۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
داروهای ضروری در اولویت واردات با ارز ترجیحی قرار دارند
سخنگوی گمرک:

داروهای ضروری در اولویت واردات با ارز ترجیحی قرار دارند

لطیفی، سخنگوی گمرک کشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ قلم کالای اساسی در لیست گروه یک بانک مرکزی قرارگرفته که ۵.۵ قلم آن با ارز ترجیحی و ما بقی با ارز نیمایی وارد می شود.

به گزارش بازار، سیدروح الله لطیفی گفت: بانک مرکزی ادعا کرده است که مشکل تامین ارز به دلیل عدم تکمیل و ارائه مدارک به موقع توسط گمرک است.
وی افزود: گمرک اسنادی را ارائه کرده و گفته است هر آنچه در اختیار گمرک بوده از ثبت سفارش تا بقیه مدارک در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته اما بانک مرکزی توان تامین ارز برای این ۲۰۰ هزار تن برنج را نداشته است.

لطیفی تاکید کرد: بیش از ۱۹ هزار تن از این برنج به زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی برمی‌گردد که بانک مرکزی تا به این لحظه موفق به تامین آن نشده است.

این مقام مسئول در گمرک افزود: شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است که ترخیص درصدی از کالای اساسی در صف تامین به ویژه کالاهایی که ارز ترجیحی داشته اند مجاز است و گمرک نیز پس از دریافت اعلامیه تامین ارز، درصدی از این برنج ها را ترخیص کرده است. ۱۹ هزار تن مابقی برنج های ارز ۴۲۰۰ هنوز ترخیص نشده است.

وی درباره برنج های وارد شده با ارز ترجیحی گفت: این مقدار تا قبل از مرداد ماه ۴۰۰ هزار تن بود؛ اما گمرک با کمک وزارت صمت درخواست وقت بیشتری برای ارائه اسناد و تامین ارز کرده است تا این برنج ها زودتر ترخیص شود؛ اما امسال با توجه به تغییر ارز از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی و تغییر تعرفه واردات از ۲۶ درصد به ۱۰ درصد، بر خلاف سال های دیگر، ممنوعیت فصلی در شهریور آغاز و در آبان پایان یافت. افزایش قیمت ارز نیمایی طی چند ماه گذشته موجب استیصال وارد کننده ها شده است.

سخنگوی گمرک کشوربا اشاره اینکه به طور کلی حدود ۱۰ کالا از ارز ترجیحی و بقیه کالاها از ارز نیمایی استفاده می‌کنند اظهار داشت: مسئله مهم در حال حاضر اولویت بندی بانک مرکزی است. گروه یک کالاهای اساسی بانک مرکزی ۵ قلم به علاوه داروهای ضروری با ارز ترجیحی است و ۵ قلم دیگر کالاهای اساسی با ارز نیمایی است. بانک مرکزی اعلام کرده حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای تامین واردات برنج در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: طبیعتاً قیمت ارز نیمایی نه تنها بر روی برنج بلکه برای دیگر کالاها ازجمله لاستیک، کاغذ و دیگر کالاهای خارج شده از ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر می گذارد. تفاوت قیمت ارزی علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم می‌تواند در دیگر دستگاه‌های اقتصادی کشور نیز مشکل‌ساز شود.

سخنگوی گمرک کشور در ادامه اظهار داشت: علاوه بر برنج اقلامی مانند ذرت حدود ۱,۵ میلیون تن، کنجاله سویا، روغن نیز در گمرک باقی ماندند و همچنان منتظر انتقال اسناد هستند. حدود سه میلیون تن کالای اساسی که شامل ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تن کالای با ارز ترجیحی هستند همچنان در گمرک مانده اند. البته بانک مرکزی اعلام کرده است که امکان ترخیص اعتباری این اقلام وجود دارد؛ اما برخی از صاحبان کالاها به دلیل نگرانی برای از دست دادن این اقلام و توزیع آن در بازار از این کار ممانعت می کنند.

وی درباره ارائه لیست حدود یک میلیارد دلار کالاهای ضروری مرتبط با نهاده های تولید و ماشین آلات گفت: این لیست را در اختیار وزارت صمت قرار داده ایم و وزارت صمت نیز این لیست را از حدود یک هفته پیش در اختیار بانک مرکزی قرار داده است که این کالاها در روند ترخیص به سر می‌برند. در حال حاضر شرایط برای ترخیص بسیاری از اقلام فراهم است. در ترخیص کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی امیدواریم صاحبان کالا به خاطر مردم اقدام به ترخیص کالاهای خود کرده و این کالاها را زیر نظر نهادهای توزیع کننده در اختیار مردم بگذارند.

لطیفی با توضیح اینکه حدود ۳۲۰ هزار تن روغن در بنادر مانده که باید در صف تخصیص ارز قرار بگیرد گفت: بعد از تخصیص ارز بدون صف تامین و کد ساتا این روغن ها مورد بهره برداری قرار می گیرند. امیدواریم بانک مرکزی زودتر کار تخصیص ارز را برای آزادسازی این روغن ها انجام دهد.

کد خبر: ۵۱٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha