۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
بیش از ۶۰ درصد تجارت خارجی ما با کشورهای همسایه است
سخنگوی گمرک:

بیش از ۶۰ درصد تجارت خارجی ما با کشورهای همسایه است

لطیفی، سخنگوی گمرک حمهوری اسلامی ایران اذعان کرد که منافع متضاد برخی از اعضای اتحادیه اکو با ایران، مانع رسیدن به نتایج مطلوب در آنها شده است.

به گزارش بازار، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک حمهوری اسلامی ایران در مورد ارزش های افزایش تجارت ایران با سازمان اکو به رغم سنگ اندازی های امریکا گفت: در راستای سیاست های چند جانبه گرایی، جمهوری اسلامی ایران به عضویت اتحادیه اقتصادی اکو در آمده است؛ البته اخیرا به اتحادیه اورآسیا هم به عنوان عضو ناظر پیوسته ایم. این چند جانبه گرایی مزایای مختلفی دارد که یکی از آنها این است که کشورهای همسو، همسایه و هم‌راستا می توانند منافع خودشان را در یک همکاری جمعی دنبال کنند. علاوه بر موضوعات اقتصادی منطقه ای و کشورهایی که در نزدیکی و مجاورت هم قرار دارند، بحث دورزدن تحریم ها با توجه به ظرفیت های منطقه ای هم مطرح است.

وی افزود: کشور ما با عضویت در این اتحادیه، سهم قابل توجهی از تجارتش را به این سو برده است و از آمارها اینطور برداشت میشود که بیش از ۶۰ درصد تجارت خارجی ما با کشورهای همسایه است. این سیاست باعث شده است تا با استفاده از ظرفیت های جاده ای، ریلی، دریایی و بعضا هوایی، در این شرایط سخت تحریمی بتوانیم کالاهای مورد نیازمان را از این کشورها وارد و ارز مورد نیازمان را با صادرات به این کشورها تامین کنیم.

لطیفی شرح داد: قدمت عضویت ما در اتحادیه اقتصادی اکو که در سال ۱۳۴۳ شامل ایران، پاکستان و ترکیه می شد، به قبل از انقلاب بر می گردد که تشکیل این اتحادیه تحت تاثیر رقابت های نظام دو قطبی جهان بود؛ اما بعد از انقلاب اسلامی، عمده تجارت کشور با نگاهِ توجه به همسایگان انجام شد و پس فروپاشی شوروی، همسایگان ما مثل قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان و بعد ها افغانستان به عنوان اعضای جدید به این اتحادیه پیوستند. در شش ماه گذشته شاهدیم صادرات ما افغانستان به ارزش یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۶۲۷ دلار، اولین رتبه در میان این ده کشور است و سهم به سزایی از وارداتمان از ترکیه بوده که نزدیکی این کشور به اروپا و کشورهای حوزه آتلانتیک، این امکان را به ما داده که کالاهای مورد نیاز کشور را از این طریق تامین کنیم.

وی افزود: کشورهایی مثل پاکستان، آذربایجان و افغانستان در حوزه صادرات ما کمک به سزایی کرده اند و مابقی کشورها همچون قرقیزستان و قزاقستان در حوزه واردات نهاده های دامی و کالای اساسی بعد از روسیه که در این اتحادیه نیست، در این بحران و جنگ اقتصادی کمک زیادی کرده اند. اگرچه سطح این مراودات خوب نیست و امیدواریم که با تسهیل گری تجاری و ارتباطات مستمر سیاسی رشد بیشتری داشته باشد.

سخنگوی گمرک حمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا گمرک های ما برای تسهیلات ویژه ای برای تجار ما در جهت تسهیل گری داد و ستدشان با طرف های تجاری شان ایجاد کرده و یا اینکه همچنان درگیر بروکراسی اداری خود است گفت: با الکترونیکی شدن تشریفات گمرکی و پیوستن برخی از این کشورها به کنوانسیون های بین المللی، تسهیل گری در این حوزه رخ داده و ایران هم در آموزش کنوانسیون های بین المللی کمک زیادی به کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان و آذربایجان داشته است.

وی افزود: بحث تجارت ترجیحی به صورت موردی نه کامل با برخی از این کشورها داشته ایم اما جا دارد که مسئولین اصلی تجارت زمینه را فراهم کنند تا مثل اورآسیا ما کالاهایی را با کدهای تعرفه معرفی کنیم و طرف مقابل هم همینطور؛ تا با تعرفه ترجیحی مراوداتمان افزایش پیدا کند. وقتی تمایل به کالای ارزانتر از کشورهای عضو اتحادیه فراهم شود، طبیعی است که برای بازارهای هدف کالا رقابتی تر می شود و این باعث افزایش تجارت می شود و گمرک هم سعی کرده که تسهیل گری داشته باشد.

روح الله لطیفی در پایان اظهار داشت: موضوعات کلی تجارت خارجی بستگی به دستگاه های مرتبط دیگری هم دارد که لازم است همه در راستای یک موضوع کنار هم قرار بگیرند. در کشورهای عضو اکو یک مشکل دیگر هم وجود دارد این است که بعضی از این کشورها دارای منافع متضادی هم هستند که این باعث شده که در برخی از این کشورها به آن نتیجه مطلوب نرسیم ولی ایران به دلیل جایگاه جغرافیایی و سیاسی خودش، می تواند در بین این کشورها نقش پیوند دهنده را بازی کند.

کد خبر: ۵۱٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha