۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
 پیش بینی ضرر برای تازه واردها/ بانک مرکزی: دلار ارزان می شود
آینده بازار ارز در پی تصمیم گیری راجع به fatf  

پیش بینی ضرر برای تازه واردها/ بانک مرکزی: دلار ارزان می شود

رئیس کل بانک مرکزی برای چندمین بار به سرمایه گذاران بازار ارز هشدار داد که به هیچ عنوان تحت تاثیر جوسازی دلالان سود جو با بهانه fatf قرار نگیرند چرا که تصمیم گیری در این باره تاثیر آنچنانی بر اقتصاد کشور به جای نمی گذارد.

بازار- اسدالله خسروی: جوسازی سودجویان برای افزایش نرخ ارز به بهانه قرارگرفتن ایران در فهرست سیاه ( fatf) موجب شد تا  تقاضا برای خرید ارز در بازار آزاد طی چند روز اخیر افزایش و قیمت دلار نیز با رشد قیمت همراه شود. هر چند سیاست گذاری و تصمیم گیرهای داخلی و خارجی می تواند بر تغییرات نرخ ارز در بازار تاثیر گذار شود، اما رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد، سرمایه گذاران نباید فریب جوسازی دلالان سود جوی فرصت را طلب بخورند چرا که آنها همیشه در مواقعی خاص بازار را ملتهب کرده تا از این راه به سود های هنگفت دست یابند.

رئیس کل بانک مرکزی در حالی مصمم است که بود و نبود fatf  تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور نمی گذارد که برخی اقتصاددانان معتقدند نباید بازار به حال خود رها شود و اظهار نظر مسئولان اگر چه موثر و کار ساز است اما این اظهارات باید علمی و کارشناسانه باشد. چرا که بازار نسبت به برخی تصمیمات بسیار حساس است.

اثر روانی بازار  تخلیه می شود

این که بانک مرکزی توانسته است در این شرایط سخت اقتصادی با برنامه ریزی های درست و کارشناسانه بازار ارز را به خوبی مدیریت کند و ثبات نسبی را در این بازار پر تلاطم ایجاد کند قابل تقدیراست. اما حساسیت بالای بازار در تمام دنیا نسبت به برخی اتفاقات و رویدداهای اقتصادی، سیاسی و بعضا اجتماعی طوری است که چنانچه تبعات هر تصمیمی مورد بررسی و موشکافی دقیق قرا نگیرد این احتمال وجود دارد که بازار دچار نوسان قیمتی شود. البته بانک مرکزی به صراحت اعلام کرده است که با تصویب و یا عدم تصویب fatf مشکلی اقتصاد کشور را تهدید نمی کند و افرادی که در بازار ارز سرمایه گذاری می کنند باید مراقب باشند که سرمایه هایشان از دست نرود چرا که افزایش قیمت ارز در این چند روز مقطعی بوده و قیمت ارز به زودی کاهشی می شود.

رئیس بانک مرکزی دیروز در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن بار دیگر تاکید کرد که "قیمت ارز کاهش می یابد و بودن و نبودن FATF تاثیر زیادی در اقتصاد ما ندارد و اگر همه تمرکز خود را بر روی FATF بگذاریم شاید خیلی چیزها را از دست بدهیم. ما تلاشمان را بدون توجه به سایر مسائل انجام می‌دهیم و امیدواریم که اوضاع اقتصاد بهتر شود".

 با این حال باید توجه داشت که صرف نظر از پیش بینی ها و تمهیدات لازم بانک مرکزی در این حوزه  نمی توان منکر اثار روانی بر روی قیمت ها شد. اما می توان امیدوار بود که در صورت  مدیریت بهینه بازار از سوی بازار ساز بعد از گذر از مهلت تعیین شده گروهFATF   آثار جو سازی دلالان بر روی قیمت ها تخلیه شود و در این صورت خریدارانی که بی محابا به این بازار و در این ایام مراجعه ورود می کنند ، ضرر خواهند کرد.

ارزانی دلار در راه است!

عبدالناصر همتی همچنین در پاسخ به سوالی درباره FATF و اینکه گفته می‌شود در صورت عدم تصویب آن کشورهای خارجی دیگر مانند چین و روسیه هم با ایران همکاری نخواهند کرد، گفت: نظر ما درباره تصویب شدن FATF مثبت است اما واقعیت این است که امروزه ما بسیاری از مبادلات خارجی، پولی و مالی خود را با روش‌های غیرتحریمی انجام می‌دهیم.

همتی ادامه داد: بانک‌های مهم دنیا اصلا با ما کار نمی‌کنند. از این نظر، بودن و نبودن FATF خیلی تاثیری در اقتصاد ما ندارد و اگر همه تمرکز خود را برروی FATF بگذاریم شاید خیلی چیزها را از دست بدهیم. ما تلاشمان را بدون توجه به سایر مسائل انجام می‌دهیم و امیدواریم که اوضاع اقتصاد بهتر شود.

همتی در پاسخ به سوال ایلنا که گفته می‌شود دولت خودش دلار را افزایش می‌دهد، گفت: چنین حرف‌هایی صحت ندارد و حرف‌های بی‌خودی است و قصد دارند تا جو روانی ایجاد کنند و انشاالله قیمت دلار به زودی کاهش پیدا خواهد کرد.

سرنوشت قیمت ارز تا چند روز آینده

به گزارش بازار، همانطور که رئیس کل بانک مرکزی می گوید؛ ایران با هیچ بانکی در دنیا در تعامل نیست و معاملات خود را به شیوه های خاص (دور زدن تحریم ها) و از طریق مکانیزم های اصولی با موفقیت انجام می دهد، بنابراین حتی قرار گرفتن احتمالی ایران در لیست سیاه fatf که قرار است ۲۶ بهمن ماه جاری درباره آن توسط استعمارگران تصمیم گیری شود، مشکل جدیدی را جلوی پای اقتصاد ایران نمی گذارد. اما با توجه به موج سواری دلالان سود جو در این موقعیت، ضرورت دارد تا بازار ارز به خوبی رصد شود و در صورت امکان با اقدامات کارشناسانه مانع از افزایش قیمت ارز در بازار آزاد شد.  چرا که دلالان با هدف سودجویی، هر چند وقت یکبار، بازار ارز را به بهانه‌ای متلاطم می‌کنند، این بار به سراغ FATF و احتمال قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه این نهاد مالی رفته‌اند. آنها با فضاسازی و القای نگرانی در میان مردم تلاش می کنند چشم انداز نرخ دلار را افزایشی نشان داده و اقدام به کسب سود و نوسان های هنگفت از بازار ارز کنند.

این دسته از دلالان، معمولا برای مدتی معدود فرصت جولان در بازار را یافته و با کسب سود سرشار به یکباره به حاشیه رفته و قیمت دلار و سایر ارزهای عمده نیز پس از آن به سرعت رو به پایین می رود.

البته جوسازی دلالان بر افزایش قیمت دلار طی این چند روز اخیر تاثیر گذاربود و باعث شد تا قیمت این کالا در بازارآزاد بیش از ۶۰۰ تومان افزایش یابد.

قیمت دلار به کدام سو می رود؟

حال در چنین شرایطی باید دید که در چند روز آینده سرنوشت قیمت دلار در بازار آزاد چه می شود، تجربه یک سال گذشته حاکی است دولت و در ذیل آن بانک مرکزی تا حدی توانسته اند بر بازار ارز مسلط  شوند و به خوبی آن را مدیریت کنند. اما باید دید که در اواخر ماه جاری آیا باید شاهد سقوط یکباره قیمت‌های بازار ارز پس از فروکش‌کردن تلاطم‌ها باشیم یا خیر؟

کد خبر: ۵٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha