۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
دوبی در رکود؛ شیوخ در رویای اکسپو
بازار گزارش می دهد

دوبی در رکود؛ شیوخ در رویای اکسپو

بر اساس دادهای آماری مشاغل خاورمیانه، رشد کسب و کار در دهه گذشته در دوبی با کندی روبرو شده و ناپدید شدن مشاغل با حداکثر سرعت آخرین فشارها را بر قطب تجاری خاورمیانه وارد کرده است.

بازار، تهمینه غمخوار-  اقتصاددانان موسسه آی اچ اس مارکت در تازه ترین تحلیل خود اعلام کردند که شرایط کاری و عملیاتی بخش خصوصی غیر نفتی دوبی در ماه ژانویه برای سومین ماه پیاپی به پایین ترین سطح خود در نزدیک به چهار سال اخیر رسیده است.

همچنین شاخص خرید هم به میزان ۵۰.۶ کاهش پیدا کرده و به سختی به بالاتر از آستانه ای که سطح رشد را از انقباض اقتصادی جدا می کند، رسیده است.

علاوه بر آن، مشاغل عمده فروشی، خرده فروشی و ساخت و ساز نیز پایین تر از شاخص عدم تغییر قرار گرفته اند.

در همین راستا، اقتصاددان این موسسه دیوید آوون بر این باور است که اشتغال در دبی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و شرکت ها گزارش کرده اند که سریعترین سقوط در تعداد مشاغل در طول ۱۰ سال گذشته را تجربه کرده اند.

 انتظار می رود که در آینده نزدیک شرکت ها با فروش کمتری مواجه شوند زیرا در مواجهه با تقاضای ضعیف، فعالیت های آن ها کاهش می یابد.

گفتنی است که به طور متوسط فروش از ماه مه سال ۲۰۱۸ بدون وقفه کاهش یافته است.

با این دیدگاه که چشم انداز مشاغل در دوبی هم اکنون بر تعدیل نیروها و اخراج کردن شاغلان با افزایش روبرو شده، بزرگترین بانک دولتی NBD  که از نظر دارایی یکی از بزرگترین گروه های بانکی در خاورمیانه است و یکی از وام دهندگان اصلی می باشد،  نیز هزاران شغل را کاهش داده است.  در واقع نه تنها در دوبی بلکه در سراسر امارات متحده شرایط تجاری مشاغل در ماه گذشته بسیار بدتر شده است.

 گفتنی است که صنعت گردشگری دوبی که قبلا تحت فشار تنش های ژئوپلیتیک منطقه ای پیشرفت متوسطی را در ماه ژانویه نشان داد، اکنون به دلیل شیوع ویروس مرگبار کرونا با اختلالاتی روبرو شده است.  

اما با وجود مسائل مطرح شده، دوبی نمی تواند در رکود صنعت گردشگری باقی بماند زیرا چشم انداز اقتصادی این شهر به موفقیت نمایشگاه جهانی اکسپو در اواخر سال ۲۰۲۰ بستگی دارد.

پیش بینی می شود که هزینه های امارات در رابطه با برگزاری این نمایشگاه که در اواخر سال برگزار می شود،  با ۱۷ درصد افزایش روبرو شود.

این پیش بینی در نظرسنجی سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ که توسط دولت محلی منتشر شد،  نشان داد که با وجود برگزاری این نمایشگاه سه چهارم مصرف کنندگان از پیشرفت در وضعیت اشتغال طی ۱۲ ماه آینده اطمینان دارند.

از طرفی گفتنی است که بر اساس پیش بینی های سال گذشته دفتر رسانه ای دولت،  انتظار می رود کل هزینه ها به میزان ۶۶.۴ میلیارد درهم (۱۸.۱ میلیارد دلار)   یعنی ۱۷ درصد بیشتر از ۵۶.۸ میلیارد درهم در سال جاری برسد.

 هزینه های اضافه شده حاصل از انجام برنامه های محرک و پروژه های مربوط به World Expo ۲۰۲۰ (نمایشگاه ۲۰۲۰ اکسپو) که قرار است در ماه اکتبر افتتاح شود، تولید ناخالص داخلی را افزایش می دهد و اقتصاد را با رشد ۳.۲ درصدی مواجه خواهد کرد.

 در رابطه با کند شدن روند مشاغل و کسب و کار،  رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا اظهار داشت که هنوز ممکن است مدتی طول بکشد تا بازار کار مشاغل مورد نیاز خود را پیدا کند. این ویروس چینی در حمل و نقل، لجستیک و گردشگری حداقل در سه ماهه اول سال اثر گذاری سنگینی دارد. در واقع شرکت ها تمایلی به افزایش سرمایه ندارند.

شایان ذکر است که اشتغال در صنعت گردشگری نیز در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ با انقباض روبرو بوده است. حتی در مشاغل عمده فروشی و خرده فروشی فقط یک درصد از شرکت ها با رشد اقتصادی روبرو بوده اند.

این نرخ کاهشی  در صنعت ساخت و ساز هم ناقوس کندی اقتصاد دوبی را در سال ۲۰۱۹ به صدا درآورد. اگرچه تولید با روند افزایشی داشت و سفارشات جدید شتاب گرفت ولی اشتغال برای یک ماه مستقیم کاهش یافت. در همان سال شرکت ها با کاهش قیمت فروش های خود، دستمزد خود را ثابت نگه داشتند.  

گفتنی است که نرخ بیکاری در امارات از ۲.۵۷ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۲.۶۴ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. در واقع از هر ۲۰۰ نفر یک نفر در دبی در همان سال مشغول به کار بوده است.  

بررسی نیروی کار توسط مرکز آمار دبی همچنین نشان داد در حالی که فقط ۰.۵ درصد از مردم در سال ۲۰۱۸ بیکار بودند، نرخ بیکاری از ۲.۹ درصد در سال ۲۰۱۶ با افزایش ۴ درصدی در سال ۲۰۱۸ مواجه شده است.

آمارها در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۶۲.۶ درصد از مردان در همان سال مشغول به کار بودند در حالی که این رقم برای زنان فقط ۳۶.۵ درصد است.

 زیرا نرخ بیکاری زنان به این واقعیت مربوط می شود که زنان اماراتی ترجیح می دهند در بخش دولتی و در برخی مشاغل و حرفه ها کار کنند.


 

کد خبر: ۵٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha