۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کرونا درهای مراکز اقامتی کرمان را تخته کرد؛ سود بالای تسهیلات و دست خالی سرمایه‌گذاران
گزارش بازار؛

کرونا درهای مراکز اقامتی کرمان را تخته کرد؛ سود بالای تسهیلات و دست خالی سرمایه‌گذاران

کرمان- گردشگری کرمان این روزها و با شیوع کرونا، حال و روز خوشی ندارد و صنعتی که تصور می‌شد توسعه‌ استان را شتاب می‌بخشد در کما فرو رفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری که از سال گذشته، مسیر پر فراز و نشیب را سپری کرد و چالش‌های بسیاری از جمله سیل، افزایش قیمت بنزین و مواردی از این دست را پشت سر گذاشت، حالا چندین ماه است که درگیر شیوع کووید ۱۹ شده است.

اسفند سال گذشته درست زمانی که فعالان گردشگری منتظر رسیدن نوروز بودند تا با آغاز سفرهای نوروزی و رونق کسب‌وکار، سهم زیادی از درآمد یک ساله خود را دریافت کنند، متأسفانه همه نقشه‌هایشان با شیوع کرونا نقش بر آب شد و خیلی از کسب‌وکارها تعطیل شدند و تعداد زیادی از اقامت‌های گردشگری و بوم‌گردی‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند فعالیت خود را آغاز کنند.

دولت برای حمایت از بخش گردشگری اعلام کرد که تسهیلات حمایتی به فعالان این حوزه تعلق خواهد گرفت اما سود بالای وام و دست خالی سرمایه‌گذاران، سبب شد استقبال چندانی از این تسهیلات صورت نگیرد.

سرمایه‌گذاران بخش گردشگری توان بازپرداخت تسهیلات حمایتی کرونا را ندارند

سود تسهیلات حمایتی کرونا بالاست
یک فعال حوزه گردشگری کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تاثیر کرونا بر گردشگری، اظهار داشت: گردشگری و هتل داری بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند و آن‌طور که باید و شاید حمایتی از سرمایه‌گذاران این حوزه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: یکسری حمایت‌ها با عنوان تسهیلات کرونا اعلام شده اما متاسفانه سود این تسهیلات بسیار بالاست و در نتیجه استقبال خوبی از آن نشده است.

این فعال گردشگری افزود: سرمایه‌گذاران بخش گردشگری توان بازپرداخت این وام‌ها را ندارند.

وی تصریح کرد: انتظار داشتیم به فعالان حوزه‌ گردشگری وام‌هایی با بهره‌ پایین یا وام‌های بلاعوض تعلق بگیرد اما تسهیلات کرونایی که فعلا اعلام شده قرار است به فعالان گردشگری و جامعه‌ هتلداران پرداخت کنند نه تنها دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند بلکه به مشکلات آن‌ها هم می‌افزاید.

استفاده از تسهیلات کرونایی با سود بانکی بالا فشار مضاعفی را به جامعه‌ هتلداران وارد می‌کند

همه سازمان‌ها و ارگان‌ها باید پای کار بیایند و کمک کنند
یک هتلدار هم با اشاره به سود بالای تسهیلات حمایتی کرونا، به بازار گفت: در شرایطی که هتلداران درآمدی ندارند نمی‌توانند وامی را بگیرند که ظرف چند ماه آینده قرار باشد پرداخت اقساط آن را شروع کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از تسهیلات کرونایی با سود بانکی بالا فشار مضاعفی را به جامعه‌ هتلداران وارد می‌کند، گفت: هرچند اخیرا اعلام کردند پرداخت هزینه حامل‌های انرژی آب، برق و گاز برای هتل‌ها اهمال می‌شود اما انتظار ما این بود بخشودگی در این زمینه انجام شود.

وی افزود: شهرداری کرمان تنها نهادی است که بخشودگی عوارض سال ۹۹ را برای فعالان بخش گردشگری و هتلداری انجام داد که جا دارد از ایشان تقدیر کنیم.

وی با بیان اینکه گردشگری یک صنعت فرابخشی است، اظهار داشت: همه سازمان‌ها و ارگان‌ها باید پای کار بیایند و کمک کنند. هتلداران و فعالان گردشگری همواره با دولت و نهادهای رسمی انتفاعی و غیرانتفاعی همکاری داشته‌اند و در بخش‌های جشنواره‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها همواره با تخفیفات لازم و بعضا به صورت رایگان امکانات و فضای خود را در اختیار ارگان‌ها گذاشتند و حالا نیاز به کمک دارند.

پس از اعلام بازگشایی بسیاری از هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری نتوانستند کار خود را آغاز کنند زیرا اصلا مقرون به صرفه نیست

فعالان گردشگری نقدینگی برای پرداخت مالیات ندارند
صاحب یک خانه بومگردی در یکی از منطق ییلاقی کرمان نیز با اشاره به تعدیل نیرو در مراکز گردشگری، گفت: ۴۵ درصد از نیروهای هتل‌ها در سطح استان تعدیل شدند و این بزرگترین آسیبی بود که به بخش هتلداری خورد و این موضوع برای همکاران ما بسیار سخت بود.

وی ادامه داد: امیدوارم وضعیت به گونه‌ای پیش برود که این افراد بتوانند مجددا به سر کار خود برگردند.

این فعال بخش گردشگری در ادامه با اشاره به مشکل پرداخت مالیات در شرایط کرونا برای فعالان گردشگری، افزود: اگر چه مالیات بر ارزش افزوده مبنی بر درآمد است اما پرداخت مالیات‌ها سال‌های گذشته که الان زمان پرداخت آن رسیده برای فعالان گردشگری مشکلاتی را ایجاد کرده زیرا بسیاری از آن‌ها فاقد نقدینگی هستند و پولی برای پرداخت بیمه و مالیات ندارند.

وی گفت: پس از اعلام بازگشایی بسیاری از هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری نتوانستند کار خود را آغاز کنند زیرا اصلا مقرون به صرفه نیست. اگر هتلی هم امروز باز است برای این است که نیروهایش اخراج نشوند.

وی اظهار داشت: کسی در این وضعیت برای سود کار نمی‌کند و همه در حاشیه زیان مشغول فعالیت هستند.

فعالان گردشگری خواهان وام بلاعوض هستند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص پرداخت تسهیلات کرونایی در استان کرمان گفت: تسهیلات حمایتی کرونا که برای استان کرمان مصوب شد یک هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان با سود ۱۲ درصد، بازپرداخت ۲۴ ماهه و با سه ماه تنفس بود.

رضا اسماعیلی با بیان اینکه تا ۳۰ مهرماه مهلت ثبت‌نام برای استفاده از این تسهیلات امکان‌پذیر بود، افزود: در استان کرمان نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان ثبت‌نام داشتیم که در حال پرداخت هستند.

وی با اشاره به مشکل فعالان گردشگری، تصریح کرد: بسیاری از فعالان این حوزه علیرغم گذشت چند ماه از بازگشایی‌ها، فعالیت خود را آغاز نکردند و استقبال خوبی هم از تسهیلات حمایتی کرونا نداشتند.

اسماعیلی ادامه داد: فعالان این حوزه می‌گویند امکان بازپرداخت این وام با هر سودی را ندارند و تقاضای پرداخت وام‌های بلاعوض را دارند.

وی با اشاره به حمایت از نیروها و کارگران بیکار به دلیل شیوع کرونا از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: یکی از اقدامات انجام شده برای حمایت از نیروهای بیکار شده، پرداخت بیمه بیکاری است که آن را دنبال کردیم.

تعدادی از کسانی که در  بخش گردشگری فعالیت می‌کردند به دلیل اینکه بیمه نبودند نتوانستیم از آن‌ها حمایت کنیم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان افزود: از ابتدای اسفند که بسیاری از واحدهای صنفی و تولیدی تعطیل شدند، سامانه‌ای برای ثبت‌نام بیمه بیکاری معرفی شد که در استان کرمان حدود ۲۵ هزار نفر ثبت‌نام کردند و نزدیک به ۲۲ هزار نفر واجد شرایط بودند.

وی ادامه داد: در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت، کمک هزینه کرونا پرداخت شد که مبالغ آن ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان متفاوت بود.

اسماعیلی افزود: از بیستم خردادماه، یک تغییر وضعیت ایجاد و قرار شد از صندوق بیمه بیکاری به این افراد مبالغی پرداخت شود و تعداد زیادی ثبت‌نام کردند که از آن ۲۲ هزار نفر حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه ثبت‌نام کردند که کارهای آن‌ها در حال انجام است قسمتی از این مبلغ ۱۵ مهر پرداخت شده و قسمتی از آن هم ۱۵ آبان‌ماه پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: در ادراه کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی که زیرمجموعه‌ این اداره کل است آماده‌ایم هرگونه همکاری را با کسانی که خواستار استفاده از این تسهیلات هستند، داشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان تصریح کرد: پرداخت وام‌های بلاعوض و یا وام با سود ۳ درصد در حیطه اختیارات استان نیست.

وی با بیان اینکه امیدواریم هرچه زودتر ویروس منحوس کرونا از دنیا رخت ببندد و همه بتوانند در شرایط عادی به فعالیت و کار خود ادامه دهند، افزود: شرایط خوبی نیست و متاسفانه بسیاری از واحدها از جمله گردشگری متضرر شدند.

اسماعیلی با بیان اینکه در استان کرمان حدود ۴ هزار نفر در بخش گردشگری مشغول به کار بودند، گفت: تعدادی از کسانی که در این بخش فعالیت می‌کردند به دلیل اینکه بیمه نبودند نتوانستیم از آن‌ها حمایت کنیم.

باید به محدودیت‌های ناشی از وضعیت کرونا عادت کنیم و برنامه جدید در حوزه گردشگری ارایه دهیم

باید با وضعیت شیوع کرونا سازگار شویم
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به آسیب حوزه گردشگری به دلیل شیوع کرونا، اظهار داشت: واحدهای بومگردی بیشترین آسیب را در حوزه گردشگری دیدند و نخستین گروهی بودند که در ابتدای شیوع کرونا تعطیل شدند.

فریدون فعالی ادامه داد: بسیاری از بومگردی‌ها هنوز موفق نشده‌اند به شرایط روزهای قبل خود برگردند.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری دارای شغل و توسعه پایدار است، تصریح کرد: همه مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشند و به ادامه روند این بخش کمک کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی با بیان اینکه گردشگری در تمام دنیا محور توسعه محسوب می‌شود، گفت: باید به محدودیت‌های ناشی از وضعیت کرونا عادت کنیم و برنامه جدید در حوزه گردشگری ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه نیازمند مهندسی مجدد در حوزه گردشگری هستیم، گفت: در حالی که ابتدا تصور می‌کردیم کرونا ظرف چند ماه تمام می‌شود اما شاهد موج‌های دوم و سوم کرونا هستیم، بنابراین باید با این وضعیت سازگاری پیدا کنیم.

تعطیلی۹۰ درصد واحدهای بوم‌گردی به دلیل شیوع کرونا
رئیس انجمن حرفه‌ای بوم‌گردی‌های استان کرمان نیز با اشاره به فعالیت ۳۵۰ واحد بومگردی در استان، به بازار گفت: کرمان رتبه دوم جامعه بومگردی کشور را از لحاظ تعداد به خود اختصاص داده است.

علی ابراهیمی از تعطیلی۹۰ درصد واحدهای بوم‌گردی به دلیل شیوع کرونا خبر داد و اظهار داشت: این پیش‌بینی را داشتیم که با شروع فصل پاییز امکان دارد برای نقاط گرمسیری استان مانند شهداد گردشگر داشته باشیم، اما با توجه به اوج‌گیری مجدد کرونا این مساله محقق نشد.

وی با بیان اینکه حال گردشگری خوب نیست، افزود: بسیاری از واحدهای بوم‌گردی استان به سمت تعطیلی می‌روند.

شیوع ویروس کرونا رعشه بر تن گردشگری کرمان انداخته و به گفته فعالان این بخش اگر چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده نشود، مشکلات عظیمی برای این صنعت که متخصصین بسیاری آن را نسخه رهایی بخش اقتصاد می‌دانند، رخ خواهد داد. احیاء حوزه گردشگری نیازمند تدابیر مختلف از جمله بخشودگی مالیات و هزینه‌های تاسیسات گردشگری آسیب‌دیده از شیوع کرونا است که نیاز به حمایت ملی دارد.

کد خبر: ۵۱٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha