۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
اما و اگرهای واکسنی که حداقل ۵۰ درصد در برابر ویروس مقاومت ایجاد می کند
اف دی ای چه واکسنی را برای تزریق عمومی تایید می کند؛

اما و اگرهای واکسنی که حداقل ۵۰ درصد در برابر ویروس مقاومت ایجاد می کند

دنیا در تلاش برای دستیابی به واکسن است و رقابت بین شرکتهای داروسازی بسیار بالا است. اف دی ای اعلام کرده است واکسنی را برای استفاده عمومی تایید می کند که حداقل ۵۰ درصد کارایی داشته باشد یعنی نیمی از افراد دریافت کننده یا به ویروس مبتلا نشوند یا بیماری را به صورت خفیف تجربه کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: در این رقابت سخت با ویروسی که اخیرا شمار قربانیان آن در دنیا با سرعت بیشتری افزایش پیدا کرده است، دنیا به دنبال دستیابی به واکسنی است که اندکی از بار این بحران بکاهد. واکسنی که بتواند بدن انسانها را در برابر این ویروس ایمن کند و یا حداقل مانع مرگ آنها در صورت ابتلا به ویروس شود.

 سازمان غذا و داروی امریکا از ابتدای همه گیری اعلام کرد واکسنی را مورد تایید قرار می دهد که حداقل ۵۰ درصد ایمنی ایجاد کند. اخیرا ان بی سی نیوز با مقامات ارشد این سازمان مصاحبه کرده است و دیدگاه آنها در شرایط فعلی را پرسیده است. ان بی سی نوشت: «سازمان غذا و دارو در نظر دارد واکسنی که حداقل ۵۰ درصد در برابر ویروس ایمنی ایجاد کند را مورد تایید قرار دهد. نرخ ۵۰ درصد اعلام شده به معنای این است که حداقل ۵۰ درصد از مردمی که با ویروس کرونا مواجه می شوند یا به آن مبتلا نشوند یا بیماری را به صورت بسیار خفیف تجربه کنند.»

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در امریکا در این مورد نوشت: «در حقیقت هیچ یک از واکسن هایی که در دنیا استفاده می شود نمی تواند ۱۰۰ درصد کارآمد باشد ولی برخی کارایی بهتری نسبت به بقیه دارند. کارآمدترین واکسنی که تا کنون دنیا تولید کرده است واکسن سرخک است که هر فردی که دو دوز از این واکسن را دریافت کرده  باشد تا مرز ۹۷ درصد در برابر این بیماری مقاوم خواهد شد.»

کارایی ۵۰ درصدی واکسن، تا چه حد برای مقابله با پاندمی موثر است
سوالی که ان بی سی مطرح کرد این است که کارایی ۵۰ درصدی واکسن تا چه اندازه می تواند دنیا را در مقابله با این پاندمی مرگبار در دنیا حفظ کند؟ دکتر «جف وانگ»، استاد سلامت عمومی و پزشک خانواده و رییس مرکز مطالعات واکسن دانشگاه تورنتو در پاسخ به این سوال گفت: «من می دانم که کارایی ۵۰ درصدی واکسن نرخ چندان بالایی نیست ولی بازهم می تواند در مقابل ابتلا به بیماری در بسیاری از افراد مقاومت ایجاد کند. در شرایط کنونی داشتن اندکی محافظت در برابر ویروس بهتر از نداشتن هیچ محافظتی است. اینکه تعداد مبتلایان ۵۰ درصد کاهش یابد یعنی ما فرصت و امکان بیشتری برای رسیدگی به بیماران دیگر داشته باشیم و کیفیت درمان را افزایش دهیم.»

 وی  به تاثیر گسترده تزریق واکسن آنفولانزا و مقایسه آن با واکسن کرونا پرداخت و گفت: «واکسن آنفولانزا، واکسنی است که هر ساله توصیه می شود تزریق شود و کارایی آن در هر سال متفاوت است. طبق بررسی ها کارایی این واکسن هر ساله بین ۲۰ تا ۶۰ درصد تغییر می کند ولی بازهم تمامی پزشکان به مردم توصیه می کنند تا واکسن را دریافت کنند زیرا هر کاهشی در شانس ابتلا به این ویروس می تواند مهم باشد. در مورد واکسن کرونا هم می توانیم دقیقا همین نظریه را مطرح کنیم و تاکید کنیم که کاهش ۵۰ درصدی مبتلایان و مرگ و میر در دنیا می تواند کمک بزرگی به جامعه جهانی بکند و حتی به پژوهشگران امکان دهد تا با فراغ بال بیشتری به سراغ مطالعه برای تولید داروهایی برای درمان این بیماری بروند.»

تمام مردم باید واکسن کرونا را دریافت کنند
سی ان ان  نیز گزارش دیگری در مورد تردید بسیاری از مردم برای دریافت واکسن کرونا ارایه داد و نوشت: «بالغ بر ۵۰ درصد امریکایی ها می گویند نگران دریافت واکسن هستند و بر این باورند این واکسن می تواند به سلامت آنها آسیب وارد کند زیرا مطالعات لازم روی آن انجام نشده است. اما سازمان غذا و داروی امریکا به مردم اطمینان داده است تنها در صورتی واکسن را مورد تایید قرار می دهد و اجازه استفاده عمومی از واکسن را صادر می کند که تمامی مراحل تحقیقاتی روی آن انجام شده باشد و نتیجه قابل اعتماد باشد.»

 دکتر «گرگوری پولند»، رییس مرکز مطالعات واکسن در امریکا و سردبیر ژورنال واکسن در این مورد گفت: «اگر تمامی مردم واکسن را دریافت کنند، جامعه در برابر ویروس ایمن می شود. اغلب واکسن هایی که ما دریافت می کنیم کارایی ۱۰۰ درصدی ندارد ولی با دریافت این واکسن ها توسط تمامی مردم دنیا، مقاومت جوامع در برابر بیماریها افزایش می یابد و ابتلا به آنها غیرمحتمل خواهد بود.»

وی ادامه داد: «در صورتی که واکسنی با کارایی ۶۰ تا ۷۰ درصدی  تولید شود و تمامی مردم آن را دریافت کنند، دنیا به وضعیت ایده آل باز می گردد و ایمنی جمعی ایجاد می شود. در آن زمان دیگر از پاندمی و اثرات آن روی سلامت مردم دنیا یا اقتصاد دنیا خبری نخواهد بود. بنابراین بهترین سیاست این است که تمامی مردم واکسن را دریافت کنند.»

البته  تا کنون هیچ یک از واکسن ها مورد تایید قرار نگرفته است ولی گمانه زنی های زیادی در مورد کارایی بالای واکسن کرونای تولید آکسفورد و واکسن تولید شرکت پی فایزر امریکا وجود دارد. دو واکسنی که بررسی های لازم برای تایید یا رد آنها در اروپا آغاز شده است و در امریکا هم مطالعه در مورد آنها بعد از ارایه اطلاعات در مورد نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شروع می شود. شرکت پی فایزرپیش بینی کرد واکسن تولیدی این شرکت بالغ بر ۷۰ درصد کارایی دارد.

کد خبر: ۵۱٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha