۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
پیستون های کم رمق اقتصاد

پیستون های کم رمق اقتصاد

عباس علوی راد، در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: اگرچه تیم اقتصادی دولت تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در پاییز ۹۸ را رو به بهبود و مثبت ارزیابی نموده اند، لیکن کم رمق بودن پیستون های چهارگانه مورد اشاره، بهبود شکننده و نسبی فصلی رشد اقتصادی را به لحاظ پایداری با ابهامات جدی مواجه می کند.

عباس علوی: گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ به ترتیب منفی ۷/۶ و صفر درصد است.

از بُعد اجزای هزینه نهایی، رشد مخارج سرمایه گذاری، مخارج مصرفی بخش خصوصی، مخارج دولتی و خالص صادرات کالاها و خدمات در ۹ ماهه سال ۹۸ همگی منفی و به ترتیب ۲/۶، ۶، ۲/۴ و ۲۴/۱ درصد گزارش شده است.

در واقع به لحاظ مبانی، چهار پیستون اصلی نیروی محرکه موتور یک‌ سیستم اقتصادی در اقتصاد ایران بسیار کم رمق و تا حدود زیادی از کار افتاده اند.

علاوه بر این، نرخ رشد تغییر در موجودی انبار در همین بازه زمانی ۵۶/۴ درصد گزارش شده است. این یکی از نشانه های وجود رکود بسیار عمیق در اقتصاد ایران و مختل بودن چرخه فعالیت های اقتصادی می باشد.

اگرچه تیم اقتصادی دولت تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در پاییز ۹۸ را رو به بهبود و مثبت ارزیابی نموده اند، لیکن کم رمق بودن پیستون های چهارگانه مورد اشاره، بهبود شکننده و نسبی فصلی رشد اقتصادی را به لحاظ پایداری با ابهامات جدی مواجه می کند.

کد خبر: ۵٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha