۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت هر گرم طلا و تشدید رکود
بازار از تحولات یک ساله طلا، سکه و دلار گزارش می دهد

افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت هر گرم طلا و تشدید رکود

تجربه بیش از ۴۰ درصدی افزایش قیمت طلا و رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت طلا از بهمن سال ۹۷ تا بهمن امسال موجب شده تا بیش از ۵ درصد طلافروشی های پروانه دار به دلیل تشدید رکود در بازار تعطیل شوند.

بازار، ملیحه خورده پا: طلا، سکه به عنوان کالاهای سرمایه ای و دلار به عنوان ارزی پرتقاضا همواره بازار خوبی برای جذب سرمایه های سرگردان و نقدینگی بوده است و همین امر موجب شده تا این کالاها نوسانات بسیاری را تجربه کنند.

تجربه نوسانات شدید بسیاری از افراد را مجاب کرده تا برای کسب سود بیشتر و یا با این رویکرد که ارزش دارایی های خود را حفظ کنند سرمایه ها را تبدیل به دلارریال سکه و طلا کرده اند که این امر فعالیت در بازار جذاب طلا و سکه را برای صاحبان این صنف بسیار سخت کرده است.

سکه  یکساله ۹۵۰ هزار تومان گران شد

در تاریخ ۲۱ بهمن سال ۹۷ قیمت هر قطعه تمام سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر قطعه تمام سکه طرح جدید ۴ میلییون و ۲۴۰ هزار تومان، هر قطعه نیم سکه ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، هر قطعه ربع سکه ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۶۰ هزار تومان بوده است.

براساس این گزارش در روز ۲۱ بهمن سال گذشته، نرخ اونس ۱۳۱۴ دلار بوده و قیمت دلار در بازار آزاد ۱۲ هزار تومان بوده است.

همچنین در تاریخ یادشده نرخ هر مثقال طلا ۱ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان بوده و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار با قیمت ۳۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان خرید و فروش شده است.

براساس این گزارش در تاریخ ۲۱ بهمن  امسال قیمت اونس با ۲۵۸ دلار افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۱۵۷۲ دلار و نرخ دلار در بازار آزاد با افزایش ۱۹۷۰ تومانی نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۱۳ هزار و ۹۷۰ تومان رسیده است.

مقایسه قیمت سکه ها در روز ۲۱ بهمن سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش معناداری را نشان می دهد تا جایی که قیمت تمام سکه طرح قدیم با افزایش ۹۵۰ هزار تومانی به ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان، تمام سکه طرح جدید با افزایش ۸۵۰ هزار تومانی به ۵ میلیون و ۸۰ هزار تومان، نیم سکه با افزایش ۳۱۰ هزار تومانی به ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، ربع سکه با افزایش ۱۹۰ هزار تومانی به ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و سکه گرمی با افزایش ۱۷۰ هزار تومانی به ۹۳۰ هزار تومان رسیده است.

مقایسه قیمت طلا در تاریخ ۲۱ بهمن سالجاری نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می دهد که هر گرم طلای خام ۱۸ عیار با افزایش ۱۴۴ هزار و ۸۰۰ تومانی و تجربه رشد بیش از ۴ درصدی به ۵۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است و قیمت هر مثقال طلا در تاریخ یاد شده در گزارش نسبت به دوره مشابه ۶۲۷ هزار تومان و معادل ۴۰ درصد گرانتر شده و به ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار تومان رسیده است.

چشم اندازی برای بازار طلا نداریم

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر براین باور است که جهش قیمت طلا و سکه ناشی از گران شدن قیمت اونس در بازار جهانی و افزایش قیمت دلار است.

محمد کشتی آرای در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: مقایسه قیمت اونس در ۲۱ بهمن نسبت به دوره مشابه سال قبل از افزایش ۲۰ درصدی حکایت دارد که این امر تاثیر خود را بر قیمت طلا و سکه می گذارد و گران شدن قیمت دلار نیز در بازار طلا و سکه خودنمایی کرده است.

وی می افزاید: جهش قیمت طلا منجر به تشدید رکود در بازار شده است زیرا قدرت خرید مردم برای طلای مصرفی کاهش پیدا کرده است و همین امر بیش از ۵ درصد واحدهای صنفی دارای مجوز را تعطیل کرده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح می کند: با توجه به جهش قیمتها و رکود حاکم بر بازار نمی توان چشم انداز روشنی برای بازار طلا به عنوان کالایی مصرفی و سرمایه گذاری ترسیم کرد.

کد خبر: ۵٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha