۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
در مهمترین رقابت انتخاباتی تاریخ امریکا، چه کسی پیروز می‌شود؟
روز انتخابات فرا رسید؛

در مهمترین رقابت انتخاباتی تاریخ امریکا، چه کسی پیروز می‌شود؟

سال سخت کرونا با انتخاباتی پر تنش به پایان می رسد. انتخابات ریاست جمهوری در کشوری که ابرقدرت اقتصادی دنیا است ولی نتوانسته است در برابر ویروس کرونا قدرتمند عمل کند. حال سوال این است که پیروز این انتخابات کیست؟

بازار؛ گروه بین الملل: رقابتهای انتخاباتی آمریکا به آخرین روز خود رسید و مردم از ابتدای صبح روز سوم نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی به پای صندوق های رای می روند تا در آخرین روز انتخابات شرکت می کنند. تا کنون بالغ بر ۶۳ میلیون نفر از طریق پستی و بالغ بر ۳۳ میلیون نفر به صورت حضوری در انتخابات شرکت کرده اند که معادل ۷۰ درصد کل آرای مردم در سال ۲۰۱۶ است.

 اغلب نظرسنجی ها در امریکا از شانس بالاتر بایدن برای پیروزی در انتخابات صحبت کرده اند ولی تمامی آنها اطمینان دارند که شمار جمهوری خواهانی که در روز آخر پای صندوق های رای می روند بیش از دموکراتها خواهد بود و اگر دموکراتها در این روز مشارکت نداشته باشند، می توانند شانس پیروزی بایدن را کاهش دهند.

در روز آخر رقابتهای انتخاباتی هر دو کاندیدا روز شلوغی داشتند و در آخرین سخنرانی در مورد بحران کرونا و سیاستهایی که در دوره جدید در پیش خواهند گرفت، صحبت کردند. ترامپ بازهم در مورد نزدیک بودن دنیا برای دستیابی به واکسن کرونا و کنترل این بیماری در داخل آمریکا صحبت کرد و بایدن از تغییر سیاستها و توجه به اصول علمی در صورت انتخاب شدن در رقابت امسال گفت. او تاکید کرد بهداشت و درمان را برای بیماران کرونایی رایگان خواهد کرد و تلاش می کند تا شرایط اقتصادی خانوارهای این کشور را بهبود بخشد.

ترامپ شرایط را بحرانی ارزیابی کرده است
در این روز اخر و در شرایطی که خبرهای مختلفی در مورد تلاش ترامپ برای آماده سازی جشن پیروزی منتشر شده است، وضعیت او در ایالتهای کلیدی چندان مطلوب نیست. در اغلب ایالتهای کلیدی و حتی در میان گروهی که در سال ۲۰۱۶ هم طرفدار او بودند، محبوبیتش کاهش یافته است و این مساله نگرانی ترامپ و کمپین او را برای پیروزی  افزایش داده است. خودش هم این شرایط سخت را پیش بینی کرده است و در روز گذشته در حساب توییتری اش نوشت: «در انتخابات شرکت کنید و تصور نکنید که دونالد ترامپ در این رقابت جلوتر از رقیب است.»

این در حالیست که در روزهای گذشته همواره با تمسخر بایدن و سیاستهای او تلاش می کرد خود را پیروز انتخابات معرفی کند و از معرفی زودهنگام خود به عنوان پیروز انتخابات در انتهای روز رای گیری، آمادگی برای برگزاری جشن پیروزی یا اقامه دعوی در دادگاه عالی امریکا در صورت عدم پیروزی صحبت می کرد ولی لحن صحبتش در این روز اخر تغییر کرده است.

در روز آخر هر دو کاندیدا و معاونان آنها به ایالت پنسیلوانیا سفر کردند و در این ایالت سخنرانی کردند. کاملا هریس در این سخنرانی گفت: «ایالت پنسیلوانیا برای ما اهمیت زیادی دارد و آرای تک تک مردم شمرده می شود. ما برای پیروزی در این رقابت به حضور تمامی شما در انتخابات نیاز داریم.» وی خطاب به لاتین تبارها در این ایالت که بعضا عقیده داشتند به دلیل اقلیت بودن نمی توانند تاثیری در این رقابت داشته باشند،گفت: «رای همه ما مردم امریکا اهمیت دارد و باید از این حق برای پیشبرد اهداف کشور خود استفاده کنیم و تغییرات لازم را در سیاستهای کشور و در زندگی خود ایجاد کنیم.»

پیش بینی ها از پیروزی بایدن حکایت دارند
در این  روزهای داغ انتخاباتی و در روزهایی که مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری بسیار بالا است، واشنگتن پست گزارشی منتشر کرد و در این گزارش تاکید کرد شانس پیروزی بایدن در این رقابتها بالاتر از ۵۲.۵ درصد است در حالیکه احتمال پیروزی ترامپ کمتر از۴۶ درصد است. بر طبق این پیش بینی احتمال کسب بالغ بر ۳۵۰ رای الکترال توسط جو بایدن و ۱۸۸ رای الکترال توسط دونالد ترامپ وجود دارد.

 «یو اس الکشن تراکر» هم در گزارشی دیگر نوشت: «دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات نیاز به معجزه دارد. معجزه ای که باعث شود تا علیرغم عدم محبوبیت رییس جمهوری امریکا، بازهم در این رقابتها پیروز شود و راهش به کاخ سفید باز شود.»

مرکز مطالعاتی realclearpolitics به بررسی تاریخچه رقابتهای انتخاباتی در امریکا و ارتباط آن با محبوبیت روسای جمهور در این کشور پرداخت. طبق این مطالعه ترامپ اولین رییس جمهور در تاریخ امریکا است که هیچ گاه نتوانست تایید ۵۰ درصد از مردم امریکا را به خود اختصاص دهد و حتی هیچ گاه به دریافت تاییدیه از ۵۰ درصد مردم هم نزدیک نشد. در ضمن او یکی از معدود روسای جمهوری در امریکا است که طی چهار سالی که در کاخ سفید حضور داشت، نرخ تاییدش در میان مردم کاهش پیدا کرد. این مرکز مطالعاتی با اشاره به محبوبیت پایین ترامپ و عدم تایید سیاستهای وی از طرف مردم نوشت: «بسیار بعید است رییس جمهوری که نه در میان مردم محبوب است و نه مردم سیاستهایش را تایید می کنند در انتخابات پیروز شود.»

 این مرکز ضعف اصلی دونالد ترامپ را در مدیریت بد همه گیری کرونا و بی توجهی به اصول بهداشتی و تمامی پروتکل های پیشنهادی توسط کادر درمان دانست و تاکید کرد اوج تزلزل در جایگاه ترامپ زمانی ایجاد شد که علیرغم اوج گیری کرونا، سخنرانی های بزرگ تشکیل داد، کادر درمان را دروغ گو خطاب کرد و از اخراج آنتونی فائوچی به دلیل تاکید در مورد خطر ناشی  اوج گیری کرونا صحبت کرد.

کد خبر: ۵۱٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha