۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
چین در حال آماده شدن برای جهانی بدون ترامپ است
بلومبرگ:

چین در حال آماده شدن برای جهانی بدون ترامپ است

شبکه بلومبرگ در تحلیلی اعلام کرد چین برای جهانی بدون ترامپ آماده می شود و از پیروزی بایدن خوشحال می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: بلومبرگ اخیرا مقاله ای با قلم «شولی رن» با عنوان «چین در حال آماده شدن برای جهانی بدون ترامپ است» منتشر نموده است. ترجمه مقاله در ادامه می آید.

در کمتر از یک ماه، دو اتفاق غیرمعمول در بانک مردم چین رخ داد. اول اینکه دیگر نیازی نیست بانک ها پول نقد داشته باشند. این مهم باعث می شود فضای ضعیف شدن یوان فراهم شود. دوم بانک خلق چین عامل به اصطلاح ضد دوره ای را حذف کرد، یکی از سه عنصری که برای تعیین تعرفه ارزی روزانه آن استفاده می شد و تجارت را هدایت می کرد.

این ابزارهای مهم در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ برای جلوگیری از سقوط آزاد یوان راه اندازی شده اند. سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ بهترین موقعیت یوان در بیش از یک دهه گذشته بود. اکنون پکن باید از تقویت بیش از حد ارز جلوگیری کند - خصوصاً با افزایش احتمال ورود جو بایدن به کاخ سفید. هر موضعی که نامزد دموکرات در قبال چین اتخاذ کند، سیاست های او مطمئناً قابل پیش بینی تر از سیاست های رئیس جمهور دونالد ترامپ است. این می تواند یک اتفاق خوب برای یوان باشد.

طی دو سال گذشته ارز چین توسط ژئوپلیتیک ناپایدار تحت تاثیر قرار گرفته است. در حالی که معیارهای ارزیابی سنتی ، مانند مازاد حساب جاری و اختلاف نرخ بهره ، به مشعل قبلی خود بازگشتند. اکنون که به نظر می رسد ترامپ در حال خروج از کاخ سفید بوده و اقتصاد چین دوباره در حال رشد است - با از سرگیری قرنطینه بخش هایی از اروپا و ایالات متحده - چشم انداز یوان گلگون است.

باید گفت استفاده از نوسانات بیش از حد ارز بسیار مهم خواهد بود اگر پکن می خواهد جریان مداوم پول خارجی را حفظ کند. اگر یوان به یک بازیچه برای معامله گران سوداگر تبدیل شود سرمایه گذاران باید نگران پوشش بانکی ارز باشند و ممکن است مجبور به توقف شوند - به خصوص هنگامی که به نظر می رسد بازار معتقد است پیروزی دموکرات ها منجر به بازده بالاتر خزانه داری می شود. در این صورت اختلاف نرخ بهره ۲.۴٪ بین چین و ایالات متحده ممکن است کاهش یابد.

پکن در حال حاضر به ورودی قوی خارجی نیاز دارد. بنابراین دولت در پکن در صدد انتشار ۳.۸ تریلیون یوان (۵۶۸ میلیارد دلار) اوراق قرضه در سال جاری است که تقریبا ۱۳۰٪ بیشتر از سال ۲۰۱۹ است. در همین حال، بانک های تجاری فقط ۵۶ درصد از اسکناس دولتی را خریداری کرده اند این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۹ ، ۶۵ درصد بوده است.  

از ماه ژوئن، بانک مرکزی نقدینگی بین بانکی را برای دلسرد کردن مدیران دارایی از افزایش وامهای ارزان و سرمایه گذاری در محصولات مالی پرخطر سخت تر کرد. اکنون بانک ها کمبود پول دارند. به همین دلیل خارجی ها به کلید اصلی جهت پر کردن حفره مالی امسال تبدیل شده اند.

نگرانی عمده این است که آیا بانک خلق چین خیلی زود از ابزارهای کلیدی دست کشیده است؟ اما حتی بدون عامل ضد سیکل، تثبیت یوان همچنان بر اساس دو عنصر است: بسته شدن بورس در روز گذشته و همچنین حرکت دلار یک شبه در برابر سه سبد ارز یوان.

هر کدام  گزینه های ارزی وزن دهی های خاص خود را دارند. البته با نگاهی به بازارهای نوظهور، نمی توان به اندازه کافی تأکید کرد که یک ارز با ثبات برای سرمایه گذاران خارجی مهم است.

البته، چین خوشحال است که با پیروزی بایدن، خسارتی که ترامپ به واحد پول خود وارد کرده را جبران می کند، اما نمی خواهد یوان نیز در یک مسیر سریع حرکت کند. چین صرفاً برای جهانی بدون ترامپ آماده می شود.

کد خبر: ۵۱٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha