۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
واکنش مثبت طلای سیاه به انتخابات آمریکا/ آیا نفت به استقبال پیروزی بایدن رفته است؟
بازار نفت بعد از سوم نوامبر چه خواهد شد؟

واکنش مثبت طلای سیاه به انتخابات آمریکا/ آیا نفت به استقبال پیروزی بایدن رفته است؟

قیمت نفت که در هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته بود، در روزهای گذشته در مدار صعود قرار گرفته است. برخی از تحلیل گران رشد حدود ۲.۱ درصدی قیمت نفت در یک روز گذشته را نشان دهنده امیدواری‌ها نسبت به پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات آمریکا می‌دانند.

بازار؛ گروه انرژی: قیمت نفت برنت دریای شمال امروز برای تحویل در ماه ژانویه با ۸۶ سنت معادل ۲.۱۷ درصد افزایش به ۴۰ دلار و ۵۷ سنت رسید. بازار نفت در حالی به انتخابات آمریکا واکنش مثبت نشان داده که افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و بازگشت محدودیت‌های قرنطینه ای منجر به افت ۱۰ درصدی قیمت طلای سیاه در یک هفته گذشته شده بود. برخی از تحلیل گران معتقدند که امیدواری‌ها نسبت به پیروزی بایدن منجر به رشد قیمت نفت شده است. محمدعلی خطیبی تحلیل گر بازار انرژی با اشاره به رویکرد متفاوت دو کاندیدای ریاست جمهوری نسبت به تولید نفت، به بازار گفت: در صورت پیروزی ترامپ شاهد افزایش تولید نفت آمریکا خواهیم بود. این افزایش تولید در شرایطی است که بازار کشش بیشتر تولید را ندارد و بهبود بازار نفت دست کم به دو سال زمان نیاز دارد. بر همین اساس پیروزی کاندیدای جمهوری خواه به معنای عرضه بیشتر در بازار و افت بیشتر قیمت‌هاست.

او ادامه داد: در مقابل پیروزی بایدن به معنای کاهش سرمایه گذاری و البته تولید نفت و افزایش سرمایه گذاری در بازار انرژی‌های تجدید پذیر خواهد بود. بر اساس آنچه اعلام شده بایدن به دنبال محدود کردن فرکینگ و مقررات محیط زیستی سخت گیرانه است که عرضه آمریکا را محدود می‌کند. محدود شدن عرضه در شرایطی که بازار نفت چشم انداز روشنی برای افزایش تقاضا ندارد، می‌تواند به بهبود سطح قیمت‌ها کمک کند.

در صورت پیروزی ترامپ شاهد افزایش تولید نفت آمریکا خواهیم بود. این افزایش تولید در شرایطی است که بازار کشش بیشتر تولید را ندارد و بهبود بازار نفت دست کم به دو سال زمان نیاز دارد. بر همین اساس پیروزی کاندیدای جمهوری خواه به معنای عرضه بیشتر در بازار و افت بیشتر قیمت‌هاست

چشم انداز روشن بازار نفت
موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای جهان رو به افزایش است. محدودیت‌های جدید وضع شده در زمینه حمل و نقل موجب آسیب دیدن چشم انداز تقاضا برای انرژی شده است. چشم اندازی تیره و تاری که منجر به افت ۱۰ درصدی قیمت‌ها در هفته گذشته شده بود، با افزایش امیدواری‌ها نسبت به پیروزی بایدن حالا کمی روشن تر شده است. نگاهی به وضعیت قیمت‌ها نشان می‌دهد که طی ۳ روز نخست این هفته نفت خام آمریکا تقریبا کل افت قیمت هفته پیش را جبران کرده است. همچنین قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز ۸۷ سنت معادل ۲.۳۱ درصد افزایش به ۳۸ دلار و ۵۳ سنت رسید. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز امروز برای تحویل در ماه ژانویه با ۸۶ سنت معادل ۲.۱۷ درصد افزایش به ۴۰ دلار و ۵۷ سنت رسید ... رویترز همچنین حجم معاملات در بازار را پایین گزارش کرده است.

ویرندرا چاوهان تحلیلگر بازار نفت در موسسه انرژی اسپکتس در سنگاپور گفت: «به دلیل نا مشخص بودن نتیجه انتخابات آمریکا تجار معاملات بسیار بسیار کمی را در بازار انجام می‌دهند.»

وی افزود: «در ساعات و روزهای آینده قیمت‌ها «بیش از آنکه ناشی از عوامل بنیادین بازار تغییر کند، مبتنی بر جریان‌های مالی خواهد بود.»

پیروزی بایدن به معنای کاهش سرمایه گذاری و البته تولید نفت و افزایش سرمایه گذاری در بازار انرژی‌های تجدید پذیر خواهد بود. بر اساس آنچه اعلام شده بایدن به دنبال محدود کردن فرکینگ و مقررات محیط زیستی سخت گیرانه است که عرضه آمریکا را محدود می‌کند. محدود شدن عرضه در شرایطی که بازار نفت چشم انداز روشنی برای افزایش تقاضا ندارد، می‌تواند به بهبود سطح قیمت‌ها کمک کنند

تولید نفت آمریکا به ۱۳ میلیون بشکه برنمی گردد
بر اساس آمارهای انستیتوی نفت آمریکا، میزان ذخایر نفت خام این کشور طی هفته گذشته کاهش شدیدی داشته در حالی که میزان ذخایر بنزین رشد کرده است.

میزان ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته با ۸ میلیون بشکه کاهش به ۴۸۷ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که تحلیلگران انتظار افزایش ۸۹۰ هزار بشکه ای را می‌کشیدند.

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا اظهار کرده که بعید است تولید نفت آمریکا به این زودی به ۱۳ میلیون بشکه در روز که رکورد تولید سال ۲۰۱۹ بود، برگردد. این رکورد تولید عمدتا از طریق فناوری فرکینگ مورد استفاده توسط شرکتهای شیل حاصل شده بود. صنعت شیل از شیوع ویروس کرونا ضربه سختی خورده زیرا برای شرکتهای نفتی اخراج کارکنان و کاهش هزینه آسان بوده است.

میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت سال گذشته ۶۴ دلار بود و امسال ۴۱ دلار است که بیش از ۲۰ دلار در هر بشکه پایینتر از قیمتی است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده بود.

وزیر انرژی آمریکا اظهار کرده که بعید است تولید نفت آمریکا به این زودی به ۱۳ میلیون بشکه در روز که رکورد تولید سال ۲۰۱۹ بود، برگردد. این رکورد تولید عمدتا از طریق فناوری فرکینگ مورد استفاده توسط شرکتهای شیل حاصل شده بود

بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی
ازسوی دیگر بایدن وعده داده است که با ایران از راه دیپلماسی وارد شود که ممکن است زمینه بازگشت نفت ایران به بازار را فراهم کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، ایران ظرفیت تولید حدود ۳.۸ میلیون بشکه نفت در روز را دارد. جدای از این بانک‌های وال استریت از جمله گلدمن ساکس، جی پی مورگان و آر پی سی کپیتال، گفته‌اند در صورت پیروزی بایدن سال آینده شاهد ورود یک میلیون بشکه در روز یا بیشتر نفت خام ایران به بازار خواهیم بود.

گمانه زنی‌ها برای ورود نفت ایران به بازار جهانی نفت در حالی افزایش یافته که گزارش‌های اوپک از افزایش تولید نفت در بین کشورهای ادرکننده نفت خبر می‌دهد. کشورهای عضو اوپک در اکتبر مجموعا ۲۴.۵۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۲۱۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با سپتامبر افزایش داشته است.

افزایش عرضه اوپک با ضعیف شدن تقاضا بر اثر موج جدید شیوع ویروس کرونا همزمان شده و فشار نزولی روی قیمتهای نفت را تشدید کرده است. در نتیجه نفت برنت در اکتبر هشت درصد کاهش داشت و به حدود ۳۷ دلار در هر بشکه رسید. این امر اوپک و متحدانش را برای به تاخیر انداختن برنامه افزایش تولید که قرار است از ژانویه سال ۲۰۲۱ اجرا شود، تحت فشار قرار داده است.

پیش بینی می‌شود مجموع درآمد صادرات نفت اعضای اوپک در سال ۲۰۲۰ به ۳۲۳ میلیارد دلار بالغ شود. اگر پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا به حقیقت بپیوندد، درآمد نفتی اوپک به پایین‌ترین سطح در ۱۸ سال اخیر سقوط می‌کند. این گروه سال میلادی گذشته ۵۹۵ میلیارد دلار درآمد از صادرات نفت داشت.

به هر روی بازاری که طی ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا دچار آسیب جدی‌ شده است، شاید پس از سوم نوامبر با تحولاتی جدید هر چند کوچک و کوتاه‌مدت مواجه شود.   

کد خبر: ۵۱٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha