۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
خیارهای گلخانه ای خوراک دام شدند/ مسئولان فقط وعده می دهند
کشاورزی جنوب کرمان لنگ می زند

خیارهای گلخانه ای خوراک دام شدند/ مسئولان فقط وعده می دهند

کرمان – هزاران تن محصول خیار گلخانه جنوب کرمان این روزها بدون تقاضا به حال خود رها شده و دلالان نیز این محصول را با قیمت بسیار اندک خریداری می کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، از دو ماه قبل تا کنون کشاورزان جنوب کرمان با یک مشکل جدی مواجه شده اند، محصول خیار گلخانه ای این شهرستانها با وجود گرانی نهاده های تولید و کم آبی به دلیل خودداری عراق از واردات این محصول به حال خود رها شده و مسئولان مرتبط نیز قادر نیستند بازار جایگزینی برای این محصول پیدا کنند.

در حالیکه کشاورزان می گویند برای اینکه هزینه های تولید محصول شامل بذر، کود، سم، پلاستیک، آب و گازوئیل برای موتور پمپ ها پوشش داده شود هر کیلو خیار باید حداقل ۳ هزار تومان قیمت داشته باشد اما عملا قیمت هر کیلو خیار در زمین کشاورزی ۱۲۰۰ تومان است و این قیمت هر روز کمتر نیز می شود.

قیمت هر کیلو خیار از هزینه برداشت آن نیز کمتر است یعنی اصلا برای کشاورز نمی صرفد که محصول را برداشت کند به همین دلیل ترجیح می دهم دامها را در گلخانه ها رها کنم

محمد یکی از کشاورزان کهنوجی به خبرنگار بازار می گوید: قیمت هر کیلو خیار از هزینه برداشت آن نیز کمتر است یعنی اصلا برای کشاورز نمی صرفد که محصول را برداشت کند به همین دلیل ترجیح می دهم دامها را در گلخانه رها کنم تا حداقل غذای دام فراهم شود.

وی افزود: در سال جاری بذر گران شده بود و هزینه سم و کود هم بسیار بیشتر شد بطوریکه نسبت به سال قبل ۳۰ درصد بیشتر هزینه کردیم، سال گذشته خیار با قیمت مطلوب به عراق صادر شد اما در سال جاری وقتی کار کشت خیار شروع شد کسی نگفت که عراق واردات خیار را ممنوع کرده و هیچ کس هم دنبال جایگزین بود.

کشاورزان از ممنوعیت واردات خیار به عراق خبر نداشتند

این کشاورز افزود: به دلیل بازار خوبی که سال گذشته بود در سال جاری میزان کشت هم سه برابر بیشتر شد و حالا هیچ کس خیارهای ما را خریداری نمی کند و کسی هم پاسخگو نیست.

وی گفت: عملا همه ورشکست شده ایم، دلال ها هم که این وضع را می بینند خیار را با قیمت کم از ما می خورند و با چند برابر قیمت در تهران و شهرهای بزرگ دیگر می فروشند.

در حال پیگیری برای حل مشکل هستیم

فرماندار کهنوج در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: یکی از دلایل اصلی افت قیمت خیار سبز در شهرستان کهنوج کاهش و محدودیت و حتی قطع صادرات این محصول از طرف عراق است.

عیدی گفت: عمده صادرات ما به کشور عراق بود که بنا به دلایلی صادرات قطع شده است و امیدواریم هر چه زودتر مسئولان مربوط چاره اندیشی کنند.

وی گفت: ما مشکلات را به مسئولان منتقل کرده ایم و امیدواریم هر چه زودتر مشکل رفع شود چون اقتصاد خانوار در جنوب کرمان وابسته به کشاورزی است و اگر این محصول از بین نرود مشکلات عمده ای در جامعه ایجاد خواهد شد.

اقتصاد خانوار در جنوب کرمان وابسته به کشاورزی است و اگر این محصول از بین نرود مشکلات عمده ای در جامعه ایجاد خواهد شد

محمد باقری نماینده کشاورزان در یکی از میدان های تره بار به خبرنگار بازار می گوید: مسئولان از حمایت اقتصاد بومی سخن می گویند اما ما حتی یک نفر از استانداری کرمان را ندیده ایم که برای حل مشکل ما به جنوب کرمان بیاید و به فکر چاره باشد.

وی افزود: دلالان مانند اختاپوس بر کشاورزی جنوب کرمان سایه افکنده اند چرا مسئولان یک بار برای همیشه ریشه این دلالان را خشک نمی کنند.

دلالان حریص و کشاورزان گرسنه اند

وی گفت: هزینه های حمل و نقل به شدت بالا رفته، دلال محصول را مفت خریداری می کند و کشاورز هم گرسنه به حال خود رها شده در چنین شرایطی چه باید انجام دهیم چرا کسی هیچ عکس العملی انجام نمی دهد.

این در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان وعده داده بود که این مشکل به زودی برطرف می شود و کار بازاریابی در حال انجام است.

سعید برخوری گفته است که شرایط به زودی بهبود می یابد و با حضور بخشهای تخصصی صادرات امکان صادرات به بازرهای جدید مهیا می شود.

وی افزود: ما سعی داریم روند صادرات را تسریع ببخشیم و در این مسیر با چندین صادر کننده بخش خصوصی توسط مسئولان ارتباط گرفته شده است.

۷۰ درصد از محصول باید به خارج کشور صادر شود

وی از سطح زیر کشت خیار در جنوب کرمان به میزان بیش از دو هزار هکتار خبر داد و اظهار کرد: دو هزار و ۳۶۴ هکتار سطح زیر کشت خیار است که میانگین تولید هر هکتار بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن پیش بینی می شود که نسبت به سال گذشته ۱۵۰ هکتار افزایش کشت داریم و شرایط آب و هوایی نیز بر عملکرد محصول در هر هکتار تاثیر دارد.

وی با اشاره به افزایش حجم تولید محصول در سال جاری بیان کرد که تنها ۳۰ درصد از این محصول توان عرضه در بازار داخلی دارد و بقیه باید در بازارهای خارجی فروش رود.

دنبال صادرات محصول به چین، عمان و هند هستیم ضمن اینکه روسیه هم متقاضی واردات خیار از ایران است

برخوری همچنین از عدم سرمایه گذاری در زمینه صنایع وابسته به کشاورزی در جنوب کرمان انتقاد کرد و بیان داشت: باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

وی گفت: دنبال صادرات محصول به چین، عمان و هند هستیم ضمن اینکه روسیه هم متقاضی واردات خیار از ایران است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: سال گذشته ۷۰ در صد تولید خیار به کشورهای عراق، افغانستان، روسیه و آذرباییجان صادر شد که در حال حاضر به نظر می رسد نوسانات قیمت خیار تحت تاثیر جو روانی قرار گرفته است.

برخوری همچنین ابراز امیدواری کرد که با صادرات دست دلالان قطع خواهد شد.

کد خبر: ۵٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha