۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
اعمال مالیات جلوی سوداگری در بازار خودرو را می‌گیرد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اعمال مالیات جلوی سوداگری در بازار خودرو را می‌گیرد

ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه باید جلوی سوداگری در حوزه خودرو را گرفت، گفت: یکی از اقداماتی که می‌توان در این راستا انجام داد، پر کردن شکاف قیمتی بین بازار و کارخانه است.

به گزارش بازار، حسن کریمی سنجری کارشناس حوزه خودرو با تاکید بر اینکه باید مشخص شود چه کسانی از دستوری شدن قیمت نفع می‌برند، گفت: واقعیت این است که مردم هیچ نفعی از دستوری شدن قیمت نمی‌برند زیرا وقتی مردم بخواهند به کف بازار مراجعه کنند و کف بازار قیمت خود را از نهادهای دولتی نمی‌گیرد بلکه دستور خود را از بازار آزاد، نرخ ارز و شرایط اقتصادی کشور دریافت می‌کند.

وی با انتقاد از وضعیت فعلی بازار خودرو بیان کرد: امروز با تولید کننده خودرویی مواجه هستیم که تمام هست و نیست و زیرساخت‌ها را می‌دهد و حتی در یک دوره مالی ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کند و تنها با تزریق دولتی و روی کاغذ از زیان خارج می‌شوند.

وی افزود: در حقیقت کارخانجات خودروسازی محصولی را با قیمت تمام شده مشخصی تولید می‌کنند، اما به زور نهادهای دولتی، این محصول را زیر قیمت تمام شده به عده خاصی و با روش قرعه کشی به صورت یارانه‌ای اجرا می‌کنیم. آن افراد خودرو را در بازار آزاد به صورت دلالی می‌فروشند.

این کارشناس خودرو، روش فعلی فروش خودرو به صورت تعیین قیمت دستور را صرف کردن منابع و اعتبارات خزانه دولت به در جیب عده‌ای با عنوان مشتری دانست و عنوان کرد: این اقدام در حقیقت پرداخت یارانه به عده‌ای خاص است و نتیجه این اقدامات آن می‌شود که دولت برای سرپا نگه داشتن شرکت‌های خودروسازی، مجبور است از خزانه پول خرج کند و مردم تاوان آن را در قالب تورم عمومی جامعه پرداخت می‌کنند.

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است، اظهار کرد: نفس این کار دارای اشکال است و اینکه افراد بخواهند از خرید خودرو انتفاعی غیر از مصرف ببرند، انتقاد است و وضعیت امروز تابع اقتصاد کلان کشور بوده که آن هم حاصل نقدینگی افسارگسیخته است.

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی سوداگری را در حوزه خودرو گرفت، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان در این راستا انجام داد، پر کردن شکاف قیمتی بین بازار و کارخانه است و کار دومی که می‌توان انجام داد، اعمال مالیات بر معاملات خودروی صفر است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: کسانی که قصد دارند خودرو را به عنوان عاملی برای افزایش ثروت خریداری کنند باید مالیات سنگینی بدهند که تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه شناخته می‌شود. این اقدامات در تمام دنیا اعمال می‌شود و حتی در بعضی از کشورها تا ۸۰ درصد از قیمت خودرو صفر را مالیات پرداخت می‌کنند.

کد خبر: ۵۱٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha