۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
۴ هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع قرق شهرستان بیرجند آزاد سازی شد
رئیس اداره منابع طبیعی بیرجند:

۴ هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع قرق شهرستان بیرجند آزاد سازی شد

بیرجند- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند از آزادسازی چهار هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع قرق این شهرستان خبر داد.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی ابراهیم علیپور اظهارکرد: قرق مراتع یکی از سهل ترین و موثرترین روشهای احیاء و اصلاح مراتع به شمار می آید که با هدف تقویت پوشش گیاهی‏، تولید بذر، حفاظت خاک، حمایت و نگهداری از دیگر پروژه های احیاء واصلاح مطالعه وبررسی پوشش گیاهی و… صورت می گیرد.

وی با اشاره به عوامل دخیل در انتخاب محل قرق اضافه کرد: قرق با هدف افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه در مراتعی انجام می‌گیرد که درصد قابل توجهی از گونه های خوش خوارک  در ترکیب گیاهی منطقه از بین رفته باشد.

وی ادامه داد: قرق مراتع پس از مطالعه و بررسیهای لازم  توسط کارشناس مربوطه با اعلام آگهی با مشخص کردن حدود و ثغور مرتع ومدت آن به اطلاع بهره برداران و دامداران همان مرتع و مراتع مجاور می‌رسد.

به گفته وی  پس از پایان مدت قرق و حصول نتیجه با بررسی مجدد بهره برداری مرتع برای دامداران همان مرتع آزاد سازی می‌ شود تا با رعایت اصول و ضوابط صحیح بهره بردای از آن استفاده کنند.

وی اظهار داشت: مراتع به عنوان بستر حیات نقش بسیار مهم و اساسی در تعادل و تنوع زیستی دارند که خشکسالی های چند ساله  وکمبود نزولات آسمانی،  چرای مفرط دام در سال گذشته بسیاری از مراتع را با سیر قهقرایی مواجه ساخته است.

وی عنوان کرد: با تکیه بر این موضوع اداره منابع طبیعی شهرستان با مدیریت و اصلاح و احیا مراتع با مشارکت مرتعداران توانسته است میزان چهار هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی که بر اثر چرای مفرط و با خشکسالی و سایر عوامل تخریب شده است را احیا کند و در حال حاضر به عنوان مراتع احیا شده در اختیار مرتعداران صاحبان پروانه های چرا قرار دهد.

وی ادامه داد: در این راستا همه ساله از اواسط مهر ماه مراتع قرق شده  این شهرستان که احیاء شده اند برای تعلیف  دام های مرتعداران آزاد سازی می شود.

علیپور افزود: با توجه به درخواست دامداران جنگل های دست کاشت و مناطق احیایی و قرق شده آزاد سازی می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیرجند با اشاره به اینکه این آزاد سازی از ۱۵ مهر ماه آغاز شده است، ادامه داد: دامداران می توانند به مدت۶۰ روز از این مراتع استفاده کنند.

وی بیان کرد: همچنین همزمان با آزادسازی قرق، افرادی که مرتع دار بوده و پروانه بهره برداری دارند علاوه بر تمدید سالیانه پروانه چرای دام، می توانند پروانه استفاده موقت از مراتع آزادشده از قرق را دریافت کنند.

علیپور با بیان اینکه بر اساس پیش بینی سه هزارو ۵۰۰ واحد دامی از مراتع آزادشده استفاده می کنند، افزود: همچنین پیش بینی می شود  ۴۱ تن علوفه خشک از سطح مراتع قرق شهرستان استحصال شود.

کد خبر: ۵۲٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha