۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
ضایعات خرما تبدیل به الکل می شود/ چوب دولت لای چرخ بخش خصوصی
گزارش بازار از وضعیت تولید و صادرات خرما در کشور؛

ضایعات خرما تبدیل به الکل می شود/ چوب دولت لای چرخ بخش خصوصی

رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه در حال حاضر خود تحریمی ها ما را بیشتر از تحریم های خارجی آزار می دهد، گفت: اگر دولت چوب لای چرخ ما نگذارد به نوعی از تولیدکنندگان و صادر کنندگان کشور حمایت کرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: خرما از جمله محصولات پر مصرفی است که عمدتا از ۶ استان «کرمان، سیستان بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، فارس و بوشهر» برداشت و بخشی در داخل و بخشی دیگر نیز در بازارهای جهانی عرضه می گردد. به گفته کشاورزان و فعالان این بخش سال جاری یکی از سال های پر ثمر برای این محصول بوده است اما با این وجود قیمت های فعلی متناسب با هزینه تمام شده نیست.  

محسن رشید فرخی یکی از فعالان بازار خرمای کشور است که در حال حاضر ریاست انجمن خرمای ایران را نیز به عهده دارد. وی در خصوص وضعیت تولید امسال به بازار گفت: از لحاظ تولید خدا را شکر پیش بینی هایی که انجمن کرده بود محقق شد و امسال بالغ بر ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داریم.

رشید فرخی افزود: آخرین برداشت ها در گونه های دیررس ما مثل پیارم در حال انجام شدن است و تا اواخر هفته جاری کل برداشت امسال انجام می شود.

وی در خصوص عوامل دخیل در افزایش تولید امسال گفت: افزایش تولید امسال غالبا به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوا و به عبارتی همکاری طبیعت با تولیدکنندگان ما بوده است.

اگرچه از نظر کیفیت جایگاه  اول دنیا را داریم اما از نظر پشتیبانی برای حضور در بازارهای جهانی کمی عقب هستیم

تولید کنندگان خرما از قیمت های فعلی راضی نیستند
این مقام مسئول در خصوص نوسانات قیمت خرما در بازار نیز اظهار داشت: در هر صورت ما بر این اصل پایبند هستیم که اجازه بدهیم عرضه و تقاضا قیمت ها را معلوم کند. با این وجود ما امسال کاهش قیمت نداشته ایم اما نسبت به سال قبل و همچنین نسبت به تورم جاری بر کشور و همین طور با توجه به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی، تولیدکنندگان ما از قیمت های فعلی ناراضی هستند.

رشید فرخی افزود: اگرچه معمولا قیمت‌ها روال عادی خود را دارد اما در بحث تولید خرما و همچنین صادرات ما نباید عواملی مثل تحریم ها و همینطور شیوع covid۱۹ را نادیده بگیریم.

وی تاکید کرد: با این وجود انجمن ملی خرما تلاش خود را کرده و بازارهای هدف را تغییر داده است. از سوی دیگر با فائو مکاتباتی انجام دادیم و این سازمان تایید کرده است که بیماری کرونا نمی تواند از طریق ارسال خرما به کشورهای دیگر انتقال پیدا کند به شرطی که در کشورهای هدف بحث توزیع آن رعایت شود.

رشید فرخی در ادامه به مشکلات صادراتی پرداخت و گفت: از جمله مشکلات صادراتی ما یکی نوسانات قیمت ارز ملی است که خواه ناخواه صادرکنندگان را آزار می دهد و اجازه نمی دهد صادرکنندگان پیش بینی درستی از اوضاع و احوال صادراتی خود داشته باشند.

وی افزود: از سوی دیگر با بالا رفتن نرخ ارز هزینه های حمل و نقل که اکثرا دریایی و زمینی است به شدت افزایش یافته است و همین طور برگشت پول به دلیل تحریم ها بسیار مشکل شده است.

 خبری از سوبسیدهای حضور در نمایشگاه ها نیست
رئیس انجمن ملی خرمای ایران خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۵ گونه خرما (واریته)  با قیمت های متفاوت داریم و به دلیل این تنوع خوشبختانه در دنیا اول هستیم و می توانیم سلیقه های مختلف در بازارهای مختلف را تامین کنیم.

وی افزود: علاوه بر این از نظر کیفیت نیز در دنیا رتبه اول را داریم و تنها از نظر پشتیبانی برای حضور در بازارهای جهانی کمی عقب هستیم. به عنوان مثال کشوری مانند تونس هفتمین تولید کننده در دنیا است اما در بحث بهره وری و صادرات اول است که تنها به دلیل پشتیبانی هایی بوده که از طریق دولت در ۱۰-۱۲ سال مرتبا انجام شده و حتی صادرکنندگان را مجبور به حضور در نمایشگاه ها کرده اند. اما ما الان می بینیم که سوبسید جزئی که برای حضور در نمایشگاه ها برای تولیدکنندگان در نظر می گرفتند را نیز دیگر ارائه نمی کنند.

خرمای درجه ۲، ۳ و ضایعات ما اصولا در صنایع تبدیلی مصرف می شود؛   به این ترتیب می توان گفت در حال حاضر هیچ میزان ضایعات خرما در کشور نداریم

 این مقام مسئول در خصوص راه اندازی صنایع تبدیلی در بخش تولید و فرآوری خرما نیز اظهار داشت: از حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرمایی که داریم در واقع سهم خرمای درجه یک ما برای بسته بندی و صادرات و همچنین مصرف داخلی صرف می شود.

رشید فرخی ادامه داد: ما سعی داریم  بسته بندی ها را به روز رسانی کنیم و به سمت سلیقه بازارهای هدف ببریم. البته خوشبختانه نسل جدیدی از صادر کنندگان روی کار آمده اند که در بحث بسته بندی نسبت به قبل بسیار پویاتر عمل می کنند و خوشبختانه غالب این عزیزان در کلاس های آموزشی که انجمن خرما در بحث بسته بندی و فرهنگ سازی بسته بندی  برگزار می کند نیز حضور می یابند.

وی افزود: بجز خرمای درجه یک ما خرمای درجه ۲، ۳ و ضایعات نیز در کشور داریم که اصولا در صنایع تبدیلی مصرف می شود. به این ترتیب می توان گفت در حال حاضر خوشبختانه هیچ میزان ضایعات خرما در کشور نداریم.

رشید فرخی گفت: به عبارت دیگر در بحث صنایع تبدیلی با فرآوری محصولاتی که داریم این ضایعات استفاده می شود؛ اگرچه هنوز اول راه هستیم و حمایت های ویژه دولتی را می خواهد.
وی تاکید کرد: وقتی نامی از حمایت برده می شود ذهن ها به سمت حمایت های مالی می رود اما ما صرفا خواستار حمایت مالی دولتی نیستیم بلکه همراهی آنها را می خواهیم که چوب لای چرخ بخش خصوصی نگذارد.

وقتی نامی از حمایت برده می شود ذهن ها به سمت حمایت های مالی می رود اما ما صرفا خواستار حمایت مالی دولتی نیستیم بلکه همراهی آنها را می خواهیم که چوب لای چرخ بخش خصوصی نگذارد

صادرات فله ای صفر شده است مگر در  برخی کشورهای خواهان
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد محصول  از خرمای درجه ۲ و ۳ و ضایعات به دست می آید، گفت: تعداد آنها بسیار زیاد است و روز به روز نیز در حال افزایش است به عنوان مثال انواع سس ها، خمیر خرما، قند خرما، سرکه خرما، شیره خرما و کرم خرما از جمله محصولات و فرآورده های خرما است که در کشور تولیدمی شود.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران خاطر نشان کرد: خرماهای بالک و فله ای الان به حداقل رسیده و الان به دلیل شیوع بیماری کرونا تقریبا به صفر رسیده است و تنها برای مصرف صنعتی و الکل گیری فله ای استفاده می شود.  
وی افزود: البته به صورت جزئی از استان های جنوبی به افغانستان و پاکستان صادرات فله ای داریم که آن هم به دلیل خواسته بازرگانان آن کشورها است، اما در بازارهای هدف اصلی به صورت بالک یا فله صادراتی نداریم.

بازارهای هدف را تغییر داده ایم
رشید فرخی در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از صادر کنندگان چه اقداماتی انجام داده اید، گفت: بعد از تحریم ها بازارهای هدف را به سمت و سویی بردیم که فعلا مشکلات صادرکنندگان مان حل شود به طوری که در حال حاضر بیشترین صادرات ما به هند، کشورهای CIS، روسیه و اروپا است.

وی با با بیان اینکه مطمئنا تولیدکنندگان و صادر کنندگان با چالش های زیادی رو به رو هستند، افزود: در حقیقت در سال جهش تولید یکی از مظلوم ترین تولیدکنندگان کشور در بخش  خرما هستند  چرا که در بدترین شرایط آب و هوایی با افزایش قمیت های سرسام آور نهاده های کشاورزی مشغول کار هستند در حالی که کمترین نرخ افزایش نیز در مورد محصول خرما بوده است.

۳۰ درصد از تولید ما صادر می شود و ۷۰ درصد مابقی را برای مصرف داخلی نیاز داریم

رشید فرخی ادامه داد: متناسب نبودن افزایش نرخ خرما تولیدکنندکان را دچار مشکل کرده است در شرایطی که استان های تولید کننده استانهای مرزی هستند و موقعیت حساسی دارند. بنابراین باید برای این مساله چاره ای اندیشیده شود و قیمت ها به نحوی شود که هم مصرف کننده دچار مشکل نشود و هم به تولیدکننده ما ظلم نشود.

۳۰ درصد خرمای تولیدی ما صادر می شود
این فعال خرمای کشور در خصوص حجم صادرات نیز اظهار داشت: ۳۰ درصد از تولید ما صادر می شود و ۷۰ درصد مابقی را برای مصرف داخلی نیاز داریم.

وی ادامه داد: دو سال پیش میزان صادرات ما  به مرز نیم میلیارد دلار هم رسید اما سال گذشته به دلیل تحریم ها، کرونا و همچنین تصمیمات خلق الساعه و عجولانه دولت در بحث محدودیت هایی که برای خرما ایجاد کرد و ما یکسری از بازارهایمان را از دست دادیم ۳۰ درصد کاهش صادرات داشتیم.

رشید فرخی تصریح کرد: با این تفاسیر امسال با وزات صمت در حال رایزنی هستیم تا شاید به بخش خصوصی اعتماد کنند و مشکلات فعلی مان از این طریق برطرف شود  چرا که بحث خود تحریمی ها ما را بیشتر از تحریم های خارجی آزار می دهد

کد خبر: ۵۱٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha