۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
برداشت زعفران در فصل کرونا
یادداشت وارده؛

برداشت زعفران در فصل کرونا

مشهد- فعالیت‌های مرتبط با برداشت، آماده‌سازی، خشک‌کردن و بسته‌بندی زعفران به‌واسطه نوع کار، نیازمند نیروی کار انسانی فراوان است که هم‌زمانی آن با شیوع بیماری کرونا نیازمند رعایت برخی از نکات است، این بخشی از یادداشت محمد جعفری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد برای بازار است.

محمد جعفری؛ بازار: کشت طلای سرخ که از دیرباز در مناطق شرقی کشور به‌ویژه خراسان رضوی متداول بوده، در سال‌های اخیر باعث رشد قابل‌توجه صنعت زعفران در این مناطق شده است. 

باگذشت روزها و سرخ‌تر شدن این طلا، اکنون در قریب به بیش از ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های استان خراسان رضوی زعفران کشت می‌شود، وجود طرفداران فراوانی که طلای سرخ ایران در سطح جهان دارد، موجب شده با در اختیار داشتن ۹۲ درصد بازار تولید به‌عنوان نخستین تولیدکننده دنیا، مطرح باشیم.

زعفران گیاهی است چندساله که تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متری نیز رشد می‌کند و به دلیل ارزش فراوان به طلای سرخ لقب گرفته و درآمد اصلی مردم در شهرهای خراسان است.

هم‌زمان با فرارسیدن فصل برداشت با عنایت به گروهی و جمعی بودن اقدامات برای جمع‌آوری و با توجه به آن‌که گل زعفران از مبدأ تا مقصد به دست چند نفر می‌چرخد و عامل مهمی برای انتقال ویروس همه‌گیر کرونا محسوب می‌شود اگر یک نفر در این فرآیند، آلوده به بیماری کووید ۱۹ باشد افراد زیادی را درگیر این بیماری می‌کند.

بر این اساس، کارگران و کشاورزان و تولیدکنندگان باید تا جایی که امکان دارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه از چرخه انتقال و شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

فعالیت‌های مرتبط با برداشت، آماده‌سازی، خشک‌کردن و بسته‌بندی زعفران به‌واسطه نوع کار، نیازمند نیروی کار انسانی فراوان است و با عنایت به محدوده زمانی کوتاه و فشار کاری زیاد بخشی از این اقدامات در محیط‌های بسته انجام می‌شود که رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا باید موردتوجه قرار گیرد.

رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی و بهداشت فردی برای جلوگیری از شیوع و ابتلا به کرونا در زمان برداشت و پَرکردن گل زعفران ضروری است.

کارگران برداشت گل زعفران باید قبل از ورود به مزرعه توسط مالکان نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توجیه شوند و بعد از شروع مجدد برداشت، دست‌ها را به‌صورت کامل ضدعفونی کنند و در زمان برداشت رعایت فاصله اجتماعی دوم‌تری با کارگر مجاور را رعایت کرده و افراد خانواده و سایر کارگران بعد از برداشت و قبل از ضدعفونی کردن دست‌ها از لمس ظروف جمع‌آوری گل زعفران خودداری کنند.

استفاده از ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده در محیط‌های کار جمعی برداشت زعفران الزامی است و باید در دسترس کارگران قرار گیرد و هرگونه مبادلات مالی برای خریدوفروش محصولات تنها باید با استفاده از کارت الکترونیکی انجام شود و از هرگونه استفاده اسکناس در این زمینه خودداری شود.

هنگام جداسازی کلاله یا پَرکردن گل زعفران در خانه باید بخشی از پنجره‌های اتاق‌ها یا سالن محل فعالیت باز نگه‌داشته شود و از تماس گل زعفران بافرش ها، پوشاک، پتو و امثال آن جلوگیری شود و ظروف مورداستفاده برای جداسازی کلاله بعد از اتمام کار با مایع ظرف‌شویی و آب تمیز کامل شستشو شود و از تماس کودکان با گل‌های زعفران جلوگیری گردد.

همچنین از فعالان برداشت زعفران می‌بایست برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس همه‌گیر کرونا از رهاسازی گلبرگ‌ها و ضایعات این محصول در محیط زندگی خودداری کرده و آن‌ها را در حاشیه روستاها و خیابان‌ها رها نکنند و در روستا نسبت به دفن بهداشتی اقدام کنند و در شهرها در داخل کیسه‌زباله و به‌صورت بهداشتی جمع‌آوری و از محیط زندگی خارج کنند.

با رعایت نکات بهداشتی در مرحله برداشت گل از آلودگی احتمالی آن به ویروس همه‌گیر کرونا یا انواع ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی جلوگیری می‌شود و کشاورزان و کارگران مرتبط با اطمینان می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی و برداشت و فرآوری زعفران را انجام دهند.

با این موارد از انتقال آلودگی از طریق گل‌های زعفران به افراد خانواده یا کارگرانی که درزمینهٔ برداشت کلاله گل یا پرکردن زعفران فعالیت دارند، جلوگیری می‌شود.

کد خبر: ۵۲٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha