۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
بازارهای جهانی از رفتن ترامپ استقبال می‌کنند/ بایدن برجام را به موضوعات موشکی و منطقه گره می‌زند
گفتگو با رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما

بازارهای جهانی از رفتن ترامپ استقبال می‌کنند/ بایدن برجام را به موضوعات موشکی و منطقه گره می‌زند

پروفسور نادر انتصار معتقد است بازارهای جهانی دوست ندارند که در شرایط نابهنجار و غیرعادی فعالیت کنند و از رفتن شخصی خود سر و غیر قابل پیش بینی در رأس کشوری مانند آمریکا که نفوذ زیادی روی سیستم مالی دنیا دارد خوشحال خواهند شد.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات آمریکا در حال پایان یافت که دونالد ترامپ علیرغم انتقادهای زیادی که به او وارد شد توانست آرای مردمی بیشتری نسبت به سال 2016 کسب کند. برخی استدلال می کنند این موضوع به معنای این است که ترامپیسم در جامعه امریکا ریشه دوانده است.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته که از نظر می گذرد.

*انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی انجام شد که آرای مردمی ترامپ نسبت به دوره قبل بیشتر شده و بایدن هم رکورد اوباما در کسب آرای مردمی را شکست. برخی بر این اعتقاد هستند مشارکت بالای مردمی را نشان از قطبی شدن جامعه آمریکاست. ارزیابی شما چیست؟

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا بیش از ۱۶۰ میلیون نفر رای دادند یعنی ۷۰ درصد مردم در امریکا که شرایط رای دادن را داشتند در این انتخابات شرکت کردند.  آخرین باری که با این در صد بالا مردم آمریکا در انتخابات سراسری کشور شرکت کرده بودند ۱۲۰ سال گذشته یعنی سال ۱۹۰۰ میلادی بود که در آن سال ۷۳ درصد مردم در انتخابات رییس جمهوری آمریکا شرکت کرده بودند.

البته در سال ۱۹۰۰ جمعیت خیلی کمتر از جمعیت کنونی آمریکا لذا  تعداد شرکت کننده در انتخابات امسال رکورد را شکست. به نظر من دلیل مهم مشارکت بالای مردمی در انتخابات امسال قطبی شدن جامعه آمریکا در سالهای اخیر بخصوص در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ بوده است.

*افزایش آرای مردمی ترامپ نسبت به دوره قبل نشان از این دارد که ترامپیسم و جریان راست افراطی در جامعه آمریکا ریشه دوانده و تقویت نیز شده است. این موضوع چه مخاطراتی برای آمریکا دارد؟

رئیس جمهور آینده آمریکا در جامعه ای زیر شبح ترامپیسم سر کار خواهد آمد و این ترامپیسم است که تا مدت زیادی حرف اول را در جامعه آمریکا تعیین خواهد کرد. اگر بایدن برنده نهائی انتخابات اعلام شود حکومت کردن در جامعه ای که ترامپیسم و جریان راست افراطی در تار و پود آن نفوذ کرده است برایش کار ساده ای نخواهد بود و قادر به نادیده گرفتن خواستهای این جریان خطرناک افراطی نخواهد بود و لذا روند دو قطبی شدن در جامعه آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد.

*ترامپ  چه پیش از انتخابات و چه از زمان شمارش آراء بحث تقلب در انتخابات را مطرح کرده است. حتی صحبت از تقلب گسترده می کند. با توجه به این موضوع آیا نتایج انتخابات را که به نظر می رسد به نفع بایدن رقم خواهد خورد را می پذیرد؟

ترامپ در تمام زندگیش به قلدری رفتار کرده است و باختن را هیچ زمانی قبول نکرده است.  ترامپ مانند پسر بچه ای است که هرگاه متوجه شود که در بازی دارد می بازد بازی را به هم میزند و داد و بیداد راه می اندازد و باخت خود را به گردن بچه های همبازی خود می اندازد. رفتار ترامپ نشان می دهد که او شکست انتخاباتی خود را قبول نخواهد کرد و تا آخرین نفس به حقه بازی و لات بازی ادامه خواهد داد.

*بازارهای جهانی با مشخص شدن احتمال پیروزی بایدن واکنش مثبتی نشان دادند. دلیل این امر چیست؟

بازارهای جهانی و اکثر کشورهای دنیا دل خوشی از ترامپ و سیاستهای غیر قابل پیش بینی او نداشته اند. با روی کار آمدن بایدن آنها انتظار دارند که آرامش و استواری به بازار برگردد. بازارهای جهانی دوست ندارند که در شرایط نابهنجار و غیرعادی فعالیت کنند و به طور کلی از رفتن شخصی خود سر و غیر قابل پیش بینی در رأس کشوری مانند آمریکا که نفوذ زیادی روی سیستم مالی دنیا دارد خوشحال خواهند شد و عکس العمل مثبتی نشان خواهند داد.

*متعاقب احتمال پیروزی بایدن، قیمت طلا و سکه در بازار ایران رو به کاهش است و ارزش ریال نیز نسبت به دلار افزایش پیدا کرده است. ارزیابی شما از این روند چیست؟

رفتار بازار ارز و طلا و سکه در ایران هم تا مقداری شبیه رفتار بازارهای جهانی است و همچنین به امید به اینکه بایدن تحریمهای ضد ایران را تخفیف خواهد داد و موانع دستیابی ایران به بازارهای مالی و تجاری جهانی را کمتر خواهد کرد خوشبینی نشان داده است. البته رفتار بازار در این مورد بیشتر جنبه روانی دارد چون هنوز اتفاقی قاطع در آمریکا انجام نشده است.

*«جو بایدن» در مطلبی در که در سی ان ان منتشر شد سیاستی سه مرحله ای مقابل ایران ارائه داد. بر این اساس او سه مرحله مذاکرات هسته ای، مسائل منطقه ای، موضوع موشکی و حقوق بشر را ذیل یک پکیج ارائه داد. موضوع مهم در این میان زمان بندی است. به این معنا که آیا بایدن موضوع هسته ای را مستقل در نظر می گیرد یا به موضوع هسته ای را پیوند می زند. اگر چنین پیوندی صورت گیرد احتمال حصول توافق به صفر نزدیک می شود. بر این اساس استدلال می شود ممکن است او درصدد باشد هر موضوعی جدا و مستقل در مذاکرات احتمالی با ایران در نظر گرفته شود. ارزیابی شما از سیاست بایدن مقابل ایران و زمان بندی مذکور چیست؟

باید به یاد داشته باشیم که سیاستهای قطعی «جو بایدن» در مورد ایران شکل نگرفته است و تیم ها و افرادی را که بایدن در رأس سیاست خارجی خود انتخاب خواهد کرد در تعیین چارچوب سیاست خارجی آینده امریکا در مورد ایران تاثیر خواهند داشت.

ولی آنچه بایدن و مشاوران اصلی سیاست خارجی او تا بحال گفته اند نشان می دهد که دولت آینده آمریکا برجام را به عنوان اولین قدم برای محدود کردن قدرت دفاعی و بازدارنده ایران محسوب می کند. یعنی بایدن در نظر ندارد که به برجام یعنی موضوع هسته ای به عنوان پدیده ای مستقل نگاه کند و می خواهد در گفتگو با ایران موضوع هسته ای را  به مسائل منطقه ای و موضوع موشکی گره بزند و از این زاویه ایران را آچمز کند.

کد خبر: ۵۲٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha