۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
تصمیمات مهمی برای ۹ ماه پایانی دولت گرفته‌ ایم
رئیس جمهور:

تصمیمات مهمی برای ۹ ماه پایانی دولت گرفته‌ ایم

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: در طول هفته‌های گذشته بحث‌هایی درباره اقتصاد کشور داشتیم و تصمیمات مهمی برای ۹ ماهه پایانی دولت گرفتیم که برخی برنامه‌ها بلندمدت است و مربوط به سال بعد هم می‌شود.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تبریک میلاد پیامبر و امام صادق گفت : مردم در طول این ایام بیش از گذشته به یاد اخلاق و رفتار پیامبر (ص) و شیوه و مکتب امام صادق (ع) بوده و برای همیشه خواهند ماند. پیامبر (ص) اساس حکومتش براساس آنچه قرآن بیان می‌کند، بر مبنای اخلاق، نرم‌خویی، مهربانی با مردم، تواضع، دعا برای افراد امتش که دچار اشکال، خطا و گناه بودند و مشورت با مردم بوده است.  

رییس جمهور با بیان اینکه خداوند اساس جاذبه پیامبر اسلام (ص) را اخلاق نیکو آن می‌داند، اظهار داشت: در ادامه قرآن می‌گوید اهل گذشت باش، برای آنها در نزد خداوند طلب عفو کند و در امور با آنها مشورت کن. این نشان می‌دهد شیوه حکومت در اسلام چیست و چگونه است.  

روحانی ادامه داد: آنها که جملات ناصحیح درباره پیامبر (ص) بکار می‌برند با شیوه، سیره و اخلاق رسول مکرم اسلام (ص) آشنا نیستند. اگر کسی دنبال جان یک فرد و ترور به یک فرد یا معبد یا دانشگاه است، این مساله با منش ایشان در تضاد است.

وی با اشاره به اقدامات تروریستی در روزهای گذشته تصریح کرد: در این روزها حوادث عجیب و غریب می‌بینیم. حمله به یک عبادتگاه مدرسه و دانشگاه که ادعایشان حمایت از پیامبر (ص) است که دروغ است. آنها هم که اهانت کردند، کار نادرست و غلطی کردند.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در مورد کالاهای اساسی مردم مطمئن باشند، آن کالاها به آنها می‌رسد، خاطرنشان کرد: واردات ما نسبت به هفته گذشته ۳۸ درصد افزایش یافت. در ماه‌های اخیر هم در واردات و هم در صادرات افزایش داشته‌ایم. در صادرات ۱۴ درصد افزایش داشته‌ایم. روند رو به رشد است.

روحانی در ادامه گفت: در همین هفته‌ گذشته واردات نسبت به هفته قبل تر از آن، ۳۸ درصد افزایش داشت و صادرات کالاهای مورد نیاز در ماه‌های اخیر هم ۱۴درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در طول هفته‌های گذشته بحث‌هایی که درباره اقتصاد کشور داشتیم و تصمیمات مهمی برای ۹ ماهه پایانی دولت گرفتیم که برخی برنامه‌ها بلندمدت است و مربوط به سال بعد هم می‌شود و برخی بلندمدت‌تر است و برخی محدودتر. چون این دولت ۹ ماه دیگر بار مسئولیت را بر دوش دارد.  

رییس جمهور با بیان اینکه تصمیمات اساسی ما از چند هفته قبل بدون توجه به اینکه در آمریکا چه می‌گذرد و چه کسی رییس جمهور می‌شود، ‌ گرفته شده است، گفت: در این جلسات نسبت به شیوه استفاده از ارز، چگونه استفاده ارز در صادرات و واردات، و ترخیص کالا از گمرک تصمیمات وهماهنگی‌های لازم بین بانک مرکزی وزارت صمت، جهاد کشاورزی و اقتصاد اتخاذ و از دیروز شروع شده است.

وی افزود: ۳ هفته قبل بر مبنای تولید داخلی، ‌ صادرات نفتی  و عمدتا غیر نفتی، نحوه تعامل وزارت‌خانه ها باهم هماهنگی‌ها انجام شد چون برای مهم نیست در آمریکا چه می گذرد و چه کسی انتخاب می شود. انتخابات اخیر آمریکا از جهات مختلف عبرت آمیز بود و نمی‌خواهم وارد جزییات شوم.

روحانی با تاکید براینکه برای ما فرد و حزب مهم نیست بلکه شیوه ای که در دولت اتخاذ می شود اهمیت دارد، گفت: می‌خواهیم آمریکا به قانون و همه معاهدات بین المللی و چندجانبه برگردد و به احترام به ملت ایران برگردد. می‌خواهیم به جای تحریم، احترام باشد. اگر آمریکا تحریم غیرظالمانه را برداشت و احترام گذاشت آن وقت شرایط ما فرق می کند. اگر تهدید را کنار گذاشت و احترام و تکریم را انجام داد، شرایط فرق می کند. اگر به جای عهدشکنی و قانون شکنی، ‌ به دنبال اجرای تعهدات بود شرایط فرق می کند. برای ما اصول، ‌ شیوه و سیاست مهم است وگرنه فرد و حزب برای ما اهمیتی ندارد.  

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به شیوه درست برنگردد، برنامه ریزی کردیم اگر آمریکایی ها فهمیدند و عبرت گرفتند و باید راه دیگر را انتخاب کنند چه بهتر، در غیر این‌صورت تصمیمات ما بر این مبنا است که اگر شرایط سخت بود، کشور چگونه اداره شود.

رییس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط منطقه و مرزهای شمالی و شمال غرب کشور گفت: همانطور که می‌دانید درگیری نظامی میان دو همسایه ما در اوایل مهرماه آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. وزارت خارجه ما در این زمینه فعال بوده و نیروهای مسلح ما برای امنیت مرزها حواسشان کاملاً جمع بوده و هم به خوبی نظارت و برنامه‌ریزی کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: امنیت مرزها و اینکه تروریست‌ها و گروهک‌های تروریستی در نزدیک مرز ما به هیچ عنوان حضور نداشته باشند و مرزهای جغرافیایی تغییر نکند، برای ما اهمیت دارد. البته تمامیت ارضی حق ملت‌های منطقه و حق جمهوری آذربایجان است اما می‌خواهیم که از راه غیرنظامی و غیرجنگ به این حقوق خودشان دست یابند اما در عین حال نکات اساسی برای ما مهم است.

رییس جمهور افزود: به همه این کشور گفته و ابلاغ شده و وزارت خارجه طرح بسیار خوبی را برای پایان درگیری‌ها و صلح تهیه کرده است که امیدواریم آن طرح‌ها بتواند سر جای خودش به موفقیت برسد.

وی با بیان اینکه هنوز فضاهای بسیار خوبی برای صادرات داریم، گفت: در هفته های گذشته در ستاد اقتصادی دولت بحث هایی داشتیم که یک مبنای آن افزایش صادرات بود، اینکه چه کاری انجام دهیم که صادرات افزایش پیدا کند و یا کالاهای اساسی راحت‌تر به دست ما برسد و یا بجای اینکه گرفتار گردش‌های مالی و بانکی شویم، با تهاتر انجام شود.

رییس جمهور گفت: در ستاد اقتصادی بررسی کردیم که چگونه اجناس به جای اینکه درگمرک بماند، تصمیم بگیریم از همان اول که جنس خریداری می‌شود و حتی قبل از اینکه روی کشتی برود درباره آن تصمیم بگیریم. همه تصمیماتی که برای سامانه جامع تجارت اتخاذ کردیم و باید اجرایی و عملیاتی شود برای این است که همه چیز به روز و روشن باشد تا کار پیش برود.

وی افزود: بخشی از آن چه مردم در یکی دو ماه اخیر با مشکلات مواجه شدند، به مسائل ماه‌های اولیه سال به خاطر کرونا که صادرات کشور را دچار وقفه و مشکلات کرد، مربوط می‌شود. امروز آن مشکلات رفع شده است و روال عادی پیدا کرده است ما در صادرات و واردات رشد خواهیم داشت و مشکلات مردم کمتر می شود البته وزارتخانه‌های مربوطه باید همه توان خود را به کار بگیرند.  

روحانی گفت: خوشحالم وزارت صمت و کشاورزی و سایر دستگاه‌ها به سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب توجه جدی کردند و امروز هم در دولت مطرح شد و همان طور که ایشان این نکته بحق را مطرح کردند گرانی و قیمت برخی از کالاها ناموجه و نادرست و ناصحیح است و باید راه حل برای آن پیدا شود.

رییس جمهور بیان کرد: البته دلایلی برای گران شدن کالا مطرح است که باید حل و فصل شود، ما دو هدف داریم وفور کالا و آن چه مورد  نیاز مردم و از کالاهای اساسی و غیر اساسی در جامعه و همچنین قیمت منصفانه کالا در بازار است، نسبت  به اولی موفق بودیم هم امسال و سال گذشته از سال ۹۷ که این مشکلات و جنگ اقتصادی شروع شد ما دروفور کالا موفق بودیم امسال تا پایان سال هم موفق خواهیم بود. آنچه که باید روی آن سرمایه گذاری کنیم و برای مردم مهم است این است که قیمت کالاها قابل قبول و متعادل باشد.

کد خبر: ۵۱٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha