۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
دغدغه اروپا در مورد انتخابات آمریکا؛ اروپا خواهان پیروزی بایدن است
بازار گزارش می‌دهد؛

دغدغه اروپا در مورد انتخابات آمریکا؛ اروپا خواهان پیروزی بایدن است

در این روز پایانی انتخابات در امریکا دنیا منتظر نتیجه انتخابات است و خبرهای منتشر شده از قاره سبز نشان می دهد سران سیاسی و رهبران اتحادیه اروپا تمایل بیشتری به انتخاب جو بایدن دارند.

بازار؛ گروه بین الملل: رقابتهای انتخاباتی به پایان رسید و مردم آمریکا امروز به پای صندوق های رای می روند تا از آخرین فرصت برای مشارکت در انتخابات استفاده کنند. نشریه فارین پالیسی در گزارش اخیر خود به دیدگاه مقامات ارشد سیاسی امریکا در مورد انتخاب مجدد دونالد ترامپ برای چهار سال آینده پرداخت و نوشت: «برای چهار سال، رهبران اروپایی و مقامات رسمی این کشورها که از اصلی ترین و مهمترین هم پیمانان امریکا هستند به امریکا و سیاستهایش تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ با دیده تعجب و ترس نگریستند. رییس جمهور امریکا بارها به رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا توهین کرد و روابط کشورهای ترانس آتلانتیک را به پایین ترین سطح در طول تاریخ معاصر رسانید.»

او در سخنرانی های خود بارها آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را «احمق» خطاب کرد و ترزا می، نخست وزیر وقت بریتانیا را « گیج و نادان» نامید. ترامپ بارها از اروپا به عنوان دشمن امریکا نام برد و تاکید کرد: «هیچ کشوری به اندازه امریکا با اروپا رفتار بد ندارد.» در همین زمان بود که او از ناکارآمدی نظام ناتو صحبت کرد و باعث شد تا زنگ خطر در بروکسل که مقر اصلی اتحادیه اروپا است به صدا درآید و سخنانی در مورد ضرورت شکل گیری سازمانی نظامی برای حفاظت از اتحادیه اروپا در داخل این اتحادیه مطرح شود. این رسانه با اشاره به شعار ترامپ برای پیروزی در سال ۲۰۱۶ نوشت: «دونالد ترامپ دیدگاه اولویت دادن به امریکایی ها را مطرح کرد و تلاش کرد تا امریکا را دوباره بزرگ و قدرتمند کند ولی این دیدگاه به وجهه امریکا در دنیا آسیب وارد کرد و روابط امریکا و اروپا را تخریب کرد.»

رفتارهای ترامپ نگران کننده تر از سخنانش بود
 نشریه«بازفید» در مورد رفتارهای رییس جمهوری امریکا طی چهار سال اخیر نوشت: «اغلب رهبران اروپایی بیش از سخنان ترامپ، نگران رفتارها و تصمیم های غیر قابل پیش بینی او بودند. رفتارهایی مانند خروج امریکا از پیمان زیست محیطی پاریس یا خروج این کشور از سازمان بهداشت جهانی و مخالفت با رییس منتخب سازمان تجارت جهانی. تمامی این رفتارها باعث شد تا جایگاه و قدرت امریکا در سطح بین المللی کاهش پیدا کند و این کشور به سمت افول حرکت کند.»

 چهار مقام رسمی اروپا در مصاحبه ای با این نشریه اروپایی در مورد هجمه های زیادی که این انتخابات ایجاد کرده است، ابراز تعجب کردند. آنها سخن گفتن ترامپ در مورد تقلب در انتخابات، استفاده از کلام تمسخرآمیز علیه کاندیدای رقیب و رفتارهای غیر حرفه ای و غیر مسولانه در جریان رقابتهای انتخابی که همزمان با اوج گیری کرونا در امریکا بود را نشان دهنده شکست ساختار سیاسی امریکا دانستند. یکی دیگر از این مقامات رسمی که خواست نامش فاش نشود از رفتار غیر دموکراتیک ترامپ در زیر سوال بردن انتخابات و عدم پذیرش شکست در این انتخابات، ابراز تعجب کرد و ادامه داد: «رفتارهای نژادپرستانه ترامپ می تواند امریکا را در معرض یک جنگ داخلی قرار دهد.»

اروپا خواهان پیروزی بایدن است
اما سوالی دیگری که این رسانه از چهار مقام رسمی اروپایی در مورد کاندیداهای انتخاباتی پرسیده شد، پاسخ های مختلفی را به همراه داشت. یکی از این افراد بیان کرد هیچ یک از کاندیداها برای ما تفاوتی ندارد مادامی که آن کاندیدا تصمیم بگیرد مسولیتهای سیاسی را در مقابل کشورش، کشورهای هم پیمان و دنیا انجام دهد. اما سه مقام رسمی دیگر تاکید کردند پیروزی کاندیدای حزب دموکرات برای اروپا گزینه بهتری است زیرا تجربه حضور ترامپ برای چهار سال دیگر در کاخ سفید به معنای افزایش آسیبهای وارد شده به نظام سیاسی دنیا برای چهار سال پیش رو است.

یکی از مشاوران ارشد کمیسیون اروپا که نامش فاش نشد هم به فارین پالیسی گفت: «باید فردی وارد کاخ سفید شود که یک بزرگسال باشد و بتوان با او صحبت کرد، از صحبت ها به نتیجه رسید. باید بتوان به تعهداتی که رییس جمهوری امریکا می پذیرد اعتماد کرد و مطمئن بود که تعهدات او توسط روسای جمهوری بعدی هم مورد حمایت قرار می گیرد. این وضعیت در چهار سال قبل وجود نداشته است و ما امیدوار هستیم در چهار سال بعدی فرد قابل اعتماد تری در کاخ سفید باشد.»

شرایط امسال امریکا، هم شرایط خاصی است
رویترز به جنبه دیگری از این انتخابات پرداخت و نوشت: «این انتخابات در شرایط سخت و خاصی در امریکا برگزار می شود. شرایطی که مردم به دلیل اوج گیری بحران کرونا و ناتوانی ترامپ در مدیریت این بحران بسیار عصبانی است. رفتارهای نژادپرستانه در امریکا بالا گرفته است و خبرهای زیادی در مورد شلیک به سیاهپوستان در امریکا شنیده می شود. افزایش نا آرامی های مدنی، تظاهرات مردم و بحران های اجتماعی در کشوری که بزرگترین اقتصاد و پایگاه سیاسی دنیا است وضعیت عجیبی است. انتخاب امسال مردم در واقع انتخاب ادامه روند کنونی یا تغییر رویکرد امریکا است و به نظر می رسد نرخ بالای مشارکت مردم تا به امروز نشان دهنده تمایل مردم برای تغییر وضعیت امریکا و تغییر قدرت در کاخ سفید است.»

کد خبر: ۵۱٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha