شرایط قیمت بسیاری از کالاها و اجناس مرتبط با ارز، به صورت مستقیم تحت تاثیر قرارگرفته است و  امروزه بیشتر محصولات و کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود، وابستگی به دلار دارد و برخی از کالاها یا مستقیم از خارج وارد می شود و یا بخشی از مواد اولیه آن وارداتی است.

برای قیمت گذاری باید به گونه ای برنامه ریزی شود که بازار با کمبود کالا مواجه نشود چراکه کمبود کالا موجب گرانی کالا می شود و تقاضا بیشتر شده و دربازار عطش ایجاد می شود. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه گرانی اقلام، تفاوت قیمت و کمبود نظارت بربازار از انتظارات مردم است، می گوید: دراین زمینه تلاش لازم را داریم. 

ناصر فغفوری می افزاید: اذعان دارم که افزایش قیمت ها محسوس  بوده و کاملا هویدا بوده و  طی چند روز دیگربا همکاری بسیج اصناف بازرسی ها چند برابر خواهد شد. 

در زمینه افزایش قیمت کالاها اصناف مقصر نیستند و افزایش دلار و تحریم ها باعث افزایش چند برابری قیمت کالاها شده و از این موقعیت هم برخی از افراد سوءاستفاده می کنند

وی ادامه می دهد: در افزایش قیمت کالاها اصناف مقصر نیستند و افزایش دلار و تحریم ها باعث افزایش چند برابری قیمت کالاها شده و از این موقعیت هم برخی از افراد سوءاستفاده می کنند. 

 رئیس اتاق اصناف می گوید:اصناف در تمام مقتضیات زمانی همراه و پشت نظام و دولت بودند و امروز هم در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند و باید قیمت کالاها کنترل شود. 

سید محمود موسوی می گوید: قیمت‌گذاری کالا در حوزه فعالیت‌های سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان است و  قیمت‌گذاری که توسط سازمان برای کالا انجام می شود باید منطقی باشد. 

ثبات قیمت ارز قیمت کالاها را تثبیت می کند

وی با بیان اینکه همه واحدهای صنفی دارای ضریب سود مشخص هستند واصناف دخالتی در قیمت کالا ندارند، می گوید: ثبات ارز می تواند قیمت کالاها را به ثبات برساند. 

 موسوی، قیمت اقلام اساسی دراستان زنجان نسبت به هفته های گذشته را خوب اعلام کرد و می گوید: روغن مایع ، تخم مرغ و مرغ به وفور به بازار ترزیق می شود. 

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه به اندازه کافی مرغ، تخم مرغ  به بازار ترزیق می شود در مراکز عرضه  و فروشگاهها مرغ انباشت شده است.

رئیس اتاق اصناف زنجان، با بیان اینکه  قیمت تخم مرغ که از طرف ستاد تنظیم بازار ۱۴ هزارو ۵۰۰ تومان ابلاغ شده بود، می گوید: درحال حاضر قیمت تخم مرغ پایین تر از قیمت مصوب دربازار استان عرضه می شود. 

موسوی  می گوید: روزانه مرغ و تخم مرغ دراستان توزیع می شود و در هفته های گذشته شاهد کمبود مرغ و روغن دراستان بودیم ولی امروز این مشکل رفع شده و عطش بازار کم شده است. 

وی ابراز کرد: طی هفته های گذشته با افزایش خرید مرغ و روغن توسط مردم بودیم ولی امروز دیگر این رفع شده است. 

افزایش ۲۰ قلم کالای اساسی در زنجان

مدیرکل بازرسی و نظارت استانداری زنجان، با بیان اینکه بازرسی از اصناف با همکاری سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان به خوبی انجام می شود، می گوید: درمجموع قیمت ۵۰ قلم  کالای اساسی دراستان به جد مورد بازرسی قرار گرفته و  از ۵۰ قلم کالای اساسی  که دراستان  زنجان مورد بازرسی قرار گرفته قیمت ۲۰ قلم کالای اساسی افزایش یافته، پنج قلم کالا کاهش و قیمت ۱۸ قلم کالا دراستان بدون تغییر بوده است.

حسین همپا، می گوید: هر هفته قیمت کالا ها از کف  بازار گرفته و در اختیار استاندار قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت اقلامی همچون گوشت طی یک هفته گذشته ران گوسفندی هشت درصد، عدس و لوبیا هفت درصد، لپه ۱۰ درصد افزایش یافته است، می گوید: گوشت قرمز ران گوسفندی از ۱۳۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار توان افزایش یافته است.

مدیرکل بازرسی و نظارت استانداری زنجان، می افزاید: همچنین قیمت چای احمد ۱۴ درصد، سیب زمینی ۲۹ درصد، گوجه فرنگی ۱۵۰ درصد، خیار ۱۴ درصد، کنجاله سویا هفت درصد، جو ۴۰ درصد و لاستیک پراید هم ۱۸ درصد افزایش یافته است.

همپا تصریح کرد: قیمت تخم مرغ، پنیر لیقوان،برنج صدری، میلگرد آهن ساده به ترتیب سه درصد، پنج درصد، سه درصد و شش درصد کاهش یافته و قیمت ۱۸ قلم کالا  بدون تغییر بوده است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان زنجان ، به نحوه نظارت بر بازار استان زنجان اشاره کرد و ادامه می دهد:  بخشی از افزایش قیمت‌ها مربوط به تورم بوده که اصناف و کسبه نقشی در بالا بردن این قیمت ها ندارند. 

محمد امیری با بیان اینکه برخی‌ها از نوسانات بازار سوء استفاده می‌کنند، می افزاید:  مردم برای جلوگیری از این تخلفات قیمت‌ کالاها را از روی قیمت درج شده خریداری کنند.

فروش کالا بالاتر از قیمت درج شده روی کالا تخلف است و  قیمت حدود ۱۴۰ قلم کالای پرمصرف نیز در نرم افزار آپ منتشر شده و مردم می‌توانند قیمت های به روز را در این نرم افزار رصد کنند

وی می گوید: فروش کالا بالاتر از قیمت درج شده روی کالا تخلف است و  قیمت حدود ۱۴۰ قلم کالای پرمصرف نیز در نرم افزار آپ منتشر شده و مردم می‌توانند قیمتهای به روز را در این نرم افزار رصد کنند. 

تورم بازار مربوط به نوسانات ارز است

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان زنجان، با بیان اینکه ۹۵ درصد قیمت‌ کالاها بالاتر از قیمت‌های ارائه شده سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان است، ادامه می دهد: گزارش این قیمت ها به مسئولان استانی ابلاغ شده است.

امیری تاکید کرد: تورمی که در بازار ایجاد شده مربوط به نوسانات ارزی و تصمیمات کلان کشور  است و  حذف برخی یارانه حمایتی دولت از برخی کالاها نیز موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

وی، به گرانفروشی دراستان اشاره کرد و می گوید: گرانفروشی توسط برخی از مغازه‌ها اتفاق می‌افتد و تعداد بازرسان نیز کم است. 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان با بیان اینکه برخی از افراد نیز از شرایط ایجاد شده سوء استفاده می‌کنند، می گوید: قیمت برخی از کالاها نیز ناشی از تحریم‌های ظالمانه افزایش یافته است.

گسترد گی اصناف در استان زنجان موجب سخت‌تر شدن نظارت ها شده است و گزارشات مردمی به صورت جدی بررسی می شود

مرتضی ممیزی با بیان اینکه گستردگی اصناف در استان زنجان موجب سخت‌تر شدن نظارت ها شده است، ادامه می دهد: گزارشات مردمی به صورت جدی بررسی می شود. 

وی  با بیان اینکه طی هفت ماه سالجاری چند بار قیمت کالاها در زنجان افزایش یافته است، می گوید: بازرسی تنها محدود به خرده فروشی ها و اصناف نباشد و در استان زنجان واحدهای تولیدی از ابتدای سال چند برابر افزایش قیمت کالا داشتند و باید مجوزهای مربوطه لازم برای افزایش کالا را ارائه بدهند.

بازرسی ها از واحدهای تولید کننده تقویت شود

مدیرکل تعزیرات حکومتی زنجان، با بیان اینکه واحد تولیدی پوشک در زنجان قیمت را از ۶۵ هزار تومان به ۹۵ هزار تومان رسانده اسـت، می گوید: باید این افزایش قیمت رصد شود و این واحد تولیدی مجوزی هم برای افزایش قیمت کالای  خودبه سازمان حقوق مصرف کنندگان دراستان ارائه نداده و با اتحادیه مربوطه داخلی مصوبه ای را طی کردند.

ممیزی با بیان اینکه  باید سازمان صنعت، معدن وتجارت استان زنجان نسبت به افزایش قیمت این واحد تولیدی مدیریت و رصد لازم را داشته باشد، ادامه می دهد: باید واحدهای تولیدی دراستان که طی  هفت ماه سالجاری چهار برابر افزایش قیمت داشتند مورد بازرسی و بررسی قرار گیرند. 

وی ابراز کرد: نباید بازرسی ها  محدود به بازرسی از چند واحد خرده پا در استان باشد چرا که خروجی ندارد و واحدهایی که از این وضعیت بازار سوء استفاده می کنند شناسایی شوند. 

 مسئول کنترل قیمت ها سازمان حمایت  از حقوق مصرف کنندگان و ستاد تنظیم بازار است و این دو باید قیمت‌ها را کنترل و قیمت‌ها را درست و به صورت کارشناسی اعلام کنند و اگر این مهم به خوبی محقق  نشود شاهد نوسان قیمت کالاها  خواهیم بود.

کد خبر: ۵۲٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha