۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
ظرفیت تولید سیمان در کشور بیش از ۹۰ میلیون تن در سال است
مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت:

ظرفیت تولید سیمان در کشور بیش از ۹۰ میلیون تن در سال است

الله یاری، مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در کشور بیش از ۹۰ میلیون تن در سال است.

به گزارش بازار، «حسن الله یاری» افزود: اکنون همه این ظرفیت بواسطه میزان مصرف پائین و کاهش صادرات فعال نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته ۶۵ میلیون تن بیشتر سیمان در کشور تولید نشد، اظهارداشت: از این میزان ۵۵ میلیون تن به مصرف داخلی رسید و بقیه در کارخانه ها دپو یا صادر شد.

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: طی شش ماهه نخست سال جاری تولید و توزیع سیمان به ترتیب ۱۱ و ۱۷ درصد افزایش داشته در ضمن بیش از ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن سیمان و کلینکر در کارخانه تولید سیمان دپو شده است.

وی افزود: یاد آوری می شود با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی و سرما خود به خود مصرف سیمان در کشور بر مدار کاهشی قرار می گیرد و این شرایط تشدید خواهد شد.

الله یاری بیان داشت: کشور امروز در خیلی از کالاها با کمبود مواجه نیست چون کارخانجات با تمام توان در حال تولید هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه یکسری عوامل در فرآیند عرضه و توزیع مشکلاتی نظیر گرانی، کمبود و نظایر این را در جامعه باعث می شوند.

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: برای مثال کشور در بحث تامین سیمان با توجه به ظرفیت های بسیار بالای ایجاد شده سال های سال بیمه است.

وی افزود: شوربختانه مشکلات فرآیند نظام توزیع، وجود واسطه ها، دلالان، عوامل فرصت طلب و سودجو در سطح بازار همه و همه وضعیت تنظیم و توزیع بازار سیمان را مختل کرده و در یک کلام موجبات ناراحتی مصرف کنندگان را در کشور فراهم می کنند.

الله یاری بیان داشت: کشور در حال حاضر با مازاد تولید مواجه است از اینرو گرانی سیمان در بازار به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: بدون سیمان امکان ساخت و ساز به هیچ وجه مقدور نیست به عبارتی این محصول یکی از مولفه های اساسی ساخت و ساز است.

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: در حال حاضر قیمت آپارتمان به ازای هر متر مربع در تهران بطور متوسط ۲۵ میلیون تومان است.

وی افزود: بطور متوسط به ازای هر متر مربع ساخت آپارتمان ۲۰۰ کیلوگرم (چهار کیسه) سیمان بیشتر مصرف نمی شود.

الله یاری یادآورشد: قیمت چهار کیسه سیمان در بدترین شرایط چهار ده هزارم قیمت یک مترمربع است بنابراین سیمان در قیمت تمام شده ساختمان تاثیر چندانی ندارد اما از ارکان اساسی تولید مسکن و ساختمان است.

کد خبر: ۵۱٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha